کد خبر: 670737
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۱ ۱۰:۱۲:۲۴
| |

در گفت و گو با اعتماد مطرح شد:

هشدار دبیرکل خانه پرستار درباره رانت‌خواری در نظام سلامت؛ بیمارستان مهدی نمونه بارز رانت ساختمان‌سازی است

دبیرکل خانه پرستار گفت: بارزترین مثال رانت را هم دو سال قبل در ساخت بیمارستان مهدی در جوار بیمارستان امام (شهر تهران) شاهد بودیم . ساختمانی که به تخت و تجهیزات گران‌قیمت هم مجهز شده اما هنوز بسیاری از بخش‌های این بیمارستان قابل بهره‌برداری نیست چون نیروی پرستاری ندارد . بیمارستان مهدی، نمونه بارز رانت ساختمان‌سازی است.

هشدار دبیرکل خانه پرستار درباره رانت‌خواری در نظام سلامت؛ بیمارستان مهدی نمونه بارز رانت ساختمان‌سازی است
کد خبر: 670737
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۱ ۱۰:۱۲:۲۴

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد مشکلات نظام سلامت را تحلیل کرده است. 

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌‌خوانید؛ 

 

  • در این دو سال ، داروهای حیاتی و لازمه حفظ حیات بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی، با کمبود مواجه نبوده چون نوع بیمارستانی این داروها، اتفاقا ارزان است و بیمارستان دولتی برای تامین این داروها با مشکل خاصی مواجه نیست .
  • وقتی بیمارستان، بودجه‌ای برای خرید دارو و تجهیزات (غیر از داروی حیاتی) ندارد، تامین اقلام مصرفی را به همراه بیمار واگذار می‌کند و حتی اگر بیمار بستری در بیمارستان، به داروی گران‌قیمت یا وارداتی و از جمله داروهای شیمی درمانی یا داروهای خاص نیاز داشته باشد، در این موارد هم بیمارستان‌های دولتی توان تامین این داروها را ندارند و از همراهان بیمار می‌خواهند که این داروها را تهیه کرده و در ایام بستری بیمارشان به بیمارستان تحویل دهند . با چنین وضعی، پرداخت از جیب مردم اضافه شده و هزینه درمان حتی در بیمارستان دولتی هم گران‌تر می‌شود . 
  • امروز بسیاری از دستگاه‌های ‌ام‌آر‌ای در بیمارستان‌هایی مستقر شده که حتی نیروی متخصص برای استفاده از این دستگاه ندارند در حالی که پول خرید این دستگاه ‌ام‌آر‌ای می‌توانست برای اقلام مصرفی و ضروری بیماران خرج شود . مستقر کردن چنین تجهیزات گران قیمتی در بیمارستانی که حتی نیروی متخصص ندارد، نمونه بارز دور ریختن منابع است چون تکنولوژی، دایم به روز می‌شود و دستگاه استفاده نشده هم مستهلک می‌شود در حالی که ضمانتش هم باطل شده است. البته این هدر رفت منابع گاهی به دلیل رانت خرید این دستگاه‌ها اتفاق افتاده است .
  •  در دوره شیوع کرونا، سازمان بهداشت جهانی پولی به ایران داد اما این پول به جای تامین دستکش و ماسک و تجهیزات محافظتی برای کادر درمان، صرف خرید ‌ام‌آر‌ای و اقلام غیر ضروری شد چون این تجهیزات و اقلام گران‌قیمت وارداتی، رانت داشت .
  • بارزترین مثال رانت را هم دو سال قبل در ساخت بیمارستان مهدی در جوار بیمارستان امام (شهر تهران) شاهد بودیم . ساختمانی که به تخت و تجهیزات گران‌قیمت هم مجهز شده اما هنوز بسیاری از بخش‌های این بیمارستان قابل بهره‌برداری نیست چون نیروی پرستاری ندارد . بیمارستان مهدی، نمونه بارز رانت ساختمان‌سازی است.
  • رییس‌جمهور جدید با توجه به شعارهایی که درباره اصلاح نظام مدیریت منابع و انتقاد از فقدان عدالت و شفافیت و مشارکت جمعی و خرد جمعی و پاکدستی در نظام سلامت داشته، بتواند به روند نامیمون رانت خواری در وزارت بهداشت پایان بدهد.
  •  مرگ بیماران به دلیل مشکلات نظام سلامت را ما پرستاران شاهدیم در حالی که مردم فکر می‌کنند این بیماران به مرگ طبیعی فوت کرده‌اند ولی ما پرستاران می‌دانیم که اگر بسیاری از مشکلات حوزه سلامت و مساله کمبود پزشک و پرستار و دارو و تجهیزات حل می‌شد، این بیماران زنده می‌ماندند. 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها