کد خبر: 618553
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ ۱۰:۰۵:۵۲
| |

نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی:

در همه ارکان کشاورزی و غذا خودکفا می‌شویم

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: تلاش می‌شود در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا به ویژه هسته‌های اول تولید خودکفا شویم.

در همه ارکان کشاورزی و غذا خودکفا می‌شویم
کد خبر: 618553
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ ۱۰:۰۵:۵۲

محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز مجلس در تشریح برنامه‌هایش برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: تلاش و جدیت در اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی، رفع عوامل محدود کننده تولید پایدار با تاکید بر خودکفایی در محصولات اساسی و حفظ منابع پایدار از جمله جهت‌گیری‌های اصلی برنامه‌های من است.

به گزارش خانه ملت، بخش هایی از اظهارات نیکبخت را در ادامه می خوانید:

  • توسعه متوازن همه اجزای زنجیره ارزش با تاکید بر ترمیم و تکمیل زنجیره‌های ارزش ملی، استانی و منطقه‌ای، نقش آفرینی و مشارکت مردمی در سرمایه‌ گذاری، کاهش نوسانات تولید و بازار و کاهش محدودیت کشاورزی و ریل گذاری برای تامین امنیت کشاورزی و رشد تولید از جمله جهت‌گیری‌های دیگر برنامه‌هایمان است لذا تلاش می‌شود در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا به ویژه هسته‌های اول تولید خودکفا شویم.
  • آمار حاکی از ناپایداری شدید در خودکفایی دارد، تولید بی‌برنامه نمی‌تواند امنیت غذایی پایدار را رقم بزند. در ۶ سال اخیر نوسانات خودکفایی در تولید گندم، برنج، شکر و جو را داشتیم یعنی گاهی خودکفا و گاهی وارد کننده بزرگ بودیم.
  • دسترسی به امنیت پایدار غذایی با روش‌های گذشته میسر نیست، کشاورزی به بازنگری عمیق و طرح تحول‌ساز نیاز دارد ما برای خودکفایی در محصولات کشاورزی برنامه داریم.
  • مهم‌ترین برنامه برای تولید پایدار و بهره وری تحت عنوان حمایت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از تولید کنندگان است. تولید کننده نباید نگران تامین مواد اولیه تولید خود باشد. امروز تولید محصولات کشاورزی در ایران در شرایط بسیار کم‌نهاده و بدنهاده است به همین دلیل بخش عمده‌ای از خلأ عملکرد به این موضوع بر می‌گردد.
  • قول می‌دهیم با بهره گیری از همه امکانات دولتی و خصوصی، تکمیل نظام تامین و توزیع نهاده‌ها را ساماندهی کنیم.
  • نباید تامین مواد اولیه انحصاری باشد، تولید کنندگان با این شرایط انگیزه لازم برای تولید محصولات راهبردی ندارند که باعث کمبودهای اساسی می‌شود. باید حمایت‌های لازم از کشاورزان صورت گیرد.
  • توجه به حفاظت و صیانت از منابع پایه و محیط زیست یکی از برنامه های مهم اینجانب است،  اولین موضوع مهمی که کمتر به آن توجه شده موضوع خاک است. امروزه در حالی که نرخ خاک سازی در ایران نیم تن در هکتار برآورد می شود،  شاهد فرسایش ۵ تا ۱۶ تن و تخلیه عناصر غذایی هستیم. در این راستا مقام معظم رهبری نیز فرمودند که قضیه خاک از قضیه آب مهم تر است. مسأله دوم آب است و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی جدی ترین عامل محدودکننده دستیابی به امنیت غذایی است.  
  • در بحث آب توانمندسازی جوامع مختلف، نفوذ تجهیزات آبیاری مناسب ، مرمت قنوات، توسعه اینترنت اشیاء، توسعه شبکه های آبیاری و... از جمله مواردی است که مورد توجه قرار دارد. مسأله سوم جنگل و مرتع است که در این راستا طرح تنفس جنگل های شمال سرعت بخشی به حدنگاری، تجهیز ایستگاه های پایش و کنترل، طرح صیانت از جنگل های زاگرس و مدیریت پایدار مردم پایه مراتع و... از برنامه های اصلی اینجانب است.  
  • متأسفانه زنجیره های ارزش در کشور ما از جامعیت مناسبی برخوردار نیستند. اجزای زنجیره متناسب با ظرفیت عرصه های تولیدی نیست و بخش زیادی از محصولات تولیدی دچار ضایعات می شود. در صوت وجود ماشین های مناسب برداشت، انبارها و سردخانه های استاندارد و وجود واحدهای بسته بندی مناسب از تلفات گسترده محصولات جلوگیری خواهد شد و امکان پذیری برای تنظیم بازار به سادگی میسر می شود.
  • در بخش تولید و توسعه سرمایه گذاری در شیلات ظرفیت های بی بدیلی برای سرمایه گذاری، تولید و اشتغال است که مهمترین برنامه در این بخش خودکفایی در هسته های اولیه تولید اعم از انواع مولدها و خوراک آنها است.  
  • در این جهت گیری تلاش برای ریل گذاری در چند حوزه مهم اساسی است که اولین آن راه اندازی شهرک های نوآوری بذر است که با حداکثر مشارکت بخش خصوصی، نخبگان علمی و جوانان کشور و با همکاری معاونت علمی، فناوی و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری خواهد بود. با راه اندازی این شرکت ضمن دستیابی به فناوری های بزرگ وارداتی، زیست بوم منطقه ای و بین المللی شکل خواهد گرفت که با توجه به شرایط متنوع اقلیمی ایران در آینده ای نزدیک کشور را به قطب تولید بذر تبدیل خواهد کرد.  
  • دومین ریل گذاری راه اندازی نهضت تولید خوراک دام از ضایعات و پسماندها است. همچنین ریل گذاری سوم ایجاد شرکت های خدمات کشاورزی است. که با تشکیل این شرکت ها تسلط نخبگان کشاورزی و حمایت دولت زمینه اشتغال افراد ماهر و جوان ایجاد خواهد شد.  
  • اینجانب به تجربه، دانش و دلسوزی شما نمایندگان عمیقا باور دارم و در صورت توفیق خمت گزاری در تمامی برنامه های مهم از شما نمایندگان به عنوان مشاورین امین و دغدغه مند یاری خواهم گرفت. به خرد جمعی اعتقاد دارم و میدان را برای مشارکت و نقش آفرینی همه نخبگان و فعالان بخش کشاورزی باز خواهم کرد و از همه نهادها و دستگاه های تأمین امنیت غذایی کشور استمداد می طلبم. در انتخاب مدیران و همکاران رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب در بیانیه گام دوم برای استفاده از افراد کارآمد، با انگیزه، جوان و پاکدست و با روحیه جهادی را سرلوحه کار خود قرار خواهم داد.  
  • قول می دهم با جریان های فساد با شدت مبارزه کنم. رهبر انقلاب فرمودند دستگاه کشاورزی برای ما بسیار مهم است چراکه اهمیت غذایی برای کشور بزرگی مثل ایران بسیار اهمیت دارد، بنابراین فرد انتخابی مسئولیت خطیری بر عهده خواهد گرفت که تأمین امنیت غذایی مردم نیازمند مدیریت جهاد او و همکارانش خواهد بود. برای من واژه مدیری جهادی یادآور روزهای مدیریت جهادی و پر جنب و جوش جهادی ام است که در محرومترین روستاهای کشور با فقر و محدودیت های مادی و اجتماعی دست و پنجه نرم می کردیم.
  • اعتقاد راسخ دارم که تصمیم شما نمایندگان محترم هر چه باشد، با در نظر گرفتن رضایت خداوند متعال، معیارهای دقیق و مصالح کشور بوده و آن را با جان و دل می پذیرم.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها