کد خبر: 193371
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۷ ۰۸:۴۰:۰۰
| |

چه کسی جایزه صلح نوبل را خواهد گرفت؟

«مون» و «کیم» لایق دریافت نوبل هستند نه ترامپ

«مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره جنوبی در پی مذاکرات «پانمونجوم» که پیش از نشست سنگاپور بود، پیشنهاد داد ترامپ نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شود. برخی از طرفداران ترامپ به او امتیاز دادند که حتی پیش از نشست با «کیم جونگ اون» جایزه صلح نوبل را دریافت کند و در تظاهراتی در اواخر آوریل، شعار «نوبل، نوبل و نوبل» سر دادند.

«مون» و «کیم» لایق دریافت نوبل هستند نه ترامپ
کد خبر: 193371
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۷ ۰۸:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- کره‌ای‌ها شایسته دریافت جایزه صلح نوبل هستند، نه ترامپ. دونالد ترامپ و جایزه نوبل یک چشم‌انداز حیرت‌انگیز است؛ اما بعد از نشست به‌ظاهر دوستانه بین رئیس‌جمهور ایالات متحده و رهبر کره شمالی این موضوع کمی به واقعیت نزدیک شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از فارین پالیسی، «مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره جنوبی در پی مذاکرات «پانمونجوم» که پیش از نشست سنگاپور بود، پیشنهاد داد ترامپ نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شود. برخی از طرفداران ترامپ به او امتیاز دادند که حتی پیش از نشست با «کیم جونگ اون» جایزه صلح نوبل را دریافت کند و در تظاهراتی در اواخر آوریل، شعار «نوبل، نوبل و نوبل» سر دادند.

اما حقیقت این است مون بیشتر از ترامپ لایق دریافت این جایزه است، حتی اگر بخواهد از روی حیله یا تواضع به رئیس‌جمهور آمریکا امتیاز دهد. چه خوشمان بیاید چه نه کیم هم در صحنه حضور دارد.

در حال حاضر، صحبت کردن درباره جایزه صلح نوبل نابجا است. دیدار ترامپ و اون تصاویری عالی داشت؛ اما هیچ معامله واقعی صورت نگرفت و مطمئناً هیچ تعهدی مبنی بر خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی داده نشد. این اولین اجلاسی نیست که امید را برای صلح و آشتی بین دو کره افزایش می‌دهد.

با این حال هنوز دیدگاه‌های منفی وجود دارد. کیم با پدر و پدربزرگش متفاوت است. او به توسعه اقتصادی و راحت بودن در عرصه بین‌المللی و حتی یک توافق جدی علاقه‌مند است. هرچند تمام این‌ها ارزان تمام نمی‌شود.

خلع سلاح هسته‌ای خوشایند است؛ اما برای امنیت آمریکا ضروری نیست؛ بنابراین، درک کامل از خلع سلاح هسته‌ای هنوز می‌تواند شبه‌جزیره کره را باثبات‌تر کند. متوقف کردن برنامه هسته‌ای با نظارت بازرسان، صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره را ارتقا می‌دهد.

تئوری رئیس‌جمهور آمریکا این بود که با توهین و تهدید به انفجار شمال شرقی آسیا، کیم را سر میز مذاکره بیاورد. ظاهراً این تئوری کارساز و قابل‌قبول بود؛ اما رهبر کره شمالی اعتمادبه‌نفس داشت و نترسید.

اکثر تحلیلگران ایالات‌متحده، حمله آمریکا را نوعی قمار وحشیانه تلقی می‌کنند. البته، علی‌رغم خشم فراوان، ترامپ تاکنون اقدامی که منجر به درگیری شود، انجام نداده است؛ اما پافشاری بیش‌ازحد بر غیرهسته‌ای نکردن ممکن است منجر به درگیری کره شمالی با آمریکا شود.

یکی دیگر از نامزدهای احتمالی دریافت جایزه نوبل «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین برای اعمال فشار اقتصادی بر کره شمالی است. آیا ترامپ رئیس‌جمهور چین را مجبور به پیاده کردن سیاست‌های آمریکا کرد؟

احتمالاً نه. اگرچه فشارهای ایالات متحده ممکن بود چین را به سمت تحریم‌ها سوق داده باشد؛ اما در حال حاضر صبر دولت چین کم شده است. هر زمان که کره شمالی آزمایش موشکی یا هسته‌ای دیگری انجام دهد، پکن تدابیری شدید و تحریم‌ها را از سر می‌گیرد. با وجود اینکه، شی جینپینگ روابط زیادی با رئیس‌جمهور کره جنوبی دارد، دیدار با کیم جونگ اون را قبول نکرد.

اما یکی از بهترین نامزدها می‌تواند خود «مون جائه این» باشد. مون تنها کمی پس از به قدرت رسیدن اعلام کرد که قصد حل مسئله کره شمالی را دارد. «این» سال گذشته به این دلیل انتخاب شد که وعده آشتی با شمال را داد.

چه کسی جایزه صلح نوبل را خواهد گرفت؟ باید منتظر ماند و دید آیا صلحی به وجود خواهد آمد که جایزه‌ای برای آن باشد؟ در هر صورت، نامزدهایی بهتر از ترامپ وجود دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها