کد خبر: 615336
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۵ ۱۷:۰۰:۵۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مهارت‌هایی که باید به کودکان خود بیاموزیم

آموزش دادن به کودکان فقط نباید به مدرسه و کلاس‌های آموزشی خلاصه شود، بسیاری از مهارت‌ها باید از خردسالی با کودک تمرین شوند تا نتیجه آن را در سنین بالاتر مشاهده کنیم.

مهارت‌هایی که باید به کودکان خود بیاموزیم
کد خبر: 615336
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۵ ۱۷:۰۰:۵۰

تربیت فرزند جزو مسائل بسیار مهمی است که پیش از متولد شدن او باید به آن بیندیشیم و برایش برنامه‌ریزی کنیم یا حتی آموزش‌هایی ببینیم. برای اینکه فرزندی باتربیت تحویل جامعه دهیم باید ابتدا روی مهارت‌هایی که در کودکی به فرزند خود می‌آموزیم کار کنیم. آموزش دادن به کودکان فقط نباید به مدرسه و کلاس‌های آموزشی خلاصه شود، بسیاری از مهارت‌ها باید از خردسالی با کودک تمرین شوند تا نتیجه آن را در سنین بالاتر مشاهده کنیم.

به گزارش اعتمادآنلاین، در اینجا قصد داریم مهارت‌هایی را که باید به کودکان خود بیاموزیم یادآوری کنیم. این مهارت‌ها برای کودکان زیر سن مدرسه و زیر هفت سال است. با ما همراه باشید.

مهارت‌هایی برای کودکان خردسال

آموزش نظم در اتاق

برای اینکه کودکان نظم را به خوبی یاد بگیرند باید از کودکی با آنها تمرین شود، یکی از تکنیک‌هایی که می‌تواند ذهن کودک را به سمت این موضوع سوق دهد این است که به او آموزش دهید اسباب‌بازی‌های خود را جمع کند. قطعاً کودکان در مقابل این کار مقاومت می‌کنند چراکه تمام انرژی خود را صرف بازی و شیطنت کرده‌اند و حالا آن‌قدر خسته‌اند که نمی‌توانند وسایل بازی خود را جمع کنند. اگر این کار را به حالت سرگرمی و بازی درآورید، قطعاً برای کودک جذاب‌تر می‌شود و این کار را انجام می‌دهد به شرط آنکه خودتان نیز در انجام این بازی با او همبازی شوید.

برای اسباب‌بازی‌های کودک‌تان سطل یا سبد مخصوص اختصاص دهید و از او بخواهید اسباب‌بازی‌هایش را داخل سبد مخصوص قرار دهد؛ برای مثال تعداد اسباب‌بازی‌هایش را بشمرید و در نهایت او را تشویق کنید که این تعداد وسیله بازی را جمع کرده است.

کم‌کم این تمرین را با لباس‌های کثیف کودک انجام دهید، به او آموزش دهید لباس‌های کثیف خود را داخل سطل مخصوص قرار دهد. به مرور انجام این‌ کارها برای او عادی می‌شود و تبدیل به روتین روزانه‌اش می‌شود.

آموزش لباس پوشیدن

اجازه بدهید کودک خودش لباسش را بپوشد، شاید در ابتدا این کار برای او کمی دشوار باشد و بیشتر به کمک و حمایت شما نیاز داشته باشد اما کم‌کم مهارت کافی برای لباس پوشیدن و حتی انتخاب لباس مناسب و ست کردن لباس‌ها با هم را یاد می‌گیرد.

شستن دست‌ها

شستن دست‌ها برای خردسالان معمولاً کمی سخت است و اکثر والدین نگران تمیز نشدن دست‌های کودک و باقی ماندن کف روی دست او هستند، به همین خاطر مداخله می‌کنند و با سرعت عمل بیشتری دستان فرزند خود را می‌شویند. اما توصیه ما به شما این است که کنار کودک خود بایستید و دستان خود را بشویید و از او بخواهید مرحله به مرحله کار شما را تکرار کند. بعد از چند بار تمرین مطمئناً کودک به خوبی از عهده شستن دست‌های خود برمی‌آید.

سرویس بهداشتی

رفتن به سرویس بهداشتی جزو مواردی است که خانواده‌ها خیلی روی آن حساس هستند و تا سن چهار پنج سالگی کودک را همراهی می‌کنند. اما برای اینکه کودک مستقلی داشته باشید کافی است تمام نکات بهداشتی لازم را به او گوشزد کنید و بعد از چند بار همراهی خواهید دید که کودک‌تان به خوبی آموزش لازم را دیده است.

استفاده از چاقو و چنگال

بسیاری از خانواده‌ها به کودک خود اجازه نمی‌دهند از چاقو و کارد میوه‌خوری استفاده کنند. حتی بسیاری از کودکان برای درست کردن کاردستی به مشکل می‌خورند چراکه پدر و مادرشان به آنها اجازه استفاده از قیچی را نداده‌اند. بهتر است به جای این کار به کودک خود کار با وسایل نوک‌تیز را آموزش دهید؛ مثلاً از کارد کره‌خوری که قدرت برندگی ندارد استفاده کنید  یا از قیچی‌های کودکان که فقط مخصوص برش زدن کاغذ است کمک بگیرید، تا کودک مهارت لازم برای دست گرفتن کارد و قیچی را به دست آورد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها