کد خبر: 228824
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۵ ۱۲:۵۲:۰۰
| |

تجار فرش دستباف مطرح کردند:

رایزنان بازرگانی در صادرات فرش دستباف فعال شوند

تجارایرانی باتاکید برضرورت فعالیت رایزنان بازرگانی در صادرات فرش معتقدند نباید با تولید انبوه و تلنبار کردن فرش، قیمت آنرا کاهش دهیم تامشتری پیدا شود،بلکه بایدبه جای کمیت، برکیفیت تمرکزکنیم.

رایزنان بازرگانی در صادرات فرش دستباف فعال شوند
کد خبر: 228824
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۵ ۱۲:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| فرشته دست‌پاک، رئیس مرکز ملی فرش در نشست هم اندیشی تجارت فرش دستباف ایرانی در کشورهای خارجی گفت: دولت وظیفه دارد تمام آنچه را که بخش خصوصی و تجار برای صادرات فرش نیاز دارند، مهیا کند و به همین دلیل شناسایی و رصد موضوع‌های مرتبط با تولید و صادرات فرش کمک مؤثری به یافتن راهکارها خواهد داشت.

وی افزود: از تعدادی گره و پرز و با وسایل بسیار معمولی، نقش‌های زیبا و بی‌بدیلی در فرش دستباف رقم می‌خورد که شناسنامه دوم مردم ایران و پرچم معنوی کشور است.

دست‌پاک خاطرنشان کرد: وقتی کودک از مادر متولد می‌شود بر روی فرش دستباف بازی می‌کند و بزرگ می‌شود و آن‌قدر فرشدستباف با زندگی ما عجین شده است که گاهی ارزش، هنر و جایگاه فرش را از یاد برده‌ایم.

وی تصریح کرد: گذشته غنی و ارزشمند ایران در فرش دستباف که هزاران سال از تولید آن گذشته است، با حضور زنان غنی‌تر شده است و زنان با بافت فرش به غنا و رونق این صنعت کمک کرده‌اند.

رئیس مرکز ملی فرش تصریح کرد: طرح‌ها و نقوش فرش ایرانی برگرفته از دل نوشته‌ها و افکار و احساسی است که طراحان فرش آن را خلق کرده‌اند.

در ادامه این نشست تجار و بازرگانان مطرح ایران در بازارهای خارجی به بیان نقطه‌نظرها و مشکل‌های خود در بحث بازاریابی و افزایش سهم ایران در تجارت فرش پرداختند.

طاهر صباحی، تاجر ایرانی فرش در بازار ایتالیا گفت: بازار تنها دانشگاهی است که به تجار دکترا نمی‌دهد؛ اما تجاربی که افراد از کسب و کار و تجارت به دست می‌آورند، می‌تواند ارائه‌دهنده راهکارهایی باشد که همانند علم به توسعه و پیشرفت صنعت کمک می‌کند.

صباحی با اشاره به رکود بازار فرش دستباف در جهان گفت: امروز فرش دستباف مانند گذشته خریدار جهانی ندارد و دوران رونق فرش دستباف به پایان رسیده است.

این تاجر برجسته فرش افزود: یکی از ساده‌ترین هنرها قالی‌بافی است و کشورهای ضعیف اقتصادی مانند افغانستان، ‌هند و پاکستان برای ایجاد شغل به دنبال توسعه تولید فرش دستباف رفته‌اند.

تولید انبوه به زیان صنعت فرش است

وی افزود: نباید با تولید انبوه فرش و تلنبار کردن آن در انبارها ناچار شویم به دنبال مشتری قیمت فرش را کاهش دهیم تا مشتری به دست آید. بلکه باید بر کیفیت به‌جای کمیت در تولید فرش تمرکز کنیم.

صباحی تصریح کرد:‌ رقبای بسیاری در جهان داریم که فرش ایرانی را کپی می‌کنند و قانونی برای حمایت از نقوش و نقشه‌های فرش ایرانی وجود ندارد.

در ادامه حاجب، تاجر فرش در کرواسی با اشاه به نبود رایزنان‌ اقتصادی در برخی از کشورها اظهار کرد: از 14 سال پیش تا کنون هیچ رایزن اقتصادی در کرواسی به دنبال توسعه صادرات فرش نبوده است .

وی افزود: بسیاری از برندهای تولید فرش ماشینی از جمله کی‌کا نقشه‌های فرش نائین ایران را تولید می‌کنند و آن را باقیمت 200 یورو ارائه می‌دهند در حالی که همان نقشه در فرش دستباف 2000 یورو قیمت‌گذاری می‌شود و پاسخ این است چرا این اجازه داده شده است که تولیدکنندگان فرش ماشینی داخلی و خارجی از نقشه‌های فرش دستباف استفاده کنند.

کپی‌برداری از نقشه فرش‌های دستباف ممنوع شود

حاجب عنوان کرد: باید تولیدکنندگان فرش ماشینی داخلی و خارجی را از سوء استفاده از نقشه‌های فرشدستباف محروم کرد و همان‌طور که اپل از سامسونگ به دلیل شباهت‌های اپلکیشن‌ها شکایت می‌کند رایزن‌های اقتصادی نیز باید تدابیر لازم را برای حذر دادن تولیدکنندگان فرش ماشینی از کپی نقشه‌های ایران اتخاذ کنند.

در ادامه احمدی تاجر فرش دستباف ایرانی در هامبورگ با اشاره به آماری که وزیر صنعت در آئین افتتاحیه فرشدستباف در مورد رشد صادرات ارائه داده‌اند گفت: آمارها باید مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی باشد.

جواد نوروز تاجر فرش ایرانی در هامبورگ آلمان نیز عنوان کرد: در گذشته در شهر تبریز به دلیل کوچکی کفش‌ها پاها زخم می‌شد فردی مردم را در میدان شهر جمع کرد و اعلام کرد چاره پای زخم‌ها کفش گشاد است. امروز نیز اعلام می‌کنیم که چاره فرش ایران تجارت آزاد است.

وی ادامه داد: مشکل‌های فرش ایران چه در تولید و چه در تجارت قوانین دست و پا گیر و بروکراسی بی‌ربط و بسته است.

وی افزود: بازار ترمیم و شستشوی فرش ظرفیتی مهم در صنعت فرش است و ترکیه سالانه 250 میلیون دلار از این شیوه درآمد کسب می‌کند این در حالی است که میزان صادرات فرشدستباف ایران 450 میلیون دلار در سال است.

نوروز تأکید کرد: چاره فرش ایران حذف تحریم‌های داخلی است افراد دلسوز و عاشق فرش در میان تجار فرش وجود دارند که اگر اجازه داده شود خودشان می‌توانند بازار فرش ایران را احیا کنند.

علی عبدالله نژاد تاجر فرش ایران در امریکا نیز عنوان کرد: تبلیغات فرش ایرانی در بازارهای جهانی ضعیف است و در حالی که دولت می‌دانست تحریم‌ها در حال انجام است برگزاری نمایشگاه را به زمان زودتری موکول نکرد و این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که 10 روز از آغاز تحریم‌ها گذشته است.

عباس عظیمی تاجر دیگر فرش در بازار ژاپن با اشاره به ضعف تبلیغات گفت:‌ در حالی که کوکاکولا را بچه چند ساله تا افراد مسن می‌شناسند اما هنوز هم تبلیغات آن به‌صورت دامنه دار در حال انجام است و این نشان دهنده اهمیت تبلیغ در ماندگاری محصول در ذهن مشتری است.

تبلیغات عاملی مؤثر در بازاریابی است

معاون مرکز ملی فرش بر موضوع تبلیغات به‌عنوان عاملی مؤثر در بازاریابی تأکید می‌کند و می‌گوید با همکاری سازمان توسعه تجارت اختصاص بودجه تبلیغات و اعزام هیات های تجاری وارد مراحل اجرائی خواهد شد.

مجتبی فیض‌الهی، معاون مرکز ملی فرش در این نشست اظهار کرد: در فروردین سال جاری بحث برگزاری نمایشگاه فرش مطرح و با فعالیت‌هایی که با همکاری وزارت امور خارجه و اتحادیه‌های مرتبط با تولید و صادرات فرش دستباف برگزار شد زمینه برگزاری این نمایشگاه فراهم گردید.

وی افزود: برای برگزاری این نشست هم اندیشی تجارت فرش 70 نفر از تجاری که به‌ نوعی در کار تجارت و بازاریابی فرش هستند به این نشست دعوت شده‌اند و این امیدواری وجود دارد که دستاوردهای این نشست بتواند مشکل‌های این هنر و صنعت را به‌درستی رصد کند و از تضارب آراء حاصل از آن بتوان راهکارهای اجرائی برای بهبود وضع تولید و صادرات فراهم کرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها