کد خبر: 230336
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ۰۹:۰۸:۰۰
| |

معاون وزیر خارجه چین:

نقش ایران در برنامه راه ابریشم نوین غیرقابل چشم پوشی است

معاون وزیر خارجه چین با اشاره به گذشت پنج سال از آغاز طرح 'یک کمربند - یک جاده' چین تاکید کرد هیچ کشوری نمی تواند از نقش ایران در پیشبرد برنامه راه ابریشم نوین چشم پوشی کند.

نقش ایران در برنامه راه ابریشم نوین غیرقابل چشم پوشی است
کد خبر: 230336
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ۰۹:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ژانگ جان' (zhang jun) گفت: راه ابریشم قدیم و 'یک کمربند - یک جاده' جدید، مسیری پر از فرصت ها و ظرفیت ها است و ایران یک تقاطع راهبردی در این مسیر به حساب می آید.


وی با اشاره به اهمیت ایران در برنامه راه ابریشم نوین چین تصریح کرد: دولت های دو کشور و شرکت های دو طرف در این زمینه در ارتباط نزدیک هستند و با یکدیگر فعالیت می کنند.


دستیار وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: از دیرباز دو کشور در راه ابریشم همکاری های تاریخی داشته اند و این مناسبات در فصل نوین راه ابریشم نیز ادامه خواهد یافت.


'ژانگ' تاکید کرد چین دارای روابط بسیار عالی، سالم، گسترده و با ثبات با ایران بخصوص در عرصه های اقتصادی است و می خواهیم این مناسبات باز هم گسترش یابد.


این مقام چینی جای گرفتن ایران در یک منطقه راهبردی از جهان را برای استفاده بهینه از راه ابریشم نوین و مرتبط کردن آن با مناطق دیگر دنیا مورد اهتمام قرار داد و تصریح کرد چین خواستار استفاده طرفین از این فرصت است.


معاون وزیر خارجه چین، راه ابریشم را یک برنامه گسترده دانست و بیان کرد در طول تاریخ ایران در این مسیر نقش مهمی داشته است و اکنون هم نمی توان این نقش را نادیده گرفت.


وی ارتباط چین با دنیا و بخش هایی از خاورمیانه و غرب و اروپا را از طریق راه ابریشم مورد توجه قرار داد و تصریح کرد در اجرای این طرح، ایران نقش تسهیلگر روابط را برای چین دارد.


ژانگ خواستار آن شد که همچنان ارتباطات سالم و پایدار میان ایران و چین در عرصه های مختلف تجاری و اقتصادی ادامه یابد.


این مقام چین یادآور شد ظرف 5 سال گذشته، طرح یک کمربند - یک جاده از مرحله اندیشه و آرزو به مرحله عملیات واقعی تبدیل شده و به پیشرفت های مهمی رسیده است.


معاون وزیر خارجه چین تصریح کرد دولت چین در شرایط جدید بر اصول مشورت، سازندگی مشترک و بهره مندی مشترک، طبق کیفیت عالی و استاندارد بالا، سازندگی کمربند و جاده را به پیش سوق خواهد داد و در این میان کشورهای خاورمیانه از جمله ایران از اهمیت بسیار زیاد برخوردار است.
'ژانگ' در مورد اهمیت طرح یک کمربند - یک جاده اظهار داشت: سازندگی مشترک یک کمربند یک جاده می تواند به کشورهای مسیر در شکل دادن اولویت خود و تحقق سود متقابل و معادله برد - برد کمک کند.


معاون وزیر امور خارجه چین افزود: تفاهمنامه های همکاری در طرح 'یک کمربند - یک جاده' که بین چین و کشورهای مختلف به امضاء رسیده است، محرک جدید روابط میان چین و این کشورها است.


سال 2013 میلادی بود که 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین در جریان دیدارهای خود از قزاقستان و اندونزی به ترتیب پیشنهاد ساخت 'کمربند اقتصادی جاده ابریشم' و ساخت 'راه ابریشم دریایی در قرین بیست و یکم' را مطرح کرد و از آن تاریخ به بعد این طرح با عنوان 'یک کمربند - یک جاده' در جهان شناخته می شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها