کد خبر: 671017
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۳ ۱۱:۳۷:۴۷
| |

اعتماد گزارش داد:

شکست دستاوردسازی از کاهش نقدینگی؛ دولت رئیسی روی دست دولت سازندگی زد!

روزنامه اعتماد نوشت: نرخ تورم اعلام شده برای سال ۱۴۰۲ از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم باوجود تلاش‌های دولت رشد پیدا کرده و حتی رکورد دولت سازندگی را شکسته است.

شکست دستاوردسازی از کاهش نقدینگی؛ دولت رئیسی روی دست دولت سازندگی زد!
کد خبر: 671017
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۳ ۱۱:۳۷:۴۷

روزنامه اعتماد نوشت: نرخ تورم اعلام شده برای سال ۱۴۰۲ از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم باوجود تلاش‌های دولت رشد پیدا کرده و حتی رکورد دولت سازندگی را شکسته است.

به گزارش اعتماد، در بخش‌هایی از این گزارش می‌خوانید:

بانک مرکزی بعد از 6 ماه سکوت خبری و ارایه «اخبار مثبت» و «دستاوردسازی»، آمارهای بخش پولی و بانکی را منتشر کرده که به خوبی نشان می‌دهد دلیل این سکوت طولانی چه بوده است. بر اساس این آمارها، رشد نقدینگی از خردادماه بار دیگر مسیر «افزایشی» را در پیش گرفته و به نزدیک 27 درصد رسیده است. در واقع پس از یک دوره کاهشی، متغیرهای پولی بار دیگر روند «فزاینده» خود را از سر گرفته‌اند. از اسفندماه پارسال تا خرداد امسال، هم متغیر نقدینگی با شتاب بالاتری افزایش پیدا کرده و هم ضریب فزاینده.

ضمن اینکه رشد پایه پولی نیز که فقط در دو ماهه اول سال کاهشی شده بود، روند نزولی خود را در خردادماه قطع کرده و چاپ پول در انتهای بهار امسال بار دیگر رونق داشته است. اطلاعات تازه از متغیرهای پولی عمدتا تاثیرگذار بر تورم درحالی منتشر شده که دهم خرداد ماه امسال رییس کل بانک مرکزی در اظهارنظری عجیب مدعی شده بود که «در دولت مردمی سیزدهم تمام متغیرهای پولی تاثیرگذار بر تورم بعد از سال‌ها کاهشی شدند» و با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌های انجام شده در بانک مرکزی، «بهبود شاخص‌های اقتصادی ادامه دارد.»

مجموعه دولت سیزدهم و بانک مرکزی در طول بهار امسال از کاهش رشد نقدینگی و ورود این شاخص به کانال 24درصدی به عنوان یک «موفقیت» نام برده و معتقد بودند که با این اتفاق تورم نیز در پایان سال به زیر کانال 30درصدی سقوط می‌کند. اما نرخ تورم اعلام شده برای سال ۱۴۰۲ از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم باوجود تلاش‌های دولت رشد پیدا کرده و حتی رکورد دولت سازندگی را شکسته است.

ضمن اینکه ریشه کاهش رشد نقدینگی، کنترل ترازنامه بانک‌هاست. کاری که مدت‌ها قبل باید انجام می‌شد و مردم هم با نقدینگی کاری ندارند. برای مردم تورم و پولی که از جیب‌شان می‌رود مهم است و این شتاب افزایش قیمت‌ها است که باید کند شود. بانک مرکزی 18 اردیبهشت ماه امسال نیز در گزارش جالب توجه دیگری بدون اشاره به جزییات، ارقام مرتبط با تحولات رشد پایه پولی و نقدینگی را در پایان سال گذشته منتشر کرده که برآیند اصلی این آمارها این بود که «همه‌ چیز مرتب است و جای نگرانی نیست.» اما حداقل با آمارهای تازه از روند متغیرهای پولی در پایان بهار امسال باید گفت که خبری از «اسب زین کرده» برای دولت جدید نیست و حداقل در سال جاری باید منتظر تاثیرات مخرب شرایط ترسناک نقدینگی و پایه پولی بر سفره مردم و ارزش پول ملی باشیم. اما گزارش بانک مرکزی چه نکاتی را در خود دارد و چرا مهم است؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها