کد خبر: 601640
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۱۰:۰۱:۴۶
| |

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران:

رقم بدهی‌های شهرداری ۶۵ هزار میلیارد تومان به‌علاوه مقداری بیشتر است

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران گفت: رقم بدهی‌های شهرداری در شرایط کنونی تقریبا همان ۶۵ هزار میلیارد تومان به‌علاوه مقداری بیشتر است.

رقم بدهی‌های شهرداری ۶۵ هزار میلیارد تومان به‌علاوه مقداری بیشتر است
کد خبر: 601640
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۱۰:۰۱:۴۶

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا بحث‌هایی که این روزها درباره مولدسازی اموال شهرداری تهران مطرح می‌شود، ارتباطی با تسویه بدهی‌های مدیریت شهری دارد یا خیر، توضیح داد: آنچه درباره مولدسازی در شهرداری تهران مطرح می‌شود با طرح مولدسازی که اخیرا در دولت مطرح شده، متفاوت است. منظور از مولدسازی در مدیریت شهری این است که شهرداری می‌تواند از بخشی از منابع و امکانات خود برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به شهروندان استفاده کند؛ مثلا شهرداری می‌تواند با بخش خصوصی شریک شود و یک زمین خود را در قالب مولدسازی در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا در آن برای شهروندان مسکن ساخته شود. 

به گزارش ایلنا، وی افزود: شهرداری تهران همچنین براساس قانون می‌تواند برخی املاک خود را که نیازی به آنها ندارد، برای تسویه بدهی‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی بفروشد. البته فروش املاک یک راهکار برای تامین منابع غیرنقد شهرداری محسوب می‌شود که از گذشته انجام می‌شد و موضوع جدیدی نیست. آنچه مهم است این که فروش املاک باید با مجوز شورا انجام شود و نباید به کسب درآمدهای پایدار برای شهر ضربه بزند. 

رئیس پارلمان شهری پایتخت تاکید کرد: در مصوبات بودجه سالیانه شهرداری، همواره بخشی از درآمدها به صورت غیرنقد در نظر گرفته می‌شود که شهرداری می‌تواند از طریق فروش اموال این درآمدها را تامین کند. برای این کار، شهرداری باید فهرستی از اموال قابل فروش را در هنگام ارائه لایحه بودجه سنواتی به شورا ارائه دهد، ولی در سال ۱۴۰۱ چون شهرداری از سقف تعیین‌شده در بودجه برای فروش اموال بالاتر رفته بود، نیاز داشت که برای فروش شش فقره ملک مجددا از شورا مجوز بگیرد و به همین دلیل، بحث فروش آن املاک در شورا پیگیری شد. اکنون هم موضوع فروش ساختمان قدیمی روزنامه اطلاعات مطرح شده است که این کار هم با مصوبه شورا انجام خواهد شد. 

چمران درباره رقم بدهی‌های شهرداری تهران در پایان دوره چهارم مدیریت شهری نیز توضیح داد: از نظر ما رقم بدهی‌های شهرداری تهران در پایان دوره چهارم کاملا مشخص است و هیچ ابهامی در این زمینه وجود ندارد. وقتی که ما دوره چهارم شورای شهر را به پایان رساندیم، با همکاری شهرداری وقت، تمام مدارک مربوط به بدهی‌ها را به مدیریت شهری بعدی تحویل دادیم و رسما اعلام کردیم که شهرداری تهران حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد. البته شهرداری در آن زمان تقریبا به همین میزان نیز از دولت طلب داشت که ما این موضوع را هم به صورت رسمی اعلام کردیم. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با وجود مدارک متقن درباره رقم دقیق بدهی‌های شهرداری تهران در پایان دوره چهارم، دوستان ما در دوره پنجم ناگهان اعلام کردند که بدهی‌های شهرداری در پایان دوره قبلی ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است. در آن زمان که این رقم اعلام شد، از دوستان دوره پنجم خواستیم که مدارک خود را ارائه بدهند، اما آنها گفتند ما بدهی‌هایی که بر اثر اجرای پروژه‌های در دست تکمیل ایجاد خواهد شد را نیز در نظر گرفته‌ایم و به رقم اعلام‌شده اضافه کرده‌ایم. همچنین دوستان دوره پنجم گفتند که چون برخی شهرداری‌های مناطق فکر می‌کردند اگر ارقام بدهی‌های خود را بالاتر اعلام کنند، بودجه بیشتری برایشان در نظر گرفته خواهد شد، ارقامی بالاتر از رقم واقعی را درباره بدهی‌های خود اعلام کردند و مجموع این مسائل باعث شد که دوستان به آن رقم غیرواقعی برسند. 

وی در ادامه تاکید کرد: هرچقدر ما با دوستان دوره قبلی صحبت کردیم که نمی‌شود با این روش‌ها رقم بدهی‌های شهرداری را بیش از رقم واقعی آن اعلام کرد، به نتیجه نرسیدیم و در نهایت نیز هیچ‌گاه مدرکی درباره رقم ۳۵ هزار میلیارد تومانی بدهی‌های شهرداری تهران در پایان دوره چهارم ارائه نشد. این در حالی است که در پایان دوره پنجم، خودشان اعلام کردند که شهرداری ۶۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و بعد هم که مدیریت شهری دوره ششم بررسی کرد، تقریبا همین میزان بدهی تایید شد. 

چمران درباره بدهی‌های شهرداری تهران در حال حاضر نیز گفت: رقم بدهی‌های شهرداری در شرایط کنونی تقریبا همان ۶۵ هزار میلیارد تومان به‌علاوه مقداری بیشتر است. البته چون بدهی‌های بانکی براساس جرایم مربوطه مرتبا افزایش می‌یابد و بدهی‌ها به پیمانکاران نیز بعضا تسویه می‌شود و بعضا با تعریف شدن پروژه‌های جدید، مجددا بدهی‌های تازه‌ای به این بخش اضافه می‌شود، نمی‌توان در لحظه رقم دقیقی را درباره بدهی‌های شهرداری اعلام کرد. البته در حال حاضر بخش اعظم بدهی‌های شهرداری مربوط به بانک شهر است، به نحوی که مدیریت شهری تنها ۳۵ هزار میلیارد تومان به این بانک بدهکار است. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر شهرداری مانند دوره قبلی همچنان برنامه‌ای جدی برای تسویه بدهی‌های خود نداشته باشد، مرتبا جرایم و بهره‌های بانکی مربوط به این بدهی‌ها کنتور خواهد انداخت؛ بنابراین باید هرچه زودتر دیون بانکی شهرداری را تسویه کنیم. به همین دلیل، وقتی در جلسه بررسی فروش شش ملک مذکور یکی از اعضای شورا اعلام کرد که بهتر است این املاک را بعد از عید بفروشیم تا قیمت آنها بالاتر برود، نظر ما این بود که شاید میزان افزایش قیمت املاک در دو تا سه ماه آینده به اندازه رقم کلان افزایش جرایم بدهی‌های بانکی شهرداری در این مدت نباشد و بهتر است برای این که بهره‌های بانکی بیش از این بالا نرود، هرچه زودتر این املاک را بفروشیم. 

چمران در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: املاکی که اخیرا مجوز فروش آنها در صحن شورا صادر شد، توسط کارشناسان قوه قضاییه قیمت‌گذاری شده بودند و وسواس زیادی در طی مراحل قانونی فروش این املاک به خرج داده شد و تلاش کردیم املاک حتما با نرخ واقعی به بانک شهر فروخته شود. همچنین ما در زمان تسویه این بدهی‌ها، با بانک شهر توافق کردیم که به میزان دو برابر رقم پرداختی بدهی‌ها به شهرداری تسهیلات بدهد تا مدیریت شهری دست بازتری برای اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی داشته باشد. 

رئیس پارلمان شهری پایتخت در ادامه گفت: با توجه به این که قیمت تمام‌شده پروژه‌ها براساس تورم ماه به ماه بالاتر می‌رود، به نفع شهرداری است که بتواند هرچه زودتر حتی با گرفتن مقداری تسهیلات، پروژه‌های باقیمانده را به اتمام برساند تا هم مدیریت شهری هزینه کمتری را برای تکمیل پروژه‌ها متحمل شود و هم منافع حاصل از تکمیل طرح‌های در دست اجرا در حوزه حمل‌ونقل عمومی زودتر به شهروندان برسد. 

چمران با بیان این که در حال حاضر مدیریت شهری تهران برنامه‌هایی برای واگذاری مدیریت برخی مجموعه‌ها به بخش خصوصی دارد، عنوان کرد: اخیرا موضوعی در شهرداری مطرح شده است مبنی بر این که می‌توان در برخی مجموعه‌های زیر نظر شهرداری با بخش خصوصی مشارکت کرد تا هم خدمات بهتری به شهروندان ارائه شود و هم درآمد حاصل از واگذاری مدیریت این مجموعه‌ها به شهرداری برسد؛ به نحوی که اداره این مجموعه‌ها به بخش خصوصی سپرده شود، اما شهرداری مالک املاک مربوطه باقی بماند. در این زمینه اخیرا صحبت‌هایی درباره جلب مشارکت بخش خصوصی برای اداره نمایشگاه شهر آفتاب و فروشگاه شهروند مطرح شده است. 

وی در ادامه تاکید کرد: پرداخت بدهی‌های بانکی شهرداری بخصوص بدهی مدیریت شهری به بانک شهر از اهمیت بالایی برخوردار است که باید هرچه زودتر برای آن اقدام شود، زیرا بخش زیادی از سهام بانک شهر متعلق به شهرداری تهران است و برای این که مشکلی برای این بانک پیش نیاید، شهرداری حتما باید دیون قبلی خود را با این بانک تسویه کند. درباره سایر بانک‌ها نیز بازهم چون ماه به ماه جریمه بدهی‌ها افزایش می‌یابد، باید هرچه سریع‌تر دیون مربوطه را تسویه کنیم. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها