کد خبر: 167645
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۴ ۱۰:۰۷:۰۰
| |

علیرضا مهاجر:

تولید کلزا به 350 هزارتن می‌رسد

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی گفت: با وجود سرمازدگی اخیر، پیش بینی می‌شود که میزان تولید کلزا از 330 تا 350 هزارتن کمتر نباشد.

تولید کلزا به 350 هزارتن می‌رسد
کد خبر: 167645
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۴ ۱۰:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا مهاجر، مجری طرح دانه های روغنی با اشاره به اینکه خسارت سرمازدگی اخیر به مزارع کلزا چندان نبوده است، گفت: اگرچه برآورد نهایی از میزان خسارت سرمازدگی اخیر ناشی از پراکندگی سطح زیر کشت اعلام نشده است اما پیش بینی می شود که میزان تولید کلزا از 330 تا 350 هزارتن کمتر نباشد.

وی افزود: کشت سایر دانه های روغنی از بهار آغاز و کشت آنها در پاییز صورت می‌گیرد، اما پیش بینی می شود که مجموع تولید دانه های روغنی نظیر سویا، گلرنگ و آفتابگردان بالای 550 هزارتن باشد.

به گفته مهاجر در صورت تحقق تولید بیش از 550 هزارتن پیش بینی می شود که 16 تا 18 درصد نیاز کشور از منابع داخلی تامین شود که این امر حدود 440 میلیون دلار صرفه جویی ارزی به دنبال خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که ثبات نرخ خرید دانه های روغنی بر میزان کشت سال آینده تاثیر گذار خواهد بود یا خیر، بیان کرد: زمانیکه به کشاورزان می‌گویند برای تامین نیاز کشور و کاهش واردات اقدام به کشت دانه های روغنی کنند،کشاورز از قبل و براساس قانون خرید تضمینی می داند که نرخ خرید بر مبنای تورم افزایش می یابد، بنابراین تعلل دولت در اعلام و ثبات نرخ خرید می تواند این دستاورد مهم را تحت تاثیر خود قرار دهد.

مجری طرح دانه های روغنی ادامه داد: پیشنهاد وزارتخانه به شورای اقتصاد افزایش نرخ خرید تضمینی بر مبنای تورم بود که با وجود تاخیر دولت در اعلام نرخ، اطلاعی از تصمیم شورای اقتصاد ندارم، اما امیدوارم که قیمت تضمینی دانه های روغنی به نسبت سال گذشته افزایش یابد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طی سال های اخیر، وزارت جهاد کشاورزی بر آموزش و ترویج کشاورزان، توزیع بذر و ادوات مناسب کار کرده که تمامی این عوامل عملکرد تولید را 20 درصد افزایش داده است که در صورت ثبات نرخ می تواند، بخشی از آن را جبران کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها