کد خبر: 445654
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۶ ۱۱:۴۷:۳۶
| |

مدیرعامل نفت و گاز پارس:

سهم پارس جنوبی در تولید بنزین ایران 40 درصد است

 به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، ‌در حالی ظرفیت تولید گاز ایران از پارس جنوبی در هفت سال گذشته 2.5 برابر شده که بخشی از میعانات گازی بعنوان خوراک به پالایشگاه ستاره خلیج فارس ارسال و 40 درصد بنزین مورد نیاز کشور بوسیله حوزه پارس جنوبی تامین می‌شود.

سهم پارس جنوبی در تولید بنزین ایران 40 درصد است
کد خبر: 445654
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۶ ۱۱:۴۷:۳۶

اعتمادآنلاین| حدود 20 سال از توسعه میدان مشترک پارس جنوبی در سمت ایرانی آن می‌گذرد. در این مدت علاوه بر آنکه تولید گاز از میدان مورد توجه قرار گرفته،‌ به تدریج تمدنی در سواحل خلیج فارس ایجاد شده که به معنای واقعی زنجیره ارزش را در صنایع نفت و گاز تکمیل کرده است.

در این میان البته تولید گاز و برداشت از مخزن مشترک در اولویت قرار داشته زیرا در غیر این صورت طرف قطری سهم بیشتری را به خود اختصاص می داد. با توجه به این مهم،‌ توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی آغاز شد و ایران توانست در ابتدای دهه 80 شمسی برداشت خود را از پارس جنوبی آغاز کند.

این برداشت به تدریج افزایش پیدا کرد و در نهایت زمانی که دولت تدبیر و امید در سال 92 روی کار آمد، سهم ایران از برداشت گاز حدود 280 میلیون متر مکعب در روز بود. یک دهه قبل از این مقطع، قطر تولید خود را افزایش داده بود و در تولید گاز از مخزن پارس جنوبی سهمی به مراتب بیشتر از ایران داشت.

برای جبران این عقب‌ماندگی در برداشت،‌ اولویت‌بندی توسعه در دستور کار قرار گرفت و فازهای پارس جنوبی یک به یک وارد مدار شد تا آنجا که حالا و بعد از 7 سال ظرفیت تولید گاز ایران از پارس جنوبی به 700 میلیون متر مکعب در روز رسیده و 75 درصد از گاز مصرفی ایران در حوزه پارس جنوبی تولید شود.

با توجه اهمیت پارس جنوبی در تامین انرژی کشور با «محمد مشکین فام» مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به گفت و گو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها