کد خبر: 587786
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۷ ۱۰:۱۶:۳۲
| |

قراردادهای هوشمند در ارزهای دیجیتال

هنگامی که شرایط توافق تنظیم شد، قرارداد هوشمند آن را تأیید کرده و دارایی‌ها مطابق با آن توزیع می‌شوند. در این راهنما از تتر ایران به توضیح بیشتر قراردادهای هوشمند، نحوه کارکرد آن‌ها و همچنین کاربرد آن می‌پردازیم.

قراردادهای هوشمند در ارزهای دیجیتال
کد خبر: 587786
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۷ ۱۰:۱۶:۳۲

قرارداد های هوشمند، مانند هر قراردادی، شرایط یک توافق را تعیین می‌کنند. اما برخلاف قراردادهای سنتی، شرایط قرارداد هوشمند به صورت کد در حال اجرا بر روی بلاکچینی مانند اتریوم اجرا می‌شوند.  قراردادهای هوشمند به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌هایی بسازند که از امنیت، اطمینان و دسترسی به بلاک چین بهره می‌برند و در عین حال عملکرد پیچیده همتا به همتا را ارائه می‌دهند. در واقع قرارداد هوشمند قطعه‌ای از نرم ‌افزار رایانه‌ای است که به‌ عنوان یک قرارداد خودکار طراحی شده است، به این معنی که پس از برآورده شدن شرایط از پیش تعیین ‌شده، اقدامات خاصی را آغاز می‌کند.  به عنوان مثال، قراردادهای هوشمند را می‌توان به عنوان قراردادهای دیجیتالی که مبادله ارزهای دیجیتال بین دو طرف را واسطه می‌کند، استفاده کرد. هنگامی که شرایط توافق تنظیم شد، قرارداد هوشمند آن را تأیید کرده و دارایی‌ها مطابق با آن توزیع می‌شوند. در این راهنما از تتر ایران به توضیح بیشتر قراردادهای هوشمند، نحوه کارکرد آن‌ها و همچنین کاربرد آن می‌پردازیم.

قراردادهای هوشمند smart contracts چیست؟

قراردادهای هوشمند اساساً قراردادهای خودکار بین دو فرد هستند. این قرارداد که به صورت کد نوشته می‌شود، در بلاکچین ایجاد شده و موجب غیرقابل تغییر و غیر قابل برگشت شدن آن  می‌شود. قرارداد های هوشمند در ارزهای دیجیتال معمولاً برای خودکارسازی اجرای توافق استفاده می‌شوند تا همه طرف‌ها بتوانند فوراً و بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای از نتیجه‌ قرارداد مطمئن شوند. اما قرارداد اجرا شده چیست؟  قرارداد امضا شده‌ای که ارتباط قراردادی بین دو یا چند طرف برقرار می‌کند، به عنوان قرارداد اجرا شده شناخته می‌شود. به موجب این قرارداد هر یک از طرفین متعهد می‌شوند که پس از امضای قرارداد به وظایف قانونی که در توافق نامه کتبی با آن موافقت کرده‌اند، عمل کنند.  قرارداد های هوشمند که توسط دومین بلاک چین محبوب جهان، اتریوم (ETH) رایج شده است، منجر به مجموعه‌ای از برنامه های غیرمتمرکز شبکه (DApps) و موارد استفاده دیگر شده است. یکی از مزایای اصلی و مهم شبکه‌های بلاک چین، خودکار کردن وظایفی است که به یک واسطه و یا شخص ثالث نیاز دارند.  به عنوان مثال، به جای نیاز به یک بانک برای تایید انتقال وجه از مشتری به فرد دیگیر، به لطف یک قرارداد هوشمند، این فرآیند می‌تواند به طور خودکار اتفاق بیفتد.

- برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با قراردادهای هوشمند، انواع شبکه‌های بلاکچین و قیمت لحظه‌ ای ارزهای دیجیتال مانند قیمت بیت کوین، قیمت تتر و ... می‌توانید به وب سایت رسمی تتر ایران مراجعه نمایید.

قراردادهای هوشمند چگونه کار می کنند؟

قرارداد های هوشمند یک فناوری اساسی در بلاکچین و یک عنصر کلیدی از شبکه اتریوم هستند.  قرارداد هوشمند کدی است که خود به خود اجرا می‌شود و مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را انجام می‌دهد که سپس در زنجیره بلوکی تأیید می‌شوند.  این قراردادها قابل اعتماد، مستقل، غیرمتمرکز و شفاف، برگشت ناپذیر و غیر قابل تغییر هستند. قراردادهای در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بسیار محبوب هستند و آن‌ها را می‌توان در برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) قرار داد تا عملکردهای پیچیده‌تری را اجرا کنند.

قراردادهای هوشمند،  مانند قراردادهای سنتی قراردادهایی بین دو یا چند طرف هستند که در آن یکی از طرفین چیزی با ارزش را به دیگری ارائه می‌دهد و این پیشنهاد پذیرفته می‌شود.  تفاوت بین قراردادهای هوشمند و سنتی در این است که یک قرارداد هوشمند یک کد به صورت خودکار شرایط توافق را اجرا می‌کند.  این کد به عنوان یک تراکنش به یک آدرس در یک بلاکچین ارسال شده و توسط مکانیسم اجماع آن بلاک چین مورد تأیید قرار می‌گیرد.  هنگامی که این تراکنش در یک بلوک جای گرفت، قرارداد هوشمند آغاز می‌شود.

در واقع قراردادهای هوشمند نیاز به واسطه یا شخص ثالث و اجرای قرارداد را برطرف می‌کند.  این ویژگی قراردادهای هوشمند موجب کاهش هزینه‌ها شده و فرآیند مذاکره قرارداد را تسهیل  می‌کند. تغییرناپذیری و برگشت ناپذیری کد در قراردادهای هوشمند یک مزیت محسوب می‌شود، اما دارای معایبی نیز می‌باشد.  به عنوان مثال، اگر اشتباهی در کد ایجاد شود، هیچ روشی برای باطل و یا تغییر دادن قرارداد هوشمند وجود ندارد. قراردادهای هوشمند همچنین بیشتر اوقات به ‌عنوان یکی از ویژگی‌‌های اصلی و تعیین ‌کننده در فرایند خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند خرید مانا، بیت کوین، اتریوم و یا خرید تتر و ... از پلتفرم‌ها و صرافی ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه نیز از این قرار دادها برای کنترل رویدادهای زنجیره‌ای و خدمات مالی غیرمتمرکز استفاده می‌شود.

چرا قراردادهای هوشمند اهمیت دارند؟

 قراردادهای هوشمند به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از برنامه ها و توکن‌های غیرمتمرکز را بسازند.  آنها در همه چیز از ابزارهای مالی جدید گرفته تا تدارکات و تجربیات بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و مانند هر تراکنش رمزنگاری دیگری روی یک بلاکچین ذخیره می‌شوند.  هنگامی که یک برنامه قرارداد هوشمند به بلاکچین اضافه شد، نمی‌توان آن را معکوس یا تغییر داد. برنامه‌های مبتنی بر قرارداد های هوشمند اغلب به عنوان برنامه‌های غیرمتمرکز یا dapps شناخته می‌شوند و شامل فناوری مالی غیرمتمرکز (یا DeFi) می‌شوند که هدف آن تغییر صنعت بانکداری است.  اپلیکیشن‌های دیفای به دارندگان ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهند تا در تراکنش‌های مالی پیچیده‌ای مانند پس‌انداز، وام، بیمه و ... نیز شرکت کنند.

کاربردهای قراردادهای هوشمند

2

بهترین حالت استفاده از قراردادهای هوشمند چیست؟

در واقع، موارد استفاده از قراردادهای هوشمند بسیار متنوع است و می‌تواند از بخش به بخش بر اساس کاربردشان متفاوت باشد. از جمله رایج‌ترین کاربردهای قراردادهای هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

هویت دیجیتال

یکی از مهمترین کاربردهای قراردادهای هوشمند، هویت دیجیتال می‌باشد.  هویت فردی از جمله بزرگترین دارایی‌های یک فرد است اگر به درستی استفاده شود، می‌تواند موجب ایجاد فرصت‌های جدید شود. همچنین، هویت دیجیتال  می‌تواند به محافظت از هویت در برابر طرفین معامله کمک کند و او را قادر سازد تا آن را با شرکت‌های مختلف معامله کند.

اوراق بهادار

یکی دیگر از موارد استفاده از قراردادهای هوشمند شامل اوراق بهادار است.  با قراردادهای هوشمند، مدیریت جدول سرمایه گذاری را می‌توان بهبود بخشید.  همچنین می‌توان از قراردادهای هوشمند برای سود سهام، پرداخت‌های خودکار، مدیریت بدهی و تقسیم سهام استفاده کرد.

پرداخت های فرامرزی

تجارت مالی همچنین می‌تواند با کمک قراردادهای هوشمند متحول شود.  قرارداد هوشمند با استفاده از اعتبار اسنادی می‌تواند در انتقال کالاهای بین المللی و شروع پرداخت‌های تجاری نقش داشته باشد.

ثبت اطلاعات مالی

داده‌های مالی برای هر سازمانی بسیار مهم است. قراردادهای هوشمند همچنین در این حوزه نیز کاربرد دارند و امکانات لازم را برای ثبت داده‌ها برای جمع ‌آوری دقیق‌تر و شفاف‌تر داده‌های مالی فراهم می‌کنند.  با قراردادهای هوشمند، مدیریت ثبت یکنواخت داده‌ها در سراسر یک سازمان که منجر به کاهش هزینه‌های حسابرسی و گزارش می‌شود، آسان‌تر می‌شود.

مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین یک مورد استفاده دیگر از قرارداد هوشمند بلاکچین است.  با استفاده از قراردادهای هوشمند، زنجیره تامین را می‌توان چندین برابر بهبود بخشید.  به عنوان مثال، می توان از آن برای ردیابی دارایی‌ها در زنجیره تامین با دید و شفافیت کامل استفاده کرد. 

بیمه

بیمه، یکی از پرکاربردترین موارد قراردادهای هوشمند است که با استفاده از آن می‌توان حساب‌های بیمه‌ای کاربران را در اسرع وقت تسویه کرد.

فعالیت های تجاری

یکی دیگر از موارد استفاده از قرارداد های هوشمند در تامین مالی تجارت، فعالیت‌های تجاری می‌باشد.  در این صورت واسطه یا دلال حذف شده و با استفاده از قراردادهای هوشمند، تمامی فعالیت‌ها به صورت خودکار انجام شده و هزینه‌های اضافی حذف می‌شوند. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها