کد خبر: 610323
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ۱۰:۲۵:۴۳
| |

سیدحمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی:

هیچ‌کدام از وعده‌های فاطمی‌امین عملی نشد و همین باعث نارضایتی‌ها شد

عضو اتاق بازرگانی گفت: وعده‌هایی که در این وزارتخانه داده شده بود و برنامه‌هایی که پیش‌بینی شده بودند هیچ کدام عملیاتی نشدند و همین موضوع باعث افزایش نارضایتی‌ها در بخش‌های مختلف شد.

هیچ‌کدام از وعده‌های فاطمی‌امین عملی نشد و همین باعث نارضایتی‌ها شد
کد خبر: 610323
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ۱۰:۲۵:۴۳

روزنامه اعتماد با سیدحمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران پس از استیضاح وزیر صمت درباره آینده این وزارتخانه گفت‌وگو کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 

  • وعده‌هایی که در این وزارتخانه داده شده بود و برنامه‌هایی که پیش‌بینی شده بودند هیچ کدام عملیاتی نشدند و همین موضوع باعث افزایش نارضایتی‌ها در بخش‌های مختلف شد.
  • یکی از اتفاقاتی که در این مدت در وزارت صمت رخ داده این است که ساختارها پیچیده‌تر از قبل شده‌اند و ارتباط با این وزارتخانه را سخت‌تر از گذشته کرده است. به عنوان مثال؛ درحالی که حدود 40 تا 50درصد صادرات کشور در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است اما این بخش هیچ جایگاهی در چارت سازمانی وزارت صمت ندارد و این حوزه را زیرنظر معاونت معدنی وزارت صمت برده‌اند تا مشکلات در این بخش پیگیری شود.
  • مشخص است که فردی که این ساختار را طراحی کرده اصلا نقاط قوت و ضعف کشور را نمی‌شناسد و طراحی‌ها برای تمرکز بر مشکلات اصلا درست نیست.
  • در طول مدتی که آقای فاطمی امین در وزارتخانه حضور داشت یک بار هم برای بحث‌های صادراتی به کشورهای همسایه مثل عراق، پاکستان یا ترکیه و... سفر نداشت تا از ظرفیت‌های بازار این کشورها استفاده کنیم متاسفانه در این مدت ایشان بیشتر درگیر مسائل داخلی و راه‌اندازی سامانه‌های مختلف بود این درحالی است که با راه‌اندازی این سامانه‌ها که مشکلات کشور حل نمی‌شود، امروز همه با 10 -20 سامانه روبه‌رو هستند که اغلب هوشمند هم نیستند و در کنار اینکه کاربرد چندانی ندارند باعث دردسر برای فعالین اقتصادی هم شده‌اند.
  • سیاست‌های تجاری کشور نباید در دست سیاست‌های ارزی کشور باشد. سیاست‌های ارزی باید خود را با سیاست‌های تجاری منطبق کند اما معمولا وزرا به دلیل اینکه توان چندانی ندارند این مسائل را به بانک مرکزی واگذار می‌کنند و درنهایت بانک مرکزی تصمیم‌گیر مطلق در بحث‌های ارزی صادرات و واردات کشور می‌شود این درحالی است که بانک مرکزی اصلا با بدنه فعالین اقتصادی ارتباط ندارد و براساس مصالح و منافع خودش تصمیم‌گیری می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها