کد خبر: 557059
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۱ ۱۶:۲۵:۵۲
| |

چطور از تخفیف بیمه شخص ثالث استفاده کنیم؟

یکی از بیمه‌های اجباری که همه خودروها باید نسبت به خرید آن اقدام کنند، بیمه شخص ثالث است. بیمه شخص ثالث در واقع پرداخت کننده خسارت جانی و مالی وارد شده به سرنشینان خودرو است.

چطور از تخفیف بیمه شخص ثالث استفاده کنیم؟
کد خبر: 557059
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۱ ۱۶:۲۵:۵۲

یکی از بیمه‌های اجباری که همه خودروها باید نسبت به خرید آن اقدام کنند، بیمه شخص ثالث است. بیمه شخص ثالث در واقع پرداخت کننده خسارت جانی و مالی وارد شده به سرنشینان خودرو است. با توجه به مقاله منتشر شده در وب‌سایت بیمه باما در رابطه با بیمه شخص ثالث: خسارت‌های جانی شامل فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان افراد حادثه دیده (به جز راننده مقصر) و خسارتهای مالی شامل هر نوع خسارت به خودرو و یا اموال افراد زیان دیده (به جز اموال راننده مقصر) می‌باشد. این بیمه جزء پرطرفدارترین نوع بیمه است. البته از نظر کارشناسی دلیل پرطرفدار بودن این بیمه، اجباری بودن آن است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با بیه شخص ثالث و تخفیفات بیمه شخص ثالث بیشتر آشنا شوید.

آیا بیمه شخص ثالث تخفیف دارد؟

بیمه شخص ثالث هم مانند بیمه بدنه خودرو از تخفیفاتی برخوردار است که در صورت دارا بودن شرایط می‌توانید از این تخفیفات استفاده کنید. در ادامه با دو تخفیف بیمه شخص ثالث آشنا خواهید شد:  

تخفیف عدم خسارت

 اگر نگاهی به بیمه نامه خود بیندازید قطعا عبارت ت.ع.خ را می‌بینید. این گزینه به معنی تخفیف عدم خسارت است، در واقع اگر در مدت زمان بیمه نامه هیچ تصادفی نداشته باشید و از شرکت بیمه خسارتی دریافت نکرده باشید مشمول این تخفیف خواهید شد. تخفیف عدم خسارت در زمان تمدید به روی قیمت خرید بیمه شخص ثالث اعمال خواهد شد.

تخفیفات مناسبتی

 معمولا در اعیاد، مناسبت‌ها و... برخی از شرکت‌های بیمه به منظور افزایش جذب مشتری و افزایش میزان درآمد خود تخفیفات مناسبتی را برای دارندگان بیمه شخص ثالث در نظر می‌گیرند. میزان این تخفیفات با توجه به نوع شرکت بیمه می‌تواند متفاوت باشد.

تخفیف عدم خسارت چگونه محاسبه میشود؟

برای محاسبه تخفیف عدم خسارت ابتدا باید با میزان تخفیفات عدم خسارت آشنا شوید. در جدول زیر میزان تخفیفات عدم دریافت خسارت در سال 1401 عنوان شده است:

 

سال تمدید بیمه نامه

میزان تخفیف به درصد

اول

5

دوم

10

سوم

15

چهارم

20

پنجم

25

ششم

30

هفتم

35

هشتم

40

نهم

45

دهم

50

یازدهم

55

دوازدهم

60

سیزدهم

65

چهاردهم

70

 

از سال 1396 تخفیفات بیمه شخص ثالث کاهش پیدا کرد. قبل از آن به ازای هر سال 10 درصد تخفیف تعلق می‌گرفت، اما در قانون جدید به ازای هر سال تنها 5 درصد تخفیف در نظر گرفته می‌شود. اما حداکثر تخفیف بیمه شخص ثالث همان 70 درصد می‌باشد.

چطور میزان تخفیف عدم خسارت را افزایش دهیم؟

هزینه بیمه شخص ثالث هر سال از سوی بیمه مرکزی با توجه به نرخ دیه مشخص می‌شود. علاوه بر این موضوع هزینه بیمه شخص ثالث می‌تواند با توجه به تورم موجود در جامعه و ماه حرام افزایش پیدا کند. سقف تخفیفات بیمه شخص ثالث حدود 70 درصد است و تنها عدم استفاده از بیمه شخص ثالث می‌تواند موجب تخفیف در تمدید بیمه و افزایش ارزش بیمه شخص ثالث شود.

بر اساس قانون تصویب شده در سال 1395، هیچ شرکت بیمه‌ای نمی‌تواند تخفیف مازادی روی بیمه شخص ثالث اعمال کند. تنها در صورتی که شرکت بیمه بخواهد می‌تواند تا 2.5 درصد تخفیف مازاد به بیمه گذار بدهد.

چطور از تخفیف بیمه شخص ثالث استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید اشاره داشته باشیم به مقاله‌ی پوشش مالی بیمه شخص ثالث چیست: معمولا بیمه شخص ثالث خسارت وارد شده به اشخاص را با توجه به سقف قرار داد خود پرداخت می‌کند، مابه التفاوت آن را باید شخص راننده (مقصر) پرداخت کند. این موضوع زمانی صدق می‌کند که سقف بیمه فرد در شرکت بیمه مذکور پایین باشد، به همین دلیل بهتر است هر سال با توجه به ارزش خودروی متعارف سقف بیمه شخص ثالث خود را افزایش دهید.

معمولا بیشتر افراد در برخورد با خودرو‌های گران‌قیمت دچار این مشکل خواهند شد، از این رو بهتر است در حین خرید بیمه نامه یک بیمه نامه با پوشش مالی بالاتر را انتخاب کنید. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که بیمه شخص ثالث چه خساراتی را پرداخت می‌کند. در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد:

جانی

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین پوشش‌های بیمه شخص ثالث، خسارت جانی است. سقف این بیمه هر ساله با توجه به آنچه که بیمه مرکزی اعلام می‌کند، مشخص می‎شود. در سال جاری(۱۴۰۱) دیه یک انسان کامل در ماه های حرام ۸۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. بدین ترتیب پوشش جانی در بیمه شخص ثالث برای اشخاص ثالث ۸۰۰ میلیون و بیمه حوادث راننده ۶۰۰ میلیون تومان است .

مالی

بخش دیگر پوشش بیمه شخص ثالث مربوط به اموال فرد می‌شود. اگر در حادثه تصادف خودرو یا موتورسیکلت به اموال شخص آسیبی وارد شود، بیمه شخص ثالث موظف است که با توجه به مفاد ذکر شده در قرار داد خسارت وارد شده به اموال شخص را پرداخت کند. در سال ۱۴۰۱ حداقل خسارت پرداختی ۲۰ میلیون تومان و حداکثر آن ۴۰۰ میلیون تومان است. میزان این خسارت پرداختی توسط بیمه مرکزی مشخص می‌شود و شرکت‌های بیمه با توجه به آن خسارت فرد را پرداخت می‌کنند. معمولا سقف آن هر سال با توجه به آنچه شرکت بیمه اعلام می‌کند متغیر خواهد بود.

برای استفاده از تخفیف بیمه شخص ثالث نباید به هیچ عنوان از شرکت بیمه خسارت دریافت کرده باشید. اگر از شرکت بیمه خسارت دریافت نکنید می‌توانید به راحتی از تخفیف عدم خسارت خود در زمان تمدید بیمه نامه استفاده کنید.

آیا با یکبار تصادف تخفیف عدم خسارت کاملا از بین میرود؟

در قانون قدیم که در سال 1396 تغییر پیدا کرد، با یکبار تصادف تخفیف عدم خسارت از بین می‌رفت. اما طبق قانون جدید، میزان تخفیفات به صورت پلکانی کم می‌شود و به یک‌باره از بین نخواهد رفت. میزان کاهش تخفیف عدم خسارت به تعداد تصادفات بستگی دارد. برای درک بهتر این موضوع جدول زیر را مطالعه کنید:

تعداد خسارت

یک‌بار

دوبار

سه بار و بیشتر

مالی

20 واحد

30 واحد

40 واحد

بدنی

30 واحد

70 واحد

100 واحد

حوادث راننده

30 واحد

70 واحد

100 واحد

 

آیا تخفیف عدم خسارت حوادث راننده همان تخفیف عدم خسارت است؟

بیمه شخص ثالث تنها پرداخت کننده خسارات وارد شده به اشخاص ثالث نیست. بلکه باید تمام خسارات جانی و مالی وارد شده به راننده مقصر را پرداخت کند. شرکت بیمه برای پرداخت این نوع خسارت از پوشش حوادث راننده استفاده می‌شود. البته تعهد پرداخت دیه به راننده مقصر به اندازه دیه انسان در ماه غیرحرام می‌باشد.   

کلام آخر

بیمه شخص ثالث همانطور که در ابتدای متن عنوان کردیم اجباری است. از این رو در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید نسبت به خرید بیمه شخص ثالث خودرو اقدام کنید. در وب‌سایت بیمه باما https://www.bimebama.com/third-party-insurance/  شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیمه مورد نظر خود را خریداری کنید. وب‌سایت بیمه با ما با شرکت‌های بیمه مختلفی در ارتباط است ازجمله آن‌ها می‌توان به ایران، پاسارگاد، پارسیان و... اشاره کرد. از طرفی اگر فرصت مراجعه حضوری ندارید می‌توانید آنلاین نسبت به خرید بیمه شخص ثالث خود اقدام کنید. در اسرع وقت بیمه نامه خود را به صورت رایگان درب منزل تحویل بگیرید. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها