کد خبر: 224346
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۵ ۱۴:۳۷:۰۰
| |

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا:

صادرات آب نداریم/ افزایش 1.4 برابری تعرفه مشترکان پرمصرف آب در دستور کار قرار گرفت

عباس سروش معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به تغییرات اقلیمی در دنیا، گفت: ایران به هیچ کشوری صادرات آب ندارد.

صادرات آب نداریم/ افزایش 1.4 برابری تعرفه مشترکان پرمصرف آب در دستور کار قرار گرفت
کد خبر: 224346
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۵ ۱۴:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| عباس سروش معاونوزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به تغییرات اقلیمی در دنیا، گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی که کاهش بارش و افزایش دما را به همراه داشته است، کشور ما تحت تأثیر تغییر اقلیم، یک دهه خشکسالی را تجربه می‌کند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: مصرف آب همزمان با رشد جمعیت افزایش چشمگیری داشته است و با توجه به افزایش بهره برداری از آب‌های سطحی و زیرزمینی نیاز به ترسیم برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای سازوکار با خشکسالی بود.

به گفته وی؛ 93 درصد آب در بخش‌های کشاورزی مصرف می‌شود که خارج از حیطه کاری وزارت نیرو است و این وزارتخانه به تنهایی قادر به حل مشکل آب نیست، الیته در این میان تفاهمی با حضور وزرات جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

سروش با اشاره به تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی، بیان کرد: کارگروه سازگاری با کم آبی متشکل از چند وزیر، رئیس سازمان‌های حفاظت از محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده است که می‌تواند خروجی مناسبی داشته باشد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به وضعیت آب در زاینده رود، تصریح کرد: زاینده رود تأمین جمعیتی بالغ بر 5 میلیون نفر را پوشش می‌دهد و با توجه به کاهش ورودی آبرسانی به باغات، دو استان تحت تأثیر قرار گرفت و اولویت را در تأمین آب شرب قرار دادیم.

وی با اشاره به بارورسازی ابر‌ها تصریح کرد: اقداماتی برای بارورسازی ابر‌ها صورت گرفته است، اما باید پذیرفت که این اقدامات موضعی است و به عنوان منبع جدی محسوب نمی‌شود.

سروش با اشاره به افزایش تعداد شهر‌های با تنش آبی، تصریح کرد: تعداد شهر‌های دارای تنش آبی در سال جاری 334 شهر بود و این در حالی است که این شهر‌های دارای تنش تعدادشان در سال گذشته 284 شهر بود که افزایش تعداد این شهر‌ها به دلیل کاهش بارندگی‌ها بوده است.

به گفته وی، میزان بارندگی در سال جاری 168 میلی متر و در سال گذشته 239 میلی متر بوده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در مورد وضعیت سدسازی در کشور گفت: سیاست سدسازی در وزارت نیرو متکی به وجود آب کافی در محل احداث است و در حال حاضر 16 سد در دست مطالعه است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا درباره وضعیت آب‌شیرین‌کن‌ها، تصریح کرد: مطابق برنامه ششم توسعه 30 درصد منابع آبی، استان‌های جنوبی باید از آب شیرین کن‌ها تأمین شود که بهای تمام شده آن بین 5 تا 10 هزار تومان است و با توجه به فروش آن به مردم به قیمت 500 تومان این مابه‌التفاوت از محل اعتبارات تضمینی تأمین شود.

سروش ادامه داد: در حال حاضر کمتر از 200 هزار مترمکعب در شبانه‌روز تولید آب از آب‌شیرین‌کن‌ها صورت می‌گیرد و این در حالی است که در برنامه ششم توسعه عنوان شده که این عدد باید یک میلیون مترمکعب در شبانه‌روز باشد.

وی با اشاره به افزایش تعرفه مشترکان پر مصرف بیان کرد: افزایش تعرفه مازاد بر الگوی مصرف مشترکان در دستور کار قرار گرفته است و پیشنهاد شده است که تعرفه معادل 1.4 برابر تعرفه موجود باشد که در تغییر الگوی مصرف نقش بسزایی دارد.

سروش در پایان با رد صادرات آب کشور،گفت: در حال حاضر ایران صادرات آب به هیچ کشوری را ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها