کد خبر: 289179
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۰۹:۱۵:۰۳
| |

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع آب مجلس:

ساخت سدهای بیشتری در کشور مورد نیاز است

نورمحمد تربتی‌نژاد، نماینده مردم گرگان و عضو کمیسیون کشاورزی و منابع آب مجلس شورای اسلامی معتقد است که سدسازی در کشور گامی مهم برای حفظ منابع خدادادی است و با توجه به تغییرات اقلیم، سدهای بیشتری باید در کشورساخت.

ساخت سدهای بیشتری در کشور مورد نیاز است
کد خبر: 289179
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۰۹:۱۵:۰۳

اعتمادآنلاین| 680 سد در کشور در حال بهره برداری است و 114 سد نیز در دست ساخت قرار دارد و 172 سد نیز در مرحله مطالعه قرار گرفته که بهره برداری از همه آنها نقش مهمی در مدیریت منابع آبی و مقابله با سیلاب ها دارد.


سدسازی از جمله راهکارهایی است که ضمن کمک به مدیریت صحیح منابع آب، مانع از جاری شدن روان آب ها و بروز سیلاب های ویرانگر است.


در همین راستا نورمحمد تربتی‌نژاد گفت: سد سازی در کشور با اهداف متفاوتی مانند ذخیره سازی آب برای تامین آب کشاورزی و شرب ونیز جلوگیری از بروز سیل صورت می گیرد که این اهداف در همه جای جهان مشترک است.


وی اضافه کرد: سد سازی با این اهداف علاوه براینکه مفید است، بلکه به نفع کشاورزی و پایداری منابع آبی هم مورد استفاده قرارمی گیرد.


عضو کمیسیون کشاورزی و منابع آب مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب سد های زیادی در کشور ساخته شد و مخازن سد ها ظرفیت های بسیار زیادی برای ذخیره سازی آب های روان محسوب تا برای تامین آب بخش کشاورزی، شرب و سایر مصارف مورد استفاده قرارگیرند.


تربتی نژاد گفت: سد ها همچنین در موقع سیلاب خیلی کاربرد دارند زیرا هنگامی که سیل حرکت می کند، چنانچه بوسیله سد مهارنشود، خسارت های زیادی به همراه خواهد داشت، زیرا سال های گذشته به دلیل خالی بودن ظرفیت بسیار از سد ها، توانستند سیلابها را مهار کنند.


وی افزود: استان هایی مانند گلستان و استان هایی که بارش زیاد دارند نه تنها ساخت سد ها مفیدند، بلکه اضافه شدن آنها و آب بندها نیز می توانند با توجه به شرایط تغییر اقلیم مفید واقع شوند.

مدیریت سدها بسیارمهم است


نماینده مردم گرگان در مجلس گفت: ساخت سد برای کشور بسیار مهم است، اما از طرف دیگر مدیریت این سدها در چگونگی توزیع آب درپایین دست و نیز استفاده بهینه از خود سد اهمیت بالایی دارد.


به گفته تربتی نژاد، مدیریت سد در کنترل به موقع دریچه های آن، رها سازی به موقع آب، ترمیم کانال ها و شبکه های انتقال آب بسیار اثر گذار است.


وی اضافه کرد: امسال به دلیل وقوع بارش ها در فصل بهار و نیز باتوجه به ذخیره شدن آب زیاد بارش های زمستان برخی سد ها نتوانستند سیلاب را آنگونه که لازم است، کنترل کرده و به مرحله سرریز رسیدن و این امر موجب تشدید سیل شد.

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع آب مجلس شورای اسلامی گفت: جاری شدن سیل امسال نشان داد که می توان پیش بینی درست تری در باره سد ها داشت تا مانع از افزایش خسارت شود.


به اعتقاد تبتی نژاد، چنانچه سد جای درستی باشد و موجب استفاده بهینه آب شده باشند، ساخت آنها درست است، زیرا سد ها نقش مهمی در ذخیره سازی آب دارند، زمستان که بارش ها زیاد است و روان آب های زیاد وجود دارد، چنانچه جمع نشوند باید با هزینه های گزاف برای استخراج آب از سفره های زیرزمین استفاده کرد.


پس از خشکسالی های پی در پی در دهه های گذشته، بارش های شدید باران از 27 اسفند ماه سال 97 از استان های مازندران و گلستان آغاز شد و تداوم آن در فروردین 98 به اکثر استان های کشور آسیب وارد شد. این بارش ها، طغیان رودخانه ها و آبگرفتگی روستاها و شهرها را در پی داشت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها