کد خبر: 521985
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۰ ۰۹:۱۳:۴۷
| |

از ممنوعیت تا لغو محدودیت ترددهای بین شهری

حدود یکسال از اعمال محدودیت تردد شبانه شهری با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد. اکنون بعد از گذشت یکسال، رییس پلیس تهران به صورت رسمی از از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرده است محدودیت‌های تردد شبانه شهری برداشته شود.

از ممنوعیت تا لغو محدودیت ترددهای بین شهری
کد خبر: 521985
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۰ ۰۹:۱۳:۴۷

اعتمادآنلاین| حدود یکسال از اعمال محدودیت تردد شبانه شهری با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد. اکنون بعد از گذشت یکسال، رییس پلیس تهران به صورت رسمی از از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرده است محدودیت‌های تردد شبانه شهری برداشته شود.

این درخواست با توجه به کاهش بار ترافیکی پایتخت مطرح شده و انتظار می‌رود مورد موافقت قرار بگیرد. پیش از این نیز مطرح شده بود طرح محدودیت تردد شبانه شهری نه تنها در مهار شیوع ویروس کرونا موثر نبوده است که در بسیاری از موارد موجب ایجاد موانع در کسب‌و‌کار برخی اصناف شده است. از این رو محدودیت تردد بین شهری باید با تغییراتی مواجه شود. به دنبال این تغییر بدون شک تغییراتی نیز در نحوه دریافت مجوز تردد بین شهری ایجاد خواهد شد.

لغو محدودیت تردد بین شهری


به زودی تردد شبانه لغو و تردد بین استانی تنها برای واکسن‌زده‌ها امکانپذیر خواهد شد. اگر چه در هر مقطع از زمان برخی سخت‌گیری‌های بیشتر در خصوص محدودیت تردد خودرو بخصوص در حوزه بین شهری اعمال شد اما به نظر می‌رسد طی روزهای آینده تا حدودی از حجم محدودیت‌ها کاسته شود.

درباره محدودیت تردد شبانه می‌توان گفت تا به امروز جریمه تردد «از» و «به» شهرهای نارنجی به شهرهای نارنجی 500 هزار تومان تعیین شده است. این جریمه‌ها قرار است به عنوان اهرم بازدارنده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا عمل کند. محدودیت تردد خودرو همچنان ادامه دارد. همچنین که جریمه تردد «از» و «به» شهرهای قرمز یک میلیون تومان تعیین شده است. همچنین جریمه‌های مشابهی نیز برای محدودیت تردد در تهران در نظر گرفته شده است.

درباره مجوز تردد بین شهری

 درباره مجوز تردد بین شهری

برای بسیاری از شهروندان این مساله جای سوال است که چگونه می‌توان برای تردد بین شهری مجوز گرفت؟ محدودیت تردد شبانه حتی در زمان تغییر رنگ شهرها ادامه دارد اما این گزینه هم برای شهروندان فراهم شده که با مراجعه به فرمانداری، نسبت به اخذ مجوز تردد بعد از ساعت شروع محدودیت شبانه اقدام کنند.

تردد بین شهری در برخی مقاطع زمانی، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع شده بود و تردد تنها برای افرادی که مجوز داشتند ممکن بود. حال با بهبود شرایط پاندمی در کشور، ممنوعیت تردد بین شهرهای زرد و آبی برداشته شده است و تنها برای ورود به شهرهای نارنجی و قرمز به مجوز نیاز است. به همین منظور، سامانه‌ای برای دریافت مجوز تردد بین شهری راه اندازی شده است تا افراد در شرایط ضروری بتوانند مجوز تردد بین شهری دریافت کنند. بنابراین مجوز رفت و آمد بین شهرها مراحلی دارد که البته چندان پیچیده نیست.

همه چیز درباره طرح ترافیک تهران


طرح ترافیک با وجود عمر چندین و چند ساله‌ای که دارد، باز هم بسیاری از جزئیاتش برای شهروندان روشن نشده است. از جزئیات آن گرفته تا نحوه رزرو طرح و شرایط استفاده از تسهیلات آن همیشه محل سوال‌های بسیاری است.

البته این طرح از زمانی که کرونا مهمان شهرهای مختلف ایران شد با تغییرات بسیاری روبرو شد. در برخی مواقع طرح ترافیک با محدودیت‌های کمتری اجرا می‌شد تا میزان تردد شهروندان در خط‌های حمل و نقل عمومی را کم کند. این مساله بیشتر در زمانی بود که وضعیت شهرهایی مثل تهران قرمز شده و تردد مردم در مترو و اتوبوس به خط هشدار نزدیک می‌شد. اما نکته مهم، تغییر در ساعت ورود به طرح ترافیک و خروج از آن بود که در این مدت جابه‌جا شد تا شهروندان راحت‌تر بتوانند با خودروی شخصی تردد کنند و بخشی از بار ترافیک ورودی به مترو و اتوبوس کم شود.

هزینه ورود به طرح ترافیک تهران هم در این میان متغیر است. بسته به اینکه محل زندگی شما در کجا قرار دارد و در چه ساعتی از روز قصد ورود به طرح ترافیک را دارید، این ارقام متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر معاینه فنی عادی داشته باشید و در زمان اوج ترافیک یعنی 8:30 تا 10:30 وارد محدوده طرح ترافیک شوید، جریمه 63هزار تومانی در انتظار شماست. در همین مورد، اگر معاینه فنی خودرو شما، معاینه برتر باشد، جریمه به 44 هزار و 100 تومان کاهش پیدا می‌کند. این موارد جزیی از محدودیت تردد بین شهری است.

اگر در زمان اوج تردد با معاینه فنی عادی وارد این طرح شوید، 31 هزار و 500 تومان جریمه می‌شوید. به طور کلی بسته به اینکه در چه ساعتی و در کدام محدوده این طرح وارد شوید، احتمال جریمه شدن با ارقام متفاوت وجود دارد. برای همین هم بهتر است طرح ترافیک را از قبل رزرو کنید و بعد وارد محدوده مربوطه شوید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها