کد خبر: 612956
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۵ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

آمار وحشتناک یک نظرسنجی؛ تمایل نیمی از متخصصان ایرانی به مهاجرت

آمار وحشتناک یک نظرسنجی؛ تمایل نیمی از متخصصان ایرانی به مهاجرت
کد خبر: 612956
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۵ ۰۹:۳۰:۰۰

نشست «فیلترینگ و استارت‌آپ‌ها» با حضور آسیه حاتمی مدیرعامل ایران تلنت، تیمور ستارزاده هم‌بنیانگذار گروه فناوری نوروز، سعید سوزنگر مدیرعامل ایمن آریا، اشکان فراهانی پژوهشگر ارشد رصدخانه مهاجرت ایران و ابولفضل رجبی روزنامه‌نگار حوزه فناوری در پارک فناوری پردیس برگزار شد. 

به گزارش ایران‌تلنت، آسیه حاتمی در ابتدای این نشست با اشاره به برگزاری یک نظرسنجی پیرامون موضوع مهاجرت گفت: ما در این نظر سنجی از افراد سوال کردیم که بین سه گزینه «مهاجرت»، «داشتن کاری با حقوق بالا» و «راه‌اندازی کسب‌وکار» کدام را ترجیح می دهند؟ ب​یش از 9 هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که 50 درصد افراد گزینه مهاجرت را انتخاب کردند. 27 درصد افراد نیز «داشتن کاری با حقوق بالا» را انتخاب کرده و 23 درصد نیز ترجیح‌شان این بوده که کسب‌و‌کار خودشان را راه‌اندازی کنند. 

وی ادامه داد: یعنی در واقع حتی در صورت داشتن کاری با حقوق بالا یا فراهم بودن شرایط کسب‌وکار از هر 4 نفر، دو نفر تمایل به مهاجرت دارد. ما مشابه همین نظرسنجی را سال گذشته نیز برگزار کردیم. نکته جالب اینجاست که نسبت به سال گذشته تمایل افراد برای راه‌اندازی کسب‌وکار و کارآفرینی کمتر شده و افراد بیشتر ترجیح می‌دهند مهاجرت کنند یا حقوق بالاتری داشته باشند. شاید ایجاد محدودیت‌های تازه در اینترنت رغبت افراد برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار را کم کرده است. 

 

با محدودیت‌های اینترنت دانش را از جامعه دریغ می‌کنیم

 

«سعید سوزنگر» نیز در این نشست با بیان این نکته هیچ چیزی به‌عنوان اینترنت ویژه یا طبقاتی یا حرفه‌ای نباید وجود داشته باشد، گفت: اینترنت یک حق شهروندی است و نباید دانش را از تمامی مردم جامعه دریغ کرد.

فیلترینگ باعث شده تا آلوده‌ترین کشور در بدافزارهای موبایل باشیم. ما زمانی که درگیر فیلترینگ حاکمیتی نبودیم هم گوشی‌هایمان پر از بدافزار بود و حالا رسما یک چاقو را به اعضای خانواده داده‌ایم و این موضوع را چند برابر بدتر کرده‌ایم. ما متاسفانه با ایجاد محدودیت‌های بالا به آلوده‌شدن زیرساخت‌ها کمک می‌کنیم. 

وی درباره طرح اینترنت طبقاتی نیز گفت: صحبت‌هایی که امروز درباره این موضوع بیان می‌شود با ذات اینترنت تناقض دارد. ما نباید دانش را از جامعه خود دریغ کنیم. طرح اینترنت طبقاتی استارت‌آپ‌ها را مردم جدا می‌کنند.

تمام خدمات ما اساسا برای مردم طراحی شده است و اگر آنان دسترسی مناسبی نداشته باشند عملا این اینترنت طبقاتی برای کسب‌وکارها بی‌فایده خواهد بود. ما نباید درگیر گرفتن رانت‌ها باشیم و نباید از ویژگی‌هایی مثل اینترنت طبقاتی استفاده کنیم. باید جلوی این تصمیم‌های اشتباه ایستادگی کنیم. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها