کد خبر: 160265
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۴ ۱۰:۵۱:۰۰
| |

نخست‌وزیر اسرائیل غرق در مشکلات سیاسی

گیلبریت مرسیر، تحلیلگر سیاسی، به اسپوتنیک گفت: «به نظر می‌رسد زمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به پایان رسیده است. در دوران پس از نتانیاهو، احتمالا اسرائیل متوجه خواهد شد ثبات در سوریه که در طول دهه‌ها با حاکمیت قوی اسد تأمین‌شده است، آن‌چنان کامل نیست؛ اما بهتر از جنگ بی‌پایان است.»

نخست‌وزیر اسرائیل غرق در مشکلات سیاسی
کد خبر: 160265
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۴ ۱۰:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- گیلبریت مرسیر، تحلیلگر سیاسی، به اسپوتنیک گفت که تلاش‌های مجدد اسرائیل برای مقابله با ایران ممکن است ناشی از تحقیقات رشوه‌خواری بنیامین نتانیاهو باشد. درحالی‌که تنش‌ها بین آنکارا و دمشق بر سر عفرین رو به افزایش است، مرسیر اظهار داشت حمایت از کردها، یک اشتباه استراتژیک از سوی بشار اسد است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از اسپوتنیک، مرسیر در ادامه افزود که به نظر می‌رسد زمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به پایان رسیده است. در دوران پس از نتانیاهو، احتمالا اسرائیل متوجه خواهد شد ثبات در سوریه که در طول دهه‌ها با حاکمیت قوی اسد تأمین‌شده است، آن‌چنان کامل نیست؛ اما بهتر از جنگ بی‌پایان است.

این تحلیلگر سیاسی به اجلاس امنیتی مونیخ اشاره کرد. زمانی که نتانیاهو قطعه‌ای فلزی از هواپیمای بدون سرنشین ایرانی را نشان داد و گفت که اراده اسرائیل را آزمایش نکنید. در صورت نیاز نه‌تنها علیه متحدان ایران، بلکه علیه خود ایران اقدام خواهیم کرد.

او در ادامه توضیح می‌دهد که پشت این نمایش‌ها، دو موضوع واقعی وجود دارد؛ اولاً، تل‌آویو با حمایت دولت ترامپ می‌خواهد توافق هسته‌ای ایران را لغو کند. ثانیاً، نخست‌وزیر اسرائیل تلاش می‌کند توجه‌ها را از سمت موضوع مهم فساد و رشوه که ممکن است به آن متهم شود، پرت کند.

مرسیر خاطرنشان کرد که نتانیاهو در معرض مشکلات سیاسی قرار دارد. برای سیاستمداران در تاریخ، هنگامی‌که جایگاهشان متزلزل است، این روش عملیاتی استاندارد برای تقویت تعارضات در خارج از کشور است.

بااین‌حال، این تحلیلگر معتقد است که فشارهای نتانیاهو با کمک دولت ترامپ برای لغو توافق هسته‌ای 2015، کارساز نخواهد بود.

مرسیر همچنین تلاش اسرائیل برای مقایسه برجام با معاهده فاجعه‌بار 1938 مونیخ که توسط قدرت‌های غربی و آدولف هیتلر برای اجتناب از جنگ امضا شد را به‌شدت موردانتقاد قرارداد.

دیگر طرفین معاهده هسته‌ای که فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین هستند، فکر می‌کنند که این توافق خوب است و قصد مذاکره دوباره را ندارند. جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، در اجلاس امنیتی مونیخ و در مخالفت آشکار با دولت ترامپ، از برجام دفاع و اظهارات نتانیاهو را رد کرد.

این نویسنده در ادامه تأکید کرد که ایالات‌متحده علاقه دارد که یک امپراتوری برای مجموعه نظامی-صنعتی که باعث جنگ‌های دائمی می‌شوند نه صلح، به راه بیندازد. در همین حال خبر می‌رسد که دمشق با استقرار نیروهای دولت سوریه در منطقه عفرین موافقت کرده است و ترک‌‌ها هم عهد کردند که شهر را محاصره کنند.

پیتر فورد، سفیر سابق بریتانیا در سوریه، روز سه‌شنبه به اسپوتنیک گفت: «کاری که دولت سوریه در عفرین انجام می‌دهد، درسی است برای کردها تا بدانند به چه کسانی اتکا کنند.»

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در پاسخ گفت: «هیچ‌کس، حتی ارتش عرب سوریه نمی‌تواند ترک‌ها را متوقف کند. اکنون مسئله این است که آیا نیروهای رژیم بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، وارد عفرین خواهند شد یا خیر؟ و برای چه هدف وارد می‌شوند؟ اگر برای از بین بردن یگان‌های مدافع خلق بیایند، مشکلی نیست؛ اما اگر از تروریست حمایت کنند، هیچ‌کس ما را متوقف نخواهد کرد.»

به گفته مرسیر: «حقیقت این‌که نیروهای اسد برای مقابله با ترکیه به عفرین می‌روند، مشکل‌ساز است.»

بااین‌وجود، این تحلیلگر معتقد است که اگر ائتلاف روسیه، ایران و ترکیه دست‌نخورده باقی بماند، بشار اسد شانس بازگرداندن صلح را به کشورش دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها