کد خبر: 678490
|
۱۴۰۳/۰۷/۱۹ ۱۵:۰۰:۵۳
| |

اعتراف تلخ یک نماینده مجلس: ماهانه حدود ۳ نفر از دانشجویانم مهاجرت می‌کنند

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: ماهانه حدود ۳ نفر از دانشجویانم در دانشگاه تهران، مهاجرت می‌کنند.

اعتراف تلخ یک نماینده مجلس: ماهانه حدود ۳ نفر از دانشجویانم مهاجرت می‌کنند
کد خبر: 678490
|
۱۴۰۳/۰۷/۱۹ ۱۵:۰۰:۵۳

 عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش آمار مهاجرت نخبگان، آینده کشور را با خطر مواجه می کند، گفت: مهم‌ترین عامل مهاجرت نخبگان را مسائل اقتصادی می‌دانم چرا که نتوانستیم اشتغال زایی مناسبی را برای آنها فراهم کنیم.

به گزارش شفقنا، احمد نادری در خصوص  افزایش مهاجرت نخبگان، اظهار داشت: متاسفانه در طول سالیان اخیر شاهد رشد پدیده مهاجرت نخبگان بودیم در حالی که کشور ما هزینه زیادی برای تربیت آنها داده است. «نخبگان» سرمایه‌های کشور ما هستند که اقدام به مهاجرت می‌کنند و مقصد آن‌ها بیشتر کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا است.

وی ادامه داد: متاسفانه اگر فکری برای این مسئله صورت نگیرد، مهاجرت، توسعه پیدا می‌کند و افزایش آمار مهاجر‌ت نخبگان، قطعاً می‌تواند برای آینده کشور نقطه ضعف و حتی خطر به شمار برود.

وی اشاره کرد: بخش قابل توجهی از نخبگان ما در حوزه‌های مختلف فرهنگی و سیاسی و بیشتر از میان نخبگان حوزه «تکنولوژیک» هستند که اقدام به مهاجرت می‌کنند و اگر شاهد حجم وسیع‌تری از مهاجرت‌ها باشیم، پروسه گردش نخبگان در درون حاکمیت کمرنگ خواهد شد و اتفاقات بدی در حوزه‌های مختلف حکمرانی رخ خواهد داد.

نادری با اشاره به عامل اصلی مهاجرت نخبگان، اظهار داشت: من مهم‌ترین عامل مهاجرت نخبگان را مسائل اقتصادی می‌دانم چرا که نتوانستیم اشتغال زایی مناسبی را برای آنها فراهم کنیم؛ البته منظور من تامین شغل دولتی برای آنها نیست بلکه می‌توانستیم شغل مناسبی را برای آنها فراهم کنیم تا با اطمینان خاطر در کشور بمانند و به کشور خدمت کنند.

وی با اشاره به آمار دقیق مهاجرت نخبگان گفت: من آمار دقیقی ندارم اما حجم بالایی از مهاجرت‌ها را شاهد هستیم. بسیاری از شاگردان خود بنده در دانشگاه تهران، مهاجرت کردند و حتی برخی از آنها از من «توصیه نامه» برای یافتن شغل و یا تحصیل در کشورهای غربی اخذ می‌کنند؛ بنابراین شاید ماهانه حدوداً ۲ الی ۳ توصیه نامه برای دانشجویان خودم می‌نویسم و حال اگر در همه دانشگاه‌ها با این تعداد مواجه باشیم، قطعا با آمار وسیعی از مهاجرین روبه رو هستیم. بنابراین نظام جمهوری اسلامی ایران باید با بررسی دقیق دلایل مهاجرت ها، موانع حضور نخبگان در کشور را رفع کند.

نادری در پایان با تاکید بر اینکه باید برای «اقتصاد نخبگان» فکری کرد، گفت: باید شرکت های دانش بنیان را گسترش و تسهیلات آنها را بیشتر کرد. همچنین تمهیداتی اندیشیده شود تا ابتدا به لحاظ اقتصادی بتوانیم وضعیت معیشتی نخبگان را تامین کنیم؛ زیرا دلیلی وجود ندارد وقتی نخبگان حقوق پایینی دارند تصمیم به مهاجرت نگیرند بنابراین به نظر من اگر بتوانیم بُعد اقتصادی این مسئله را حل کنیم، می‌توانیم روند مهاجرت‌ها را معکوس کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها