کد خبر: 538925
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۰۹:۱۰:۱۱
| |

دکتر داخلی و بیماری‌هایی که درمان می‌کند

در ابتدای شروع هر مشکل و بیماری افراد به یک متخصص داخلی مراجعه می‌ کنند، چرا که دکتر داخلی می ‌تواند به طور همزمان از چند مشکل و بیماری مراقبت نماید.

دکتر داخلی و بیماری‌هایی که درمان می‌کند
کد خبر: 538925
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۰۹:۱۰:۱۱

متخصص داخلی یکی از جامع ترین رشته های تخصصی پزشکی بوده که در زمینه های مختلفی می توانند بیماری های داخل بدن را تحت پوشش قرار دهد. به همین جهت در ابتدای شروع هر مشکل و بیماری افراد به یک متخصص داخلی مراجعه می‌ کنند، چرا که دکتر داخلی می ‌تواند به طور همزمان از چند مشکل و بیماری مراقبت نماید.

دکتر داخلی کیست؟

تخصص داخلی یکی از تخصص‌های پرکاربرد و اساسی رشته‌ی پزشکی است. دکتر داخلی در تشخیص، درمان و پیشگیری بیماری‌های بزرگسالان نقش مهمی ایفا می‌کند. می‌توان گفت اگر نمی‌دانید باید به چه دکتری مراجعه کنید، به احتمال زیاد نیاز است با دکتر متخصص داخلی صحبت کنید.

متخصص داخلی یک پزشک است که در زمینه بیماری های داخلی تخصص دارد. این شاخه از پزشکی طیف وسیعی از شرایطی را پوشش می دهد که بر اندام های داخل بدن تاثیر می گذارد. متخصصین داخلی فقط با بزرگسالان کار می کنند و نه با کودکان یا نوجوانان.

متخصصین داخلی طیف وسیعی از شرایط را در بزرگسالان درمان می کنند. با این حال، برخی از متخصصان داخلی بر روی حوزه های خاص پزشکی داخلی در تخصص خود تمرکز می کنند.

متخصصین داخلی، بزرگسالان در هر سنی را درمان می کنند و به عنوان نقطه شروع درمان برای اکثر بیماری ها شناخته می شود.

تخصص داخلی چه فوق تخصص‌ها و فلوشیپ‌هایی دارد؟

در سال‌های اخیر فلوشیپ‌های مختلفی در تخصص داخلی تعریف شده است که متناسب با مشکل موجود و برای یافتن بهترین دکتر داخلی بهتر است با فلوشیپ‌ها و فوق تخصص‌های داخلی آشنا شویم:

  • فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم
  • فوق تخصص گوارش و کبد
  • فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی 
  • فوق تخصص نفرولوژی
  • فوق تخصص ریه
  • فوق تخصص قلب و عروق

دکتر داخلی چه بیماریهایی را درمان می کند؟

دکتر داخلی جزء اولین پزشکانی است که بیماران در ابتدای ویزیت به آنها مراجعه می ‌کنند؛ چرا که پزشکان متخصص داخلی در درمان بیماری های مرتبط با اندام های داخلی از جمله قلب، کبد، ریه ها و غیره تبحر دارند.

هر زمان که افراد نمی دانند بیماری مربوط به کدام قسمت از بدن است، به پزشک داخلی مراجعه کرده و پزشک پس از انجام معاینات لازم مشخص می ‌کند که کدام بخش باید تحت درمان قرار بگیرد.

در این بخش به بررسی برخی از مشکلات و بیماری هایی که لازم است تحت درمان دکتر داخلی قرار بگیرند اشاره می ‌کنیم:

درد قفسه سینه

درد در قفسه سینه به صورت شدید و ناگهانی و همراه با تعریق و تهوع باید به حالت اوژانسی تحت نظر متخصص داخلی قرار بگیرد. چرا که به دلایل مختلفی مانند سینه پهلو، برونشیت، گاستریت یا ورم معده، التهاب مری و حتی آسم این درد بروز می نماید.

درمان عفونت تنفسی حاد

عفونت ‌های دستگاه تنفسی که در بخش فوقانی مانند گوش ها، بینی، گلو و سینوس ها ایجاد می گردد باید توسط دکتر داخلی درمان شود.

بیماری آسم

آسم یک بیماری مزمن بوده که راه‌ های تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد و با قرار گرفتن در معرض آلرژن ها و مواد تحریک ‌کننده این بیماری شدت می‌ یابد.

خستگی های مزمن

نداشتن انرژی و خسته شدن ممکن است بر اثر مشکلاتی مانند کم خونی، اختلالات خواب، کم کاری تیروئید و افسردگی به وجود بیاید؛ اما گاهی اوقات خستگی به علت دیابت یا نارسایی قلبی است.

بیماری دیابت

دیابت یک بیماری است که با افزایش قند خون در بدن و کاهش انسولین ایجاد می گردد و قرار گرفتن تحت نظر پزشک داخلی کمک می کند تا با تغییر سبک زندگی و کاهش وزن تا حد زیادی این بیماری تحت کنترل قرار بگیرد.

درمان پوکی استخوان

کاهش تراکم استخوان و تحلیل بافت استخوان منجر به شکنندگی استخوان ها و افزایش ریسک شکستگی می‌ شود که هر چه سطح استروژن کاهش پیدا کند، خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد.

آرتروز

غضروف ها وظیفه محافظت از مفاصل را به عهده دارند و در صورت لغزندگی آن ها بر روی یکدیگر دچار شکنندگی یا ساییدگی می گردند.

میگرن

سر دردهای بسیار شدید می ‌تواند افراد را از انجام کارهای روزانه ناتوان کند، گاهی اوقات با نشانه ‌های هشداری مانند نورهای چشمک زن یا نقاط کور مشخص می گردد.

دکتر داخلی و بیماری‌هایی که درمان می‌کند

در صورت داشتن چه علائمی به دکتر داخلی مراجعه کنیم؟

یک قاعده و قانون کلی برای زمان مراجعه به متخصص داخلی وجود ندارد، هر زمان که درد و عارضه ‌ای برای فرد به وجود می‌آ ید لازم است که به متخصص داخلی مراجعه شود.

معمولاً پس از مراجعه به دکتر داخلی و مشخص شدن بیماری، پزشک شروع به درمان بیمار می کند و گاهی اوقات نیز لازم است که متخصصین دیگری نیز بیمار را ویزیت کنند، معمولا دکتر داخلی در این زمینه راهنمایی های مربوطه را ارائه می دهد.

در این بخش به بررسی برخی از مشکلات و دلایلی که لازم است به دکتر داخلی مراجعه شود اشاره می کنیم:

چکاپ دوره ای

بزرگسالان برای انجام معاینات فیزیکی و آزمایشات چکاپ به صورت مرتب لازم است که به دکتر داخلی مراجعه کنند.

وجود انواع درد

درد ممکن است در بخش‌ های مختلف بدن و با شدت های گوناگون رخ دهد، هر کدام از دردها علت خاصی دارند که نیاز است به متخصص داخلی مراجعه شود. از مهمترین دردهایی که نیاز به مراجعه به پزشک دارند شامل موارد زیل است:

  • دردهای شکمی که به دلیل عارضه آپاندیسیت، سرطان یا مشکلات گوارشی رخ می دهد.
  • درد در قفسه سینه به دلیل حمله قلبی، آریتمی های قلب و مشکلات دیگر ایجاد می گردد.
  • دردهای کلیوی با درد در ناحیه پهلو و کمر شروع می شود.
  • کمر درد و آرتروز که بر اثر پوکی استخوان، دیسک کمر، روماتیسم یا مشکلات دیگر به وجود می آید.
  • سردرد و میگرن که به دلیل وجود بیماری کم خونی، لوسمی، افسردگی یا کمبود ویتامین ها رخ می دهد.

آلرژی

واکنش های آلرژیک به علل و دلایل مختلف رخ می دهد که در صورت وجود خارش و بثورات پوستی به وجود می آید.

کرونا

کرونا یکی از مشکلات بسیار حادی است که در شرایط حال حاضر بروز علائم آن نیاز به مراجعه به متخصص داخلی دارد.

دکتر داخلی و بیماری‌هایی که درمان می‌کند

فرق دکتر داخلی با پزشک عمومی

متخصص داخلی و پزشک عمومی هر دو وظیفه مراقبت اولیه از بیمار را به عهده دارند، اما بین این دو تفاوت های اساسی وجود دارد.

فرق دکتر داخلی با پزشک عمومی:

  • متخصصین داخلی فقط با بزرگسالان سر و کار داشته؛ اما پزشکان عمومی از افراد در هر گروه سنی مراقبت می کنند.
  • از لحاظ تحصیلات یک پزشک داخلی پس از پایان پزشکی عمومی یک دوره چهارساله را نیز به مهارت آموزی به صورت تخصصی می پردازد؛ اما پزشک عمومی پس از پایان دوره ۷ ساله اقدام به طبابت می نماید.
  • یک پزشک داخلی می ‌تواند درمان های خود را به صورت سرپایی یا بستری انجام دهد؛ اما پزشک عمومی فقط بیماران سرپایی را ویزیت می کند.

با شناخت هر چه بهتر تخصص دکتر داخلی در مواقع لزوم می توانید با مراجعه به موقع به نزد پزشک از گسترش بیماری جلوگیری کرده و اقدام به درمان سریع تر آن نمایید.

چه زمانی باید به دکتر متخصص داخلی مراجعه کنیم؟

در صورت بروز هر یک از بیماری‌های مربوط به اندام‌ها و سیستم‌های داخلی بدن مانند مشکلات گوارشی، بیماری‌های کبد، فشارخون، دیابت، پوکی‌استخوان و بیماری‌های دیگر اندام‌ها باید به دکتر متخصص داخلی مراجعه کنید. متخصص داخلی در مورد انواع این بیماری‌ها دانش کافی داشته و در تشخیص و درمان آنها مهارت دارد. همچنین برای معاینات معمولی و چکاپ سالانه می‌توان به دکتر داخلی مراجعه کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها