کد خبر: 673015
|
۱۴۰۳/۰۶/۱۰ ۱۰:۱۰:۳۶
| |

بانک رسالت به هر کارمند خود این مبلغ نجومی را به عنوان وام داده است!

با آنکه میانگین وام پرداختی به هر یک از کارمندان بانک‌های ایران در حدود 435میلیون تومان است، اما برخی بانک‌ها ارقامی فراتر از این میزان به کارکنان خود پرداخت کرده‌اند. طبق این اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت با پرداخت یک میلیارد و 224 میلیون تومان وام به هر یک از کارمندان خود در صدر همه بانک‌ها قرار دارد.

کد خبر: 673015
|
۱۴۰۳/۰۶/۱۰ ۱۰:۱۰:۳۶

 آن طورکه آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از 210هزار پرسنل 29بانک و مؤسسه اعتباری به ‌طور میانگین در سال قبل 435میلیون تومان وام گرفته‌اند و برخی بانک‌ها حتی بیش از یک میلیارد تومان به کارکنان خود وام داده‌اند. طبق این اطلاعات بیش از 91هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها صرف پرداخت وام به‌ خودی‌ها شده است.

به گزارش همشهری، کارمند بانک بودن مزیت‌هایی دارد که سایر شغل‌ها ندارد؛ به همین دلیل از گذشته بر سر تصاحب صندلی حتی در پایین‌ترین رده‌ها در بانک‌ها رقابت زیادی وجود داشته است و خیلی‌ها تلاش می‌کنند در یک بانک استخدام شوند. حالا اما آمار و ارقام نشان می‌دهد که این رقابت و تلاش‌ها بی‌جهت هم نبوده است. طبق اطلاعات موجود، کارمندان بانک‌ها دسترسی راحت‌تری به وام‌های بانکی دارند و میزان تسهیلات پرداختی به کارکنان بانک‌ها نسبت به عموم جامعه بسیار بالاتر است؛ به‌طوری که فقط در سال 1402بیش از 91هزار و 598میلیارد تومان از منابع بانک‌ها صرف پرداخت وام به 210هزار و 680پرسنل در 29بانک کشور شده است. این ارقام به ‌معنای آن است که بانک‌ها در سال قبل به هر کارمند بانک به ‌طور میانگین 434میلیون و 800هزار تومان وام داده‌اند که البته این رقم میانگین و سهم هر بانک متفاوت است.

ابروام‌ها

با آنکه میانگین وام پرداختی به هر یک از کارمندان بانک‌های ایران در حدود 435میلیون تومان است، اما برخی بانک‌ها ارقامی فراتر از این میزان به کارکنان خود پرداخت کرده‌اند و میزان پرداختی دست‌کم 4بانک در حدود یک میلیارد تومان است. طبق این اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت با پرداخت یک میلیارد و 224 میلیون تومان وام به هر یک از کارمندان خود در صدر همه بانک‌ها قرار دارد. این بانک در سال گذشته به ‌طور میانگین به کل پرسنل خود جمعا هزار و 343میلیارد تومان وام پرداخت کرده است. بعد از رسالت، بانک قرض‌الحسنه مهر با پرداخت یک میلیارد و 194میلیون تومان وام به کارکنان خود دومین بانکی است که بیشترین وام را به کارمندان خود پرداخت کرده است. جمع منابعی که این بانک برای پرداخت وام به 3هزار نفر پرداخت کرده بیش از 3هزار و 696میلیارد تومان است. بانک ملت و بانک ایران و ونزوئلا هم به‌ترتیب با پرداخت 978و 922میلیون تومان وام در رده‌های بعدی قرار دارند که نزدیک به یک میلیارد تومان وام به کارمندان پرداخت کرده‌اند.

پرداخت وام بیش از 500میلیون تومان

از وام‌های یک میلیارد تومانی که بگذریم به دسته دوم بانک‌ها می‌رسیم که میزان پرداختی آنها به پرسنلشان بیش از 500میلیون تومان بوده است. در صدر همه این بانک‌ها بانک آینده است که به هر یک از پرسنلش 522میلیون تومان وام پرداخت کرده است. این بانک در حال حاضر بیش از 4هزارنفر پرسنل دارد که سال قبل جمعا 2هزار و 404میلیارد تومان از منابع بانک صرف پرداخت وام به آنها شده است. نکته مهم اینکه طبق صورت‌های مالی 3 ماهه اول امسال این بانک در فصل نخست نزدیک به 30هزار میلیارد تومان زیان کرده و در حال حاضر جمع زیان انباشته این بانک از رقم 356هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته که بالاترین میزان زیان در تاریخ نظام بانکداری ایران است. پس از آینده، بانک‌های توسعه تعاون، دی و کارآفرین به ‌ترتیب با پرداخت 547، 538 و 525میلیون تومان وام در سال 1402در رده‌های بعدی قرار دارند. این ارقام برای پرداخت وام به پرسنل بانک‌ها در شرایطی در سال 1402ثبت شده است که شواهد میدانی نشان می‌دهد بسیاری از مردم برای دریافت وام با چالش‌های زیادی مواجهند و حتی پس از طی مراحل اداری طولانی و ارائه تضامین مختلف، موفق به دریافت وام نمی‌شوند. این در حالی است که منابع بانک‌ها از محل منابع خرد تجهیز شده است، اما طبق آخرین آمارها سهم مردم از منابع بانک‌ها کمتر از 20درصد است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها