کد خبر: 163969
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۰ ۱۱:۴۶:۰۰
| |

پرداخت رشوه به روسای جمهور آمریکا، روش تاریخی آل‌سعود برای رسیدن به اهداف خود

هر حاکمی که از خاندان آل‌سعود به حکومت رسید، از روش متمرکز شدن بر ایجاد روابط مستقیم با روسای جمهور آمریکا چشم‌پوشی نکرده است.

پرداخت رشوه به روسای جمهور آمریکا، روش تاریخی آل‌سعود برای رسیدن به اهداف خود
کد خبر: 163969
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۰ ۱۱:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| پایگاه خبری العهد در گزارشی نوشت: آل سعود در طول تاریخ همواره بر اساس این تفکر اقدام کرده است که با روی آوردن به رأس هرم قدرت در آمریکا و پرداخت رشوه به مقامات این کشور می توان کارها را تسهیل کرد.

پایگاه خبری العهد گزارش داد: در حالی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سفر خود به آمریکا قراردادهای مالی سنگینی با بخش‌های مختلف این کشور بسته است، این سوال اساسی مطرح می شود که آیا بکارگیری ثروت و تلاش نظام عربستان برای حمایت از رئیس جمهور آمریکا و کمک به اقتصاد آن، برای ایجاد روابط مستمر ریاض با واشنگتن کافی است؟ می توان با استفاده از شواهدی از تاریخ روابط عربستان و آمریکا به این سوال پاسخ داد، هر چند محمد بن سلمان در خاندان حاکم عربستان هم اکنون اینگونه وانمود می کند که از تفکر جدیدی برخوردار است.

ترامپ روز سه شنبه گذشته درباره قراردادهای تسلیحاتی آمریکا و ارزش هر یک از آنها، خطاب به بن سلمان گفت: «این ها برای تو ناچیز است.» گفته می شود هر چند ولیعهد سعودی خندید و سرش را تکان داد، اما از شنیدن این حرف منقلب شد. این صحنه که به تحلیل زیادی نیاز ندارد، به روشنی نشان داد ترامپ با استفاده از عبارت «بازگرداندن» میلیاردها دلار به آمریکا، از بن سلمان چه چیزی می خواهد.

بله، ترامپ اموال ولیعهد عربستان را دارایی آمریکایی ها می داند. ترامپ واقعا می خواهد که همه این ارقام هنگفت به وی پرداخت شود، زیرا وی ادعا می کند که او بزرگ ترین رئیس جمهور است که وظایفی را در تاریخ آمریکا به انجام می رساند.

در مقابل، بن سلمان می خواهد واشنگتن قاطعانه از برنامه های باراک اوباما دست بردارد، برنامه هایی برای ایجاد آنچه می توان آن را توازن در سیاست خارجه آمریکا بین عربستان و ایران در خاورمیانه خواند.

العهد در ادامه نوشت در تاریخ روابط ریاض- واشنگتن اتفاقاتی رخ داده است که برخی از آنها به مسائلی که اکنون میان ترامپ و بن سلمان می گذرد، شبیه است و تنها در میزان و ظاهر آنها تفاوت هایی وجود دارد. بر همین اساس ترامپ در گفتگو با بن سلمان آنگاه که می خواست میلیاردها دلاری را که عربستان به آمریکا پرداخت کرده است ناچیز بداند گفت عربستان به ما آجیل می دهد که مقصود ویکمک‌های عربستان به آمریکا در دوران جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق این کشور پیش از ورود به کاخ سفید و در دوره ریاست جمهوری وی و پس از آن بود.

هر حاکمی که از این خاندان آل سعود به حکومت رسید، از روش متمرکز شدن بر ایجاد روابط مستقیم با روسای جمهور آمریکا چشم پوشی نکرد. این اقدامات براساس این تفکر است که از طریق روی آوردن به رأس هرم قدرت در آمریکا و رها کردن روابط با دیگر بخش ها، می توان کارها را تسهیل کرد. ناظران با بررسی تاریخ و روابط پادشاهان و روسای جمهور آمریکا از سال1945، از دیدار معروف فرانکلین روزولت با عبدالعزیز گرفته تا دیدار سعود فرزند عبدالعزیز با دوایت آیزنهاور، روابط مستقیم فیصل با لیندون جانسون و پس از آن با ریچارد نیکسون، روابط مستقیم فهد با کارتر و رونالد ریگان، روابط عبدالله و بوش پسر و روابط مستقیم بن سلمان با خانواده ترامپ، به روش تفکر رسمی عربستان و رویکرد این کشور در نحوه دستیابی به آنچه از آمریکایی ها می خواهند، پی می برند.

سفارت عربستان جمعه گذشته در واشنگتن، ضیافت شامی با عنوان «نخستین شام سالانه شراکت عربستان و آمریکا» برگزار کرد که اعضای کنگره این کشور و برخی مسئولان کنونی و سابق دولت های آمریکا به این مراسم دعوت شدند. بن سلمان که در این ضیافت از چشم انداز 2030 خود سخن گفت، مایل بود بندر بن سلطان در آن حضور داشته باشد زیرا او به مدت 22 سال سفیر عربستان در واشنگتن بوده است. بن سلمان در این ضیافت به بندر بن سلطانی این فرصت را داد که برای حاضران سخنرانی و روابط خود را با آنها یادآوری کند. بن سلمان در پایان از او تقدیر کرد.

می توان گفت بن سلمان به این علت بندر بن سلطان پیر و بیمار را به این ضیافت دعوت کرد تا این موضوع را منتقل کند که وی در صدد تکرار تجربه پسرعموی خود و برقراری روابط محکم با دولت ترامپ و چه بسا دولت های آینده است. اما همچنان این سوال مطرح می شود که آیا پافشاری بر گرایش به سمت روسای جمهور آمریکا و پرداخت رشوه به آنها از طریق قراردادها می تواند تضمین کننده روابط بلند مدت واشنگتن و ریاض باشد؟ پاسخ دادن به این سوال دشوار نیست اما با تعیین سرنوشت ترامپ در این دوره (اگر دوره خود را کامل کند) یا در انتخابات 2020، این کار کاملا آسان می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها