کد خبر: 572543
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۴ ۰۹:۵۹:۰۸
| |

ریز و درشت رتبه‌بندی معلمان از زبان وزیر آموزش و پرورش/ هشدار به فرهنگیان

اگر کسی مدرک جعلی ارائه کند، از رتبه‌بندی محروم می‌شود، البته همکاران فرهنگی ما مراقب هستند و از این کارها نمی‌کنند. هرچند سودجویان زیاد هستند و در دانشگاه هم با چالش پروپوزال، پایان نامه و تحقیق‌های کلیشه‌ای، بی اساس و تقلبی روبه‌رو بوده و هستیم.

ریز و درشت رتبه‌بندی معلمان از زبان وزیر آموزش و پرورش/ هشدار به فرهنگیان
کد خبر: 572543
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۴ ۰۹:۵۹:۰۸

طرح رتبه‌بندی معلمان از سال 1400 و در دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. وزارت آموزش و پرورش ملزم شده است که این قانون را اجرا و از آخر شهریور سال 1400 معوقات فرهنگیان را واریز کند. هرچند که بسیاری از فرهنگیان با بودجه در نظر گرفته شده و شرایط اعلام شده در این باره مخالف هستند و بارها هم اعتراضات خود را اعلام کرده‌اند. اما این قانون بعد از الزام به اجرایی شدن از تابستان امسال در مرحله عملی قرار گرفته و سامانه‌ای راه‌اندازی شده که معلمان باید مدارک خود را در آن بارگذاری کنندو براساس آن رتبه دریافت کنند. 

به گزارش ایسنا، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش توضیحات و هشدارهایی را در خصوص اجرای این قانون و نحوه بارگذاری مدارک ارائه کره است که مهترین‌ بخش‌های آن را در ادامه می‌خوانید:

*اکنون آزمون ندادنِ مهرآفرینان مانع شمولیت آنها در رتبه‌بندی شده است و نه شناسه استخدامی‌شان؛ اکنون ۸۱۰ هزار نفر مشمول رتبه‌بندی هستند. مهرآفرینان باقی مانده‌اند که در حال حل مشکل آنها هستیم. نظرم این است که آزمون پایان شهریور برگزار شود. همکاران می‌گویند ۲۰ مهر برگزار شود اما نظر بنده روی آخر شهریور است

*خیلی سوال می‌پرسند که چرا سامانه برای بارگذاری مدارک تعیین کردید و چرا باید مدارک را بارگذاری کنیم. خب از یک استاد دانشگاه همین حالا سوال کنید که یک رتبه می‌خواهید بگیرید چقدر طول می‌کشد؟ بیشتر از یک سال معمولا طول می‌کشد اما ما می‌خواهیم برای ۸۱۰ هزار نفر، دو سه ماهه رتبه بندی را انجام دهیم. گفتیم از وقتی فرایند شما شروع شد، یک و نیم ماه بعد رتبه  شما را تعیین می‌کنیم.

*بارگذاری مدارک، مسئله بزرگی هم نیست، ما یک سری مدارکِ آموزش ضمن خدمت همکاران را در اختیار داریم، اما همه مدارک را که نداریم؛ مثلا ممکن است معلمی با دستگاه دیگری همکاری کرده باشد یا جوایزی در یک حیطه‌ای کسب کرده باشد، اینها امتیاز دارد.

*سه هدف از اجرای رتبه‌بندی داریم؛ ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت، ارتقای صلاحیت‌های معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت مدنظر است. 

*هیئت ممیزه رتبه بندی ما باید ادله، مدارک و مستنداتی داشته باشد. اگر این مدارک را در اختیار داشته باشد تعیین رتبه دوساعت بیشتر طول نمی‌کشد. این کار هم فقط یک بار انجام می‌شود و بعدا هر مدرک جدیدی که داشته باشند، فقط همان جدیدها را وارد می‌کنند.

*سامانه از ۲۶ مرداد آغاز به‌کار کرده‌است. راهنمای بارگذاری داریم و امکان پاسخگویی به مشکلات در این زمینه فراهم است. به محض مشخص شدن رتبه افراد، حقوقشان بلافاصله و دو روز بعد صادر می‌شود و آن ماه با حکم جدید حقوق می‌گیرند؛ البته اگر بعد از پانزدهم ماه باشد، حقوق جدیدشان ماه بعد پرداخت می‌شود.

*معوقات هم به تدریج پرداخت می‌شود، استرس به جامعه معلمی وارد نکنند. ما اصرار داریم کار زودتر انجام شود، چون هرچه به آخر سال نزدیک‌تر شویم و مطالبات انباشته شود کار ما هم سخت‌تر می‌شود. اصرار داریم مدارک زودتر بازگذاری شوند تا بتوانیم حقوق‌ها را زودتر و بر اساس رتبه‌بندی پرداخت کنیم.

*خواستیم مهلتی به همکاران بدهند؛ اگر اصلا نمی‌خواهند مدرکی بارگذاری کنند، خب طبیعی است که رتبه‌بندی شامل حالشان نشود. ما از کجا رتبه آنها را تعیین کنیم؟ البته روی این موضوع در هیئت ممیزه تصمیم می‌گیریم.

*در آیین‌نامه اینجور ذکر شده است که اگر کسی مدرک جعلی ارائه کند، از رتبه‌بندی محروم می‌شود، البته همکاران فرهنگی ما مراقب هستند و از این کارها نمی‌کنند. هرچند سودجویان زیاد هستند و در دانشگاه هم با چالش پروپوزال، پایان نامه و تحقیق‌های کلیشه‌ای، بی اساس و تقلبی روبه‌رو بوده و هستیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها