کد خبر: 584978
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۸ ۱۶:۱۸:۴۲
| |

اسپیسر بتن و گروت چه ویژگی‌های کاربردی دارند

این موضوع بر همگان روشن است که برای ساخت هر نوع سازه ای به غیر از بتن جهت افزایش استحکام سازه از محصولات، قطعات جانبی و افزودنی های مختلف دیگری نیز استفاده می شود. گروت، انواع افزودنی بتن، واتر استاپ و ... هر یک جزو محصولات و قطعاتی هستند که با توجه به موقعیت و شرایط سازه باید از هر یک از آنها استفاده شود.

اسپیسر بتن و گروت چه ویژگی‌های کاربردی دارند
کد خبر: 584978
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۸ ۱۶:۱۸:۴۲

این موضوع بر همگان روشن است که برای ساخت هر نوع سازه ای به غیر از بتن جهت افزایش استحکام سازه از محصولات، قطعات جانبی و افزودنی های مختلف دیگری نیز استفاده می شود. گروت، انواع افزودنی بتن، واتر استاپ و ... هر یک جزو محصولات و قطعاتی هستند که با توجه به موقعیت و شرایط سازه باید از هر یک از آنها استفاده شود.

ماستیک و درزگیر بتن و همینطور اسپیسرها هم یکی محصولاتی هستند که باید در شرایط خاص خود از هریک از آنها استفاده شود. کارشناسان ما در کلینیک بتن ایران با ارائه این مقاله در نظر دارند تا شما را با ویژگی ها وکاربردهای ماستیک و اسپیسرها آشنا کنند.

اسپیسر بتن Spacer چیست؟

اگر به دنبال این هستید که اسپیسر چیست باید بدانید که اسپیسر در لغت به معنی فاصله گذار می باشد و دارای انواع مختلفی است که نوع آن روی قیمت اسپیسر نیز بسیار موثر است. اسپیسرها را می توان به قطعه ای کارآمد در صنعت ساختمان نامید که شامل مزایای زیادی چون ایجاد پوشش میلگردی مناسب است. به غیر از مزیت های زیادی که اسپیسر بتن دارد می توان به یک ضعف اشاره کرد و آن هم بحث خوردگی میلگردها می باشد. در بحث خوردگی میلگردها می توان هوا، سولفونات ها، رطوبت و کلرایدها اشاره کرد. این عوامل با نفوذ به درون جان بتن میلگردها را دچار خوردگی بتن می کند. جنس اسپیسر ها بنا بر شرایط متفاوت بصورت اسپیسر پلاستیکی، اسپیسر فلزی، اسپیسر بتنی و اسپیسر چوبی تولید می شود.

ویژگی ها  کاربرد اسپیسر بتن چیست؟

اسپیسرها ضمن بالا بردن کیفیت سازه ها به سرعت اجرای عملیات ساختمانی تیز کمک می کنند. استفاده از قطعه سنگ، لوله های فلزی و قطعات چوب برای نگهداری میلگردها و تأمین پوشش بتن مجاز نیست. اسپیسر یا فاصله نگهدار میلگرد قطعه ای دفنی در بتن می باشد که به دلیل ایجاد فاصله بین بتن و میلگرد در سازه های مسلح به کار می رود.

انواع اسپیسر بتن

  • اسپیسر پلاستیکی
  • اسپیسر کفی
  • اسپیسر هارد فیکس
  • اسپیسر ماکس فیکس
  • اسپیسر مینی فیکس
  • اسپیسر یوفیکس
  • اسپیسر دابل فیکس
  • اسپیسر ساید فیکس
  • اسپیسر دیواری
  • اسپیسر گرد

گروت چیست و چه کاربردی هایی دارد؟

گروت (Grout) مخلوطی از مواد سیمانی و آب، همراه با یا بدون سنگدانه می ‌باشد که آب موجود در آن به حدی زیاد است که این ماده کاملا جاری می ‌شود. معمولا میان گروت و مورتار (ملات) به اشتباه تفاوتی قائل نمی ‌شوند و از اسامی آن ‌ها به جای یکدیگر استفاده می‌ کنند. در حالی گروت و مورتار تفاوت‌ های زیادی با هم دارند. گروت نیازی به وجود سنگدانه ندارد، در حالی مورتار بایستی دارای سنگدانه ‌ی مناسب باشد. گروت کاملا می ‌تواند جاری شود و روانی زیادی دارد، در حالی که مورتار این گونه نیست. از گروت برای پر کردن فضاهای خالی استفاده می ‌شود، در حالی که مورتار برای چسباندن به کار می ‌رود.

از گروت برای پر کردن فضاهای خالی و تخلخل ‌هایی که در عناصر مختلف ساختمانی ممکن است وجود داشته باشد، استفاده می ‌شود. مخلوط کردن و تهیه‌ ی گروت معمولا ساده است و اگر به مقدار خیلی زیادی مورد نیاز نباشد، در همان محل پروژه انجام می ‌شود. اما اگر مقدار گروت مصرفی زیاد باشد، سفارش به کارخانه ‌های مربوطه داده می‌ شود و گروت را با قیمت مناسب در آنجا تهیه خواهد شد.

مزایای استفاده از انواع گروت

از جمله مهم ترین مزایای گروت ها این است که مکانی که در آن گروت ریخته می شود را کامل پر می کند. چون گروت منبسط شونده خاصیت غیر انقباضی دارد از گروت آماده جهت مصارف مختلفی مثل زیر صفحه ستون ها، آنکربولت ها، نصب ریل ماشین آلات، برینگ پل ها، بلت ها، ریل ها، حائل ها و... استفاده می شود. گروت ها به گونه ای طراحی شده اند که توان جذب نیرو های وارد و انتقال آن ها را به بخش زیرکار داشته باشد برای مثال در هنگام نصب انواع ماشین آلات نیرو های وارده از آن ها توسط گروت یا ملات به فنداسیون بتنی منتقل می شود.

مزایای استفاده از گروت در انواع سازه ها

گروت اپوکسی و مزایای آن

همانطور که می دانید گروت ها در انواع مختلفی همچون:

  • گروت اپوکسی دو جزئی و سه جزئی
  • گروت منبسط شونده و آماده
  • گروت پلیمری
  • گروت اپوکسی
  • گروت پایه سیمانی (گروت سیمانی)

و ... تولید می شود. یکی از پر کاربردترین انواع گروت ها، گروت اپوکسی می باشد.

گروت اپوکسی MTOFLOW 650 روان و بدون حلال با مقاومت بالا برای تحمل بارهای فعال و مصارف صنعتی برای کاربردهای بسیار زیادی طراحی شده است. گروت اپوکسی برای ضخامت های 10 تا 80 میل متر مناسب است. این محصول به شکل سه جزئی تحویل و به آسانی در کارگاه مخلوط شده و ملات روانی به دست می آید.

گروت ها فارغ از اینکه گروت سیمانی باشند یا گروت اپوکسی بیشتر به عنوان یک پرکننده فضاهای خالی و ترک ها و یا انتقال نیرو در جزئیات و عناصر ساختمانی کاربرد دارند. شباهت گروت اپوکسی و گروت پایه سیمانی در این است که اول هر دو در نقش پر کننده مخصوصا زیر صفحات و بیس پلیت ها و شاسی ها و فلنج ها ظاهر می شوند، دوم اینکه قابلیت تحمل نیروی فشاری و انتقال آن از صفحات فلزی به فونداسیون ها را دارند.

موارد کاربرد گروت اپوکسی MTOFLOW 650

  • ریل ها و کابل های اتصال
  • پایه های ماشین های نو و قدیمی
  • پر کردن سازه ای سوراخ ها و گودال های بتن
  • نصب تجهیزات ماشین آلات صنعتی که دارای فشاری ثابت و فعال هستند
  • تجهیزاتی که ریزش اسید و یا محلول های شیمیایی دارند

استفاده از گروت اپوکسی کلینیک بتن ایران

سخن پایانی

کلینیک بتن ایران (www.clinicbeton.ir) در زمینه تولید مواد شیمیایی ساختمان، خدمات مهندسی مرتبط با سازه های بتنی صنعتی و خدمات آزمایشگاهی مخرب و غیر مخرب بتن فعالیت دارد.

تولید و استفاده از مواد افزودنی بتن بخش مهمی از تکنولوژی بتن و مخلوط های بتنی می باشد، نوآوری و فن آوری در زمینه بتن، مواد افزودنی بتن، شیمی بتن، فرآورده های شیمیایی بتن، فرآورده های ساختمانی بتن و نهایتا شیمی ساختمان و فرآورده های شیمیایی ساختمان و مواد مهندسی ساختمان جزئی از سیاست های زیر بنایی تحقیقاتی کلینیک بتن ایران می باشد.

تولیدات شرکت کلینیک بتن شامل افزودنی های بتن، فوق روان ساز و فوق روان کننده دیرگیر بتن و انواع ژل میکروسیلیس بتن و مکمل بتن و رنگ بتن مقاومت بالا و در خط دیگر تولید،انواع گروت، روان کننده و روان کننده های دیرگیر بتن و زودگیر بتن، چسب بتن ضد آب ,چسب لاتکس،ضد یخ بتن، رنگ بتن، ژل رنگی بتن، سخت کننده کف جهت کف سازی ،کف پوش اپوکسی،انواع پرایمر ها ،بتونه اپوکسی،پرایمر بتن اپوکسی،کف پوش پلی یورتان،ترمیم کننده ، چسب ترمیم ، ملات های آب بند،آب بند کننده بتن، درزگیر بتن پلی یورتان،کیورینگ بتن ،چسب کاشت آرماتور،چسب کاشی پودری، چسب کاشی خمیری،نوار واتر استاپ پی وی سی، اسپیسر،می باشند و ... که می توانید برای خرید هر یک از محصولات نام برده شده از این شرکت اقدام کنید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها