کد خبر: 165968
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۹ ۱۸:۲۹:۰۰
| |

رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه:

سیاست باید تکلیف خود را با اقتصاد مشخص کند

محمد ستاری‌فر رییس سازمان برنامه و بودجه در دولت هشتم با بیان این که دولت خادم فضای کسب و کار است، تاکید کرد: سیاست باید تکلیف خود را با اقتصاد مشخص کند.

سیاست باید تکلیف خود را با اقتصاد مشخص کند
کد خبر: 165968
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۹ ۱۸:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد ستاری‌فر عصر چهارشنبه در نشستی با عنوان «مروری بر موازین بودجه با نیم نگاهی به بودجه 97» در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، افزود: اصلاحات در اقتصاد بیش از عوامل اقتصادی نیازمند عوامل غیراقتصادی است؛ در واقع سایه سیاست باید از اتاق اقتصاد و یکه تازی جناح ها و گروه ها رها شود.


وی اظهار کرد: سپهر حاکمیت باید از همگرایی لازم برای مقابله با مسائل و بحران ها برخوردار باشد؛ در این سپهر، گفتمان حاکمیت باید با استنباط واحد از مسائل و اهداف توسعه شکل گیرد تا بتواند با پی ریزی سازمانی برای اجرا به اهداف خود نائل شود.


ستاری فر، بودجه 97 را دارای اشکالاتی دانست و افزود: در کشور 2 قانون محاسبات و برنامه و بودجه داریم که با 2 شیوه مختلف نگارش شده و با توجه به ضعف محتوایی، آنگونه که باید و شاید محقق نشده اند.


وی چگونگی بودجه را تصویر و آیینه ای از کیفیت روابط دولت و ملت خواند و گفت: چگونگی کیفیت نظام حاکمیتی و تدبیر سازنده بنیادین بودجه عمومی، سنگ زیرین و سازنده مختصات اقتصادی و اجتماعی کشور است.


عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، بودجه را محصول و تولیدی پیچیده از روابط حوزه قدرت و دولت با ملت توصیف کرد و افزود: فرآیندهای مهم و بنیادین بودجه عمومی، به سادگی و ناگهانی به دست نیامده بلکه در مراحل طولانی و بسیار پرهزینه حاصل شده است که در این میان برخی از دولت ها و ملت ها هزینه های بسیاری کرده اند.


وی گفت: اگر کشور بخواهد دنبال اتفاق جدیدی مانند پیشرفت پایدار، آرامش و عدالت باشد باید به موازین حاکم بر بودجه پایبندی بیشتری داشته باشد.


ستاری فر اضافه کرد: بودجه، نه یک سند حقوقی مالی و حسابداری که برخوردار از مضامین و موازین ارزشی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است و کارکرد توسعه ای بودجه، بالندگی عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.


این استاد اقتصاد تاکید کرد: خزانه باید بر اساس موازین، تعادل، توازن، شفافیت، کفایت، فراگیری، جامعیت و تمامیت، جز به جز جریان شکل گیری منابع و مصارف را نشان دهد.


ستاری فر گفت: همه حقوق از آن ملت است که برای بهبود فضای کسب و کار، مالیات پرداخت می کند. ملت اجازه راهبری و تصدی ثروت های خود را به دولت می دهد و در مقابل آن کالای عمومی، دفاع، ثبات و امنیت می خواهد.


وی با اشاره به رابطه اقتصاد و سیاست تاکید کرد: اقتصاد در فضای مناسب و در یک بده بستان با عرصه سیاست می تواند از کارایی خوبی برخوردار باشد.


ستاری فر همچنین با اشاره به ارتباط اقتصاد و ارز در طول سال های گذشته تاکنون یادآوری کرد: رشد اقتصادی کشور در 70 سال، با دلار نفتی رابطه محکمی نداشته اما با انسجام دولت همگرایی داشته است.


وی به مساله یکسان سازی نرخ دلار نیز اشاره کرد و گفت: دو بار یکسان سازی نرخ ارز در کشور صورت گرفت؛ یکی در دوران سازندگی که شکست خورد و دومی در زمان دولت اصلاحات که از سیاست مالی بودجه شروع شد و موفقیت آمیز بود.


ستاری فر در این ارتباط تاکید کرد: برای یکسان سازی نرخ ارز، اینکه از کجا شروع کنیم مهم است؛ اکنون نیز از منظر پولی این کار را شروع کرده ایم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها