کد خبر: 405680
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ۱۳:۵۰:۰۰
| |

تنها 1379 خودرو از گمرک ترخیص شد/ بلاتکلیفی 3700 دستگاه خودروی مانده در گمرک

در حالی امروز آخرین فرصت ترخیص خودروهای دپو شده است که طبق اعلام گمرک ایران 1379 دستگاه ترخیص  شده است، آماری که نشان دهنده عملکرد چندان مثبتی نیست و در نهایت به باقی ماندن و بلاتکلیفی بیش از 3700 دستگاه دیگر در گمرک منتهی شد. 

تنها 1379 خودرو از گمرک ترخیص شد/ بلاتکلیفی 3700 دستگاه خودروی مانده در گمرک
کد خبر: 405680
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ۱۳:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| 29 اردیبهشت (امروز) پایان مهلت سه ماهه ترخیص 5108 خودروهای دپو شده در گمرک و بنادر است و فعلا هم خبری از تمدید زمان نیست.

از 12 هزار 261 دستگاه خودروی سواری وارد شده به گمرکات طی سال اخیر کشور،7153 دستگاه خودرو با مصوبه دی ماه 1397 هیات وزیران و اصلاحیه‌های بعدی آن ترخیص و نزدیک به 5108 دستگاه خودروی سواری در گمرکات دپو مانده بود تا اینکه با مصوبه بهمن سال گذشته دولت سه امکان ترخیص فراهم شد، این در حالی است که تازه ترین گزارش اعلام شده از سوی ارونقی- معاون فنی گمرک ایران- نشان می دهد که فقط 1379 دستگاه از این خودروها طی این سه ماه ترخیص شده است.

آماری که نشان دهنده عدم نتیجه مثبت زمان تعیین شده برای ترخیص خودروها است چراکه فرایند ترخیص 1000 دستگاه ترخیص شده در سال گذشته و مهلتی که برای ترخیص تعیین شد، انجام شده بود و عملا حدود 379 دستگاه در دور جدید فرایند خروج را طی کرده اند.

طبق این گزارش از تعداد 1048 دستگاه خودروی سواری پروانه شده و ترخیص نشده تا تصویب و ابلاغ مصوبه اخیر، نسبت به ترخیص 1000 دستگاه خودرو اقدام و 48 دستگاه از این خودروها بدلیل وجود پرونده و سایر مشکلات، تاکنون موفق به خروج از گمرک نشده اند. همچنین از 340 دستگاه خودروی سواری اظهار شده ولی پروانه نشده تا پایان مصوبه قبلی، نزدیک به 230 دستگاه خودرو ترخیص شده است.

از 227 دستگاه خودروی موجود در گمرک خرمشهر (منطقه آزاد اروند) که 73 دستگاه سفارش آمریکا و 154 دستگاه بالای 2500 سی سی بوده اند، نسبت به ترخیص 144 دستگاه خودرو جهت تردد در منطقه مزبور و با رعایت مقررات مربوطه اقدام شده و خودروی دیگری ترخیص نشده است.

در مورد درخصوص 104 خودروهای موجود در گمرکات قبل از شهریور 1393 نیز فقط دو دستگاه ترخیص و در خصوص مابقی، صاحبانشان جهت انجام تشریفات گمرکی، تاکنون به گمرک مراجعه نکرده اند.

از سوی دیگر از 2289 خودروی مطرح رسیدگی در مرجع قضایی، با توجه به صدور رای برای ترخیص 668 دستگاه خودروی سواری (در سال 1398)، صاحب صاحبانشان جهت انجام تشریفات گمرکی، نسبت به اظهار 358 دستگاه خودرو به گمرک اجرایی مربوطه اقدام که تشریفات گمرکی مربوطه درحال انجام بوده ولی فقط سه دستگاه خودرو تاکنون ترخیص شده است. اما از 1100 دستگاه خودروی فاقد ثبت سفارش یا ثبت سفارش ابطال شده نیز امکان اظهار به گمرکات اجرایی مقدور نبوده و اظهاری انجام نشده است.

در مدت اخیر اعلام صاحبان خودرو از وجود موانعی در وزارت صمت و گمرک برای ترخیص حکایت داشت و خواهان حل و فصل آن شده و تاکید داشتند تازمانی که مسایل موجود حل نشده و دستگاه‌های مربوطه به توافق و همانگی نرسند و ازسوی مصوبه شفاف نباشد، امکان ترخیص خودروها وجود ندارد حتی اگر بارها مصوبه تمدید شود.

با این حال در روز پایانی مهلت ترخیص، معاون فنی گمرک ایران گفته که به تمامی گمرکات ابلاغ شده است تا پایان آخرین ساعات مهلت مصوبه ( 12 امشب)، در صورت ارائه ثبت سفارش معتبر برای اظهار کالا، ارائه کد رهگیری یا موافقت بانک مربوطه و اخذ و ارائه مجوزهای قانونی و مقرراتی، نسبت به بررسی‌های معمول اقدام و متعاقب آن وفق مقررات، نسبت به ترخیص کالا اقدام شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها