کد خبر: 456584
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۰۹:۲۰:۰۰
| |

مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بالا رفتن عجیب نرخ ارز آسایش مالی را از جامعه گرفت / مردم انواع و اقسام تنگناهای معیشتی را به چشم دیدند

مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی، گفت: بالا رفتن عجیب نرخ ارز در سیر سقوط آسایش مالی جامعه تاثیر داشت. به همین دلیل این روزها امیدواری‌هایی با این مضمون به وجود آمده است که با از سرگیری احتمالی مذاکرات بر سر برجام، ارز هم به تعادل برسد و در نتیجه،‌ مردم بیش از این گرانی‌ها را متحمل نشوند.

بالا رفتن عجیب نرخ ارز آسایش مالی را از جامعه گرفت / مردم انواع و اقسام تنگناهای معیشتی را به چشم دیدند
کد خبر: 456584
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۰۹:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| از همان روزی که پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام شد،‌ اقتصاد ایران واکنشی کمرنگ به این موضوع نشان داد. حالا با توجه به اینکه دونالد ترامپ کمتر از 2 هفته دیگر کاخ سفید را به رئیس‌جمهوری دموکرات ایالات متحده تحویل خواهد داد، ایران همچنان در انتظار است که فضایی تعاملی در پرونده هسته‌ای به وجود بیاید تا با حضور در بازارهای جهانی مانع‌های معیشتی کمتر مردم را تحت فشار قرار بدهد.

مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی، در این‌باره اظهار داشت: مردم ایران از اردیبهشت‌ماه سال 97، انواع و اقسام تنگناهای معیشتی را به چشم دیدند، به طوری‌که روز به روز فاصله دهک‌های پایین با قشر مرفه بیشتر شد. در واقع باید گفت، بالا رفتن عجیب نرخ ارز در سیر سقوط آسایش مالی جامعه تاثیر داشت. به همین دلیل این روزها امیدواری‌هایی با این مضمون به وجود آمده است که با از سرگیری احتمالی مذاکرات بر سر برجام، ارز هم به تعادل برسد و در نتیجه،‌ مردم بیش از این گرانی‌ها را متحمل نشوند.

عضو هیات‌ علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه گفت: اگر شرایط به گونه‌ای پیش برود که تحریم‌ها به طور کامل برداشته شوند و ایران بتواند با کشورهای جهان دادوستد تجاری داشته باشد و هیچ مشکلی برای فروش کالا و به خصوص نفت نداشته باشیم و بتوانیم ارز لازم را به دارایی‌های داخل کشور تزریق کنیم، نرخ ارز حداکثر به 20 هزار تومان خواهد رسید. در چنین حالتی می‌توانیم خیلی از مانع‌ها را از پیش روی اقتصاد کشور و البته معیشت مردم برداریم.

او همچنین تصریح کرد: از آنجایی که بخشی از تورم ناشی از تورم وارداتی است، هر چقدر نرخ ارز بالا برود، به همان مقدار تورم وارداتی تاثیر خودش را خواهد گذاشت؛ یعنی قیمت کالاهای وارداتی ضربدرِ نرخ ارز، قیمت داخلی را تعیین می‌کند. با بالا رفتن نرخ ارز این ضریب هم سیر صعودی می‌گیرد و قیمت کالای وارداتی گران‌ می‌شود که اگر کالای وارداتی مواد اولیه یا واسطه‌ای باشد، در تولیدات داخلی هم تاثیر منفی می‌گذارد.

او توضیح داد: مهم‌ترین عاملی که در سه سال اخیر روی قیمت‌ها فشار آورده، نرخ ارز است، چون گران شدن دلار قیمت طلا و دارایی‌ها را زیاد می‌کند. به همین دلیل باید شرایط دیپلماسی را طوری مدیریت کنیم تا بلکه کشور از شر تحریم‌ها رها شود و بتوانیم، گره‌های کور اقتصاد را باز کنیم.

مرتضی عزتی در پایان گفت: مردم ایران گرفتاری‌های زیادی را در این چند سال دیده‌اند. به همین دلیل، تاکید می‌کنم که تصمیم‌گیران با در نظر گرفتن سختی‌ها،‌ رویکردی واقع‌گرایانه در مواجهه با نظام بین‌الملل داشته باشند.

چکیده گفت‌وگو با مرتضی عزتی

- مهم‌ترین عاملی که روی قیمت‌ها فشار آورده، نرخ ارز است

- بخشی از تورم ناشی از تورم وارداتی است

- باید شرایط دیپلماسی را طوری مدیریت کنیم تا بلکه کشور از شر تحریم‌ها رها شود

- تصمیم‌گیران با در نظر گرفتن سختی‌ها،‌ رویکردی واقع‌گرایانه در مواجهه با نظام بین‌الملل داشته باشند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها