کد خبر: 452570
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۶ ۱۵:۴۷:۰۰
| |

سورنا چایچی، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

کشت توأم برنج با پرورش اردک اقدامی برد-برد است

سورنا چایچی، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان، گفت: پرورش اردک با کشت توأم برنج در استان برای افزایش تولید گوشت سفید و ارتقای درآمد برنجکاران ضرورت دارد.

کشت توأم برنج با پرورش اردک اقدامی برد-برد است
کد خبر: 452570
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۶ ۱۵:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| سورنا چایچی، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: پرورش اردک با کشت توأم برنج در استان برای افزایش تولید گوشت سفید و ارتقاء درآمد برنجکاران ضرورت دارد.

او با اشاره به اینکه کشت توأم برنج با اردک راهکار مهمی برای ارتقاء درآمد کشاورزان در تولید برنج است، افزود: این کشت توأم روش مناسبی نیز برای کنترل علف‌های هرز در شالیزار‌ها است.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: در کشت توأم برنج با پرورش اردک علاوه بر افزایش تولید گوشت سفید در استان، شاهد بهبود سلامت گیاه و عملکرد بیشتر برنج خواهیم بود.

چایچی در خصوص بهره گیری شالیکاران گیلان از کشت توأم برنج و پرورش اردک یادآور شد: برخی از روستاییان که در تولید برنج فعالیت دارند، علاقه‌مند به پرورش اردک هستند و این کار را انجام می‌دهند.

او ادامه داد: اما اخیرا به دلیل گران شدن نهاده‌ها و همچنین افزایش قیمت جوجه اردک افراد کمتری برای فعالیت در کشت توأم می‌پردازند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: اگر حمایت‌های لازم صورت بگیرد، کشاورزان حتما از این امر استقبال بیشتری خواهند کرد.

چایچی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنجکارانی که خانه‌شان به مزرعه نزدیک است، معمولا پرورش اردک هم دارند، گفت: در غیر این صورت برخی‌ها نیز آشیانه‌ای برای جوجه اردک‌ها در حاشیه مزرعه در نظر گرفتند تا شب را در آنجا سپری کنند.

او با بیان اینکه جوجه اردک‌ها تقریبا از تمام گیاهان موجود در مزرعه به استثنای شالی تغذیه می‌کنند، افزود: علاوه بر گیاهان موجود در مزرعه، اردک‌ها از حشرات موجود در مزرعه نیز تغذیه می‌کنند و در کاهش جمعیت آفاتی مانند کرم ساقه‌خوار و برگ‌خوار برنج موثر هستند.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: کشت توأم برنج با پرورش اردک اقدامی برد - برد است و اردک‌ها با فرو کردن نوک خود در داخل گل و لای شالیزار موجب تهویه خاک می‌شوند و گیاه برنج برای بقاء ریشه خود را افزایش می‌دهد، ضمن اینکه فضولات اردک در شالیزار به حاصلخیزی خاک کمک می‌کند و نیاز به کود‌های شیمیایی کاهش می‌یابد.

چایچی ادامه داد: جوجه اردک‌ها از هفته دوم یا سوم پس از نشاء تا زمان خوشه‌دهی برنج در مزرعه فعالیت دارند و در زمان خوشه‌دهی برای جلوگیری از تغذیه خوشه‌ها، خارج می‌شوند.

او تصریح کرد: هر کشاورز با توجه به ویژگی‌های مزرعه خود، طراحی کشت توأم را می‌تواند انجام دهد و امیدواریم در کشت برنج در پیش رو شاهد پرورش اردک‌های بیشتری در استان از طریق این کشت توأم باشیم.

استان گیلان 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها