در میزگرد سعید لیلاز و شقاقی شهری مطرح شد:

تورم مالیاتی است که دولت ها به خاطر ناکارامدی به مردم تحمیل می کنند

کد خبر: 671115
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۳ ۱۵:۵۹:۴۱
| |

سعید لیلاز و وحید شقاقی شهری در میزگردی که با موضوع مالیات برگزار شد به یک سوال مهم پاسخ می‌دهند: آیا در کشوری که درآمد نفت وجود دارد باید برای مالیات‌ستانی از مردم و اصناف مختلف به آنها فشار آورد؟ 

به گزارش اعتماد آنلاین در بخش هایی از این گفت وگو آمده : 

 

لیلاز: اگر قرار باشد سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی بالاتر برود، باید از یک جایی این مالیات تامین شود. یا باید از فرودستان گرفته شود یا از طبقه متوسط و یا از فرادستان گرفته شود. شواهد نشان می دهد که مالیات در حال حاضر از فرادستان گرفته می شود.

شقاقی شهری: تولید ناخالص داخلی ایران در دهه 90 از حدود 300-400 میلیارد دلار 30 درصد پایین تر آمده است. به این معنا که کیک کوچک اقتصاد ایران کوچک تر شده است. نکته دیگر  تورم هم نوعی مالیات است که از قشر فرودست جامعه گرفته می شود. تورم مالیاتی است که دولت ها به خاطر ناکارامدی به مردم تحمیل می کنند. مالیات را بدون تورم نمیتوان بررسی کرد.

شقاقی شهری: چندین سال است که مالیات بر خانه های خالی در ایران قرار است اجرا شود و این اتفاق نمی افتد.اگر کسی گزارشی دارد که نشان می دهد مالیات بر خانه های خالی در قانون بودجه دریافت شده به ما هم بگوید.

لیلاز: سهم مالیات در دستمزد کارگران و بازنشستگان ثابت بوده و رشد درآمدهای مالیاتی بیش از رشد تولید ناخالص داخلی بوده است.این بدیهیاتی است که در حوزه مالیات وجود دارد. تورم و فقر و اینها وجود دارد اما با سرعتی اندک در حال بهبود سهم مالیات در درآمدهای دولت هستیم. دلیلش هم دو تا عامل است. اول یکدست شدن قدرت و دوم تکنولوژی. دولت چاره ای جز استفاده از درآمدهای مالیاتی ندارد و باید به این سمت برود. اینکه به مالیات اعتراض می شود و خیلی از اصناف ممکن است دست به جمع آوری کارت خوان بزنند دلیل دارد. چون این ها دسترسی به رسانه ها دارند  و می توانند برای کار خود تبلیغ کنند. اگر قیمت بلیت هواپیما گران شود سر و صدای بیشتری در رسانه ها ایجاد می شود تا زمانی که قیمت بلیت اتوبوس گران شود. چون اتوبوس سوارها نماینده ای در رسانه ها ندارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید