کد خبر: 678822
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۲ ۰۸:۰۳:۰۰
| |

روایت پرفسور فرهود از جلسه‌اش با نمایندگان مجلس درباره غربالگری؛ قرار بود از اعلام نتیجه غربالگری به مادران جلوگیری شود!

پروفسور داریوش فرهود گفت: در همان زمانی که مجلس یازدهم مشغول تدوین قانون جوانی جمعیت بود، چند نماینده مجلس نزد من آمدند و درباره این قانون از من نظرخواهی کردند. قرار بود در قانون از اعلام نتیجه غربالگری به مادران جلوگیری شود تا مادران برای سقط جنین ناقص پیگیری نکنند.

روایت پرفسور فرهود از جلسه‌اش با نمایندگان مجلس درباره غربالگری؛ قرار بود از اعلام نتیجه غربالگری به مادران جلوگیری شود!
کد خبر: 678822
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۲ ۰۸:۰۳:۰۰

پروفسور داریوش فرهود با روزنامه اعتماد گفت‌وگو کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌‌خوانید:

  • گروه‌های پرخطر و از جمله زوجینی که سابقه ازدواج فامیلی یا تولد فرزند دچار ناهنجاری ژنتیکی و کروموزومی در خانواده دارند، مشاوره پیش از بارداری یا غربالگری دوره بارداری را انجام بدهند.
  • این باور اشتباه در ذهن مردم ایجاد شده که تمام مادران باردار باید غربالگری بارداری انجام بدهند در حالی که ما به یک اولویت‌بندی برای انجام غربالگری بارداری قائل هستیم. اولین گروهی که انجام غربالگری بارداری برای‌شان، ضروری و واجب است، مادرانی هستند که ازدواج خویشاوندی داشته‌اند. در شهر تهران، حدود 20 درصد اما در بعضی شهرهای جنوبی و جنوب شرق ایران، بیش از 50 درصد ازدواج‌ها، فامیلی و خویشاوندی است اما در استان‌های شمالی ازدواج خویشاوندی چندان شایع نیست. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بین قومیت‌ها و اقوام و همچنین، بین اقشاری که جایگاه اجتماعی بالایی ندارند، آمار ازدواج فامیلی نسبت به سایر گروه‌ها بالاتر است. بنابراین، زوجین فامیل و قوم و خویش، باید پیش از بارداری، مشاوره ژنتیک انجام بدهند و در دوره بارداری مادر هم حتما غربالگری بارداری انجام شود.
  • اگر در اقوام دور و نزدیک یک زوج، تعداد مبتلایان بیماری قلبی یا سرطان یا حتی قربانیان خودکشی زیاد باشد، ابتلای این بیماری‌ها یک عامل خطر و هشدار است و باید برای مادر در دوره بارداری غربالگری جنین انجام شود.
  •  افزایش سن ازدواج هم عامل دیگری است که انجام غربالگری دوره بارداری را ضروری می‌کند به این معنا که تخمین زده می‌شود با بالا رفتن سن مادر، جنین بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی قرار می‌گیرد و شیب این خطر در صورت بارداری مادر بعد از سن 34 سالگی، تندتر می‌شود چون در واقع با افزایش سن مادر، بارداری پرخطرتر می‌شود. به همین دلیل در کشورهای پیشرفته، این اجبار ایجاد شده که تمام مادران باردار بالای 35 سال امنیوسنتز بشوند.
  •  در همان زمانی که مجلس یازدهم مشغول تدوین قانون جوانی جمعیت بود، چند نماینده مجلس نزد من آمدند و درباره این قانون از من نظرخواهی کردند. قرار بود در قانون از اعلام نتیجه غربالگری به مادران جلوگیری شود تا مادران برای سقط جنین ناقص پیگیری نکنند. من به این نمایندگان این نکته را گفتم و یادآور شدم که مادران باردار حق دارند از نتیجه غربالگری جنین‌شان باخبر باشند و در صورت ابتلای جنین به نقص ژنتیکی، این مادران باید حق پیگیری سقط جنین داشته باشند به جای آنکه در بی‌خبری بمانند و برخلاف میل باطنی‌شان فرزند معلول به دنیا بیاورند و یک عمر در عذاب بمانند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها