کد خبر: 320686
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۲ ۱۰:۵۳:۲۵
| |

رئیس کنفدراسیون صادرات مطرح کرد

دلایل گردش کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف به سمت صادرات

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: قرار ندادن شرایط خاص برای صادرات و احیای پیمان سپاری ارزی از دلایل گردش کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف از واردات به سمت صادرات است.

دلایل گردش کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف به سمت صادرات
کد خبر: 320686
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۲ ۱۰:۵۳:۲۵

اعتمادآنلاین| محمد لاهوتی درباره افزایش استفاده از کارت‌های بازرگانی جدید الورود برای صادرات گفت: بر اساس قانون هر شخصی که برای صدور کارت بازرگانی درخواست خود را ارائه کند و شرایط لازم را دارا باشد نسبت به صدور کارت بازرگانی برای وی اقدام می‌شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات افزود: در هر شرایطی از هر ابزاری سوء استفاده صورت می‌گیرد که کارت بازرگانی به عنوان ابزار تجارت خارجی نیز از این شرایط مستثنی نیست.

وی گفت: حدود دو دهه درگیر کارت‌های یکبار مصرف در واردات برای فرار از مالیات بودیم تا سرانجام وزارت صمت و اتاق بازرگانی شرایط ویژه و سقف برای واردات قرار دادند و 4 درصد علی الحساب را از کارت‌های حقیقی یا شرکت‌های که تولیدی در گمرک نبودند اخذ کردند و تقریبا بخش عمده‌ای از مشکلات در این زمینه برطرف شد.

لاهوتی با بیان اینکه در موضوع صادرات، اما هیچگونه تصمیم گیری نشد، ادامه داد: سیاست حمایتی دولت در روند تسهیل صادرات بود و هر شخصی که صادراتی را انجام می‌داد تشویق می‌کرد اما، از سال گذشته تاکنون به دلیل اتفاقات و سیاست‌های جدید ارزی و احیای تعهد ارزی، طبیعی بود که همانند دهه 70 که از کارت‌های یکبار مصرف استفاده می‌شد و همچنان با رفع نشدن تعهدات ارزی پس از حدود 30 سال، مجددا در صادرات با سیاست‌های ارزی جدید این کارت‌ها ورود پیدا کردند و توانستند از شرایط تعهد ارزی که دغدغه صادرکنندگان بود به نفع خود استفاده کنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات خاطرنشان کرد: در واردات سابقه واردکننده ملاک اصلی واردات بود و با توجه به ثبت سفارش قابل کنترل بود اما، در صادرات چنین موضوعی نداشتیم و هر کارتی به هر میزان صادرات که انجام می‌داد آزاد بود آن هم در شرایطی که تعهد ارزی احیا شد، لذا کارت‌های یکبار مصرف به جای واردات در صادرات خودنمایی کردند و کارت‌های جدیدالورودی دریافت شد که از طریق آن‌ها صادرات صورت گرفت، اما نمی‌توان عنوان کرد از صددرصد این کارت‌ها سوءاستفاده شد.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها