کد خبر: 195570
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۵ ۱۴:۱۱:۰۰
| |

سفر وزیر دفاع آمریکا به چین

وزیر دفاع آمریکا اولین رئیس پنتاگون شد که از سال 2014 به چین سفر می‌کند. او این سفر سه روزه را با هدف ارتقای گفت‌وگوی امنیتی با چین به رغم تنش‌های روزافزون میان پکن و واشنگتن آغاز کرد.

سفر وزیر دفاع آمریکا به چین
کد خبر: 195570
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۵ ۱۴:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا از منتقدان سرسخت قدرت‌نمایی نظامی چین در دریای چین جنوبی است. حتی ارتش آمریکا دعوتنامه از چین برای مشارکت در رزمایش دریایی چند ملیتی را که حین سفر ماتیس آغاز می‌شود، پس گرفت و همین مساله موجب نگرانی پکن شد.

سفر ژنرال ماتیس همچنین در بحبوحه تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن انجام می‌شود. پکن همچنین به نیت آمریکا در قبال منطقه خودمختار و دموکراتیک تایوان که از سوی ایالات متحده مسلح شده است، تردید دارد. چین این جزیره را بخشی جدایی ناپذیر از خاک خود می‌داند.

وزیر دفاع آمریکا در هنگام خروج از هواپیمایش در پکن با دسته گل مورد استقبال قرار گرفت و پیش از آن در حضور خبرنگاران تلاش کرد تا از ایراد سخنانی که به تشدید تنش‌ها می‌انجامد، اجتناب کند.

ماتیس پیش از سفر گفت: به دنبال گفت‌وگوی باز در سطح استراتژیک در جریان دیدار با مقام‌های نظامی در پکن خواهد بود.

ماتیس که قرار است امروز با مقامات سفارت آمریکا دیدار داشته باشد گفت: من به آنجا می‌روم تا گفت‌وگو داشته باشم. چنین رویکردی با استقبال چین مواجه شد و روزنامه دولتی گلوبال تایمز نوشت طرفین باید یاد بگیرند که شنوندگان خوبی باشند.

در سرمقاله این نشریه آمده است: سفر ماتیس نشان دهنده آن است که دولت ترامپ هنوز مایل به گفت‌وگوی نظامی با چین است. چنین گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای تنش‌ها میان این دو کشور را کاهش می‌دهد و بهتر از آن است که کورکورانه،‌ جاه طلبی استراتژیک دیگری را حدس زد.

لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین پیشتر به خبرنگاران گفت: روابط نظامی همواره بخش مهمی از مناسبات چین با ایالات متحده را تشکیل داده است و این به رغم سایر مشکلاتی است که دو کشور هم اکنون دارد.

او تاکید کرد: معتقدم تا زمانی که دو کشور مایل به رایزنی و دیدار با یکدیگر باشند هیچ مشکلی لاینحل نیست.

پکن در روزهای گذشته میزبان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بوده است و انتظار می‌رود دریافت دیدگاه پکن درباره کره شمالی در دستورکار وزیر دفاع آمریکا باشد. رسانه کره شمالی گزارش داد: رهبران چین و پیونگ یانگ پس از رایزنی درباره نتایج نشست آمریکا - کره شمالی به درک مشترکی درباره خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره دست یافتند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها