کد خبر: 619540
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۴ ۲۱:۳۵:۴۹
| |

مالیات اعلامی طلافروشان تنها ۲ میلیون تومان در ماه!

حتی با افزایش مالیات صنف طلافروشان اما برخی معتقدند آن‌ها همچنان مالیات کمی پرداخت می‌کنند.

مالیات اعلامی طلافروشان تنها ۲ میلیون تومان در ماه!
کد خبر: 619540
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۴ ۲۱:۳۵:۴۹

باوجوداینکه مالیات ابرازی صنف طلا و جواهر در سال گذشته افزایش‌یافته، اما بررسی آمار نشان می‌دهد، نزدیک به ۷۰ درصد از واحدهای صنفی فعال در حوزه طلا و جواهر در سال ۱۴۰۱، هنوز هم مالیاتی کمتر از ۱۵ میلیون تومان می پردازند.

به گزارش تسنیم، بنا بر اعتقاد کارشناسان اقتصادی، از جمله راهکارهای رفع کسری بودجه و کاهش اتکا به منابع نفتی، افزایش درآمدهای پایدار از جمله درآمدهای مالیاتی است.

ضرورت افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی (نسبت مالیاتی) به‌عنوان یک شاخص مهم ارزیابی عملکرد نظام مالیاتی همواره موردتوجه دولت‌ها و سیاست‌گذاران کشور بوده است؛ اما جالب این است که بدانید میزان این شاخص در سال 1345 حدود 7.5 درصد بوده و امروز پس از گذشت 57 سال و علی‌رغم اصلاحات بسیار گسترده در نظام مالیاتی، این نسبت با نگاهی خوش‌بینانه همچنان در حوالی 7 درصد است.

در همین راستا، «افزایش شاخص نسبت مالیاتی حداقل به میزان 50 درصد تا پایان دولت سیزدهم» یکی از اهداف مهم برنامه راهبردی وزارت اقتصاد اعلام شده است، البته برای تحقق این هدف بزرگ بایستی مجموعه‌ای از اقدامات نظیر تصویب قانون مالیات مجموع درآمد (PIT) تحقق یابد که سال‌هاست در پیچ‌وخم مسیر تصویب لایحه در دولت به سر می‌برد.

اما یکی از آسیب‌های مهم نظام مالیاتی که با قوانین فعلی نیز قابل برطرف‌کردن است مربوط به سهم پایین مالیات مشاغل از مجموع درآمدهای مالیاتی است. این میزان در سال گذشته حدود 4 تا 5 درصد بوده است که باتوجه‌به میزان هزینه و توانی که از سازمان صرف مالیات ستانی از صاحبان مشاغل می‌شود، بسیار اندک است.

از طرف دیگر جلوگیری از اجتناب مالیاتی و همچنین افزایش عدالت مالیاتی از جمله مواردی است که لزوم اخذ مالیات بر مشاغل پردرآمد را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها