کد خبر: 616632
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۲۳:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اگر برای از بین بردن «بوی بد پا» راه چاره‌ای ندارید، این راهکار موثر را بخوانید

بوی پا آن‌قدر آزاردهنده است است که هم خود فرد و هم اطرافیان او را اذیت می‌کند و معمولاً افراد به دنبال ماده‌ای جادویی می‌گردند تا با ریختن آن داخل کفش با این معضل مقابله کنند.

اگر برای از بین بردن «بوی بد پا» راه چاره‌ای ندارید، این راهکار موثر را بخوانید
کد خبر: 616632
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۲۳:۳۰:۰۰

با گرم شدن هوا اکثر افراد به ویژه کسانی که از صبح تا شب بیرون از خانه مشغول کار هستند با معضلی به نام بوی بد پا روبه‌رو می‌شوند که بسیار آزاردهنده و ناخوشایند است. بوی پا آن‌قدر آزاردهنده است است که هم خود فرد و هم اطرافیان او را اذیت می‌کند و معمولاً افراد با مراجعه به داروخانه‌ها، عطاری‌ها، کفاشی‌ها و... به دنبال ماده‌ای جادویی می‌گردند تا با ریختن آن داخل کفش با این معضل مقابله کنند. در اکثر موارد نیز به نتیجه مطلوبی نمی‌رسند.

به گزار اعتمادآنلاین، در اینجا چند راه‌حل خانگی برای از بین بردن بوی بد پا پیشنهاد و دلایل آن را بررسی می‌کنیم.

دلایل بوی بد پا

در بیشتر موارد بوی بد پا ناشی از تعریق بیش از حد پا داخل کفش است، حال اگر کفش نامناسب  و جنس نامرغوبی نیز انتخاب کرده باشیم به این بوی بد دامن می‌زنیم و آن را تشدید می‌کنیم. همچنین برخی بیماری‌های پوستی نظیر قارچ که به "قارچ پای ورزشکاری" معروف است نیز می‌تواند باعث ایجاد بوی بود پا درون کفش شود. این نوع قارچ به دلیل اینکه در محیط‌های ورزشی نظیر استخر و باشگاه‌ها پخش می‌شود و به دیگران سرایت می‌کند قارچ ورزشکاری نامیده می‌شود.

دلایل زیادی می‌تواند باعث بد بو شدن پاها شود که در زیر می‌خوانید:

  • تیروئید پرکار
  • دیابت
  • قارچ پای ورزشکار
  • یائسگی
  • نوشیدن بیش از حد قهوه
  • رعایت نکردن بهداشت فردی

درست است که بوی بد پا بسیار آزاردهنده و گاهی باعث شرمساری فرد می‌شود اما راهکارهایی برای رفع این معضل وجود دارد که با رعایت این موارد ‌و نکات می‌توان با آن مقابله کرد:

انتخاب کفش مناسب

انتخاب کفش مناسب و مرغوب تاثیر زیادی در کمتر شدن بوی بد پا دارد برای مثال بسیاری از کفش‌ها با جنس چرم‌های مصنوعی نامرغوب به دلیل نداشتن راه نفوذ و تهویه هوای داخل کفش باعث ایجاد بوی بد پا در کفش می‌شوند.

رعایت بهداشت فردی و تعویض مداوم کفش و جوراب

رعایت بهداشت فردی نقش مهمی در کمتر شدن بوی پا دارد، معمولاً کسانی که از بوی بد پا رنج می‌برند دچار تعرق بیش از حد پا هستند و بنابراین شستن مداوم پاها و پوشیدن جوراب تمیز می‌تواند در کمتر شدن بوی بد پا کمک کند ضمن اینکه کار مهم دیگری که می‌تواند در مقابله با بوی پا به این افراد کمک کند تعویض کفش است؛ به این معنی که یک کفش را دو روز متوالی نپوشیم و کفش را بیشتر از ۲۴ ساعت در معرض هوای آزاد قرار دهیم.

تاثیر کفی کفش مناسب

از کفی کفش ضد بو و ضد باکتری برای جلوگیری از ایجاد بوی بد پا می‌توان کمک گرفت همچنین می‌توانید از پودرهای بوگیر یا اسپری‌های بوگیر پا در زیر کفی کفش استفاده کنید. توجه داشته باشید که این پودرهای بوگیر و اسپری‌ها نباید مستقیم با پوست پای شما در تماس باشند چون ممکن است ایجاد حساسیت کند.

شست‌وشوی پا با آب‌ونمک

به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پاهای خود را در محلول آب و نمک قرار دهید سپس آبکشی کنید، محلول آب و نمک به بسته شدن غدد عرق‌ها کمک و تعرق را کمتر می‌کند و در نتیجه پا کمتر در کفش بو می‌گیرد. دقت داشته باشید که برای استفاده از آب و نمک پاها نباید خراش داشته باشند چون این محلول باعث سوزش زخم می‌شود.

محلول آب و سرکه

سرکه نیز می‌تواند مثل نمک عمل کند؛ برای درمان بوی پا در محلول آب و سرکه کافی است نصف مقدار آب، سرکه سفید یا سرکه سیب به آب اضافه کنید و پاها را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه درون محلول قرار دهید. دقت داشته باشید که این محلول نیز مثل محلول آب و نمک عمل می‌کند و در صورتی که زخم یا خراش روی پایتان باشد باعث سوزش می‌شود.

جوش شیرین بوگیر طبیعی

جوش شیرین خواص زیادی دارد که یکی از آنها از بین بردن بوی بد است، می‌توانید مقداری جوش شیرین را داخل کفش‌هایی که بوی بدی می‌دهند بریزید و یک روز فرصت دهید تا بوی کفش را بگیرد، سپس کفش را از جوش شیرین خالی کنید و بپوشید.

در صورتی که با انجام هر یک از روش‌های خانگی بوی بد رفع نشد می‌توانید به پزشک مراجعه کنید و درمان را از طریق داروهایی که پزشک معالج تجویز می‌کند دنبال کنید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها