کد خبر: 541784
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ ۰۸:۵۸:۳۶
| |

مهدی قائمیان، معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور:

سازمان حفظ نباتات مانع واردات یونجه از روسیه شد/ یونجه‌های روسی در گمرک مانده است

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: شرط ما برای واردات یونجه از روسیه خشک شدن با روش دهیدارت شدن است اما این روش از سوی روس‌ها رعایت نمی‌شود از این‌رو ما مانع واردات شدیم.

سازمان حفظ نباتات مانع واردات یونجه از روسیه شد/ یونجه‌های روسی در گمرک مانده است
کد خبر: 541784
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ ۰۸:۵۸:۳۶

مهدی قائمیان، معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان حفظ نباتات اجازه واردات یونجه از روسیه را داده است؟ گفت: سازمان حفظ نباتات به شرط خشک شدن یونجه در کوره‌های حرارتی اجازه واردات آن را می‌دهد.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه یونجه در روسیه پس از برداشت در مزرعه رها و با آفتات خشک می‌شود، افزود: این شیوه خشک کردن محصول امکان اینکه بیمارها و آفات در آن باقی بماند وجود دارد از این‌رو مانع واردات یونجه از روسیه شده‌ایم.

 این مقام مسئول با بیان اینکه باجدیت قوانین مربوط به واردات یونجه از سوی سازمان حفظ نباتات دنبال می‌شود، گفت: واردات یونجه به کشور به شرط دهیدرات شدن محموله‌ها وجود دارد که این شرط از سوی روس‌ها رعایت نمی‌شود از این‌رو تاکنون اجازه واردات محموله یونجه از این کشور داده نشده است.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور در ادامه تصریح کرد: روس‌ها با سازمان نامه‌نگاری کردند و گفتند که می‌توانند به شرایط ما در این زمینه عمل کنند ما نیز همچنان در شرایط خود پافشاری کردیم و واردات را مشروط به دریافت این مجوز کردیم. اما باید بگویم تاکنون هیچ واردکننده‌ای نتوانسته است یونجه از روسیه  وارد کند چراکه هنوز این شرط رعایت نشده است.

همچنین در این رابطه شاهپورعلایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: شرط ورود یونجه به ایران دهیدرات شدن محموله است و روسیه به این شرط چندان توجه ندارد. سازمان حفظ نباتات اجازه واردات هر نوع  محموله که آفت و بیماری داشته باشد را نمی‌دهد چرا که این مسئله با امنیت غذایی کشور نسبت دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: بر اساس قانون حفظ نباتات، وظیفه این سازمان صدور گواهی بهداشت در ورود و خروج محموله‌هاست و هر گونه محموله‌ایی که بر اساس استانداردهای حفظ نباتات از نظر بهداشتی علف هرز و بیماری داشته باشد آن را مرجوع می‌کنیم.

یونجه از روسیه وارد نکردیم

کسری لشگری بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه هنوز اجازه ترخیص محموله یونجه‌ از روسیه داده نشده است، گفت: محموله یونجه مشکل قرنطینه نباتی دارد و مطابق با قوانین حاکم محموله‌ها باید با روش دهیدراتسیون خشک شوند که اگر بذر علفی در آنها باقی مانده باشد قدرت رشد نداشته باشند که روس‌ها به این شرط چندان توجه نکردند.

وی در ادامه بیان کرد: در شرایط خشکسالی و کم آبی یونجه جزو محموله‌هایی است که می‌تواند بخش قابل توجهی از خوراک دام را تامین کند و اگر وارد شود علاوه بر متعادل شدن قیمت یونجه در کشور میزان آب کمتری نیز برای تولید آن مصرف خواهد شد.

به گفته این فعال صنفی، مجوز برای وارد 18 هزار تن یونجه صادر شده است اما در عمل یونجه‌ای وارد کشور نشده است و بیشتر نیاز ما در این بخش در داخل کشور تولید می‌شود.

لشگری با اشاره به واردات یونجه از اسپانیا، گفت: بعد از افزایش قیمت یونجه اسپانیا واردات از این کشور متوقف شد و سالهاست که تلاش می‌کنیم از روسیه و قزاقستان یونجه وارد کنیم که هنوز موفق به واردات آن نشده‌ایم. یونجه‌ها روسی در گمرک مانده است و وارد بازار کشور نشده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها