کد خبر: 231508
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۹ ۰۹:۴۳:۰۰
| |

با شمارش ۸۰ درصد آراء مشخص شد

انتخابات سوئد؛ راست گرایان افراطی 40 درصد/ حزب حاکم 40 درصد

در پی انتخابات روز گذشته سوئد که به کسب نتیجه غیرمنتظره از سوی حزب مخالف دست راستی منجر شده است، رهبر ائتلاف راست‌گرایان خواستار استعفای دولت کنونی این کشور به منظور تشکیل دولت ائتلافی آتی شد.

انتخابات سوئد؛ راست گرایان افراطی 40 درصد/ حزب حاکم 40 درصد
کد خبر: 231508
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۹ ۰۹:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| «اولف کریستنسون» رهبر ائتلاف راست‌گرایان میانه که مخالف دولت سوئد است، امروز دوشنبه خواستار استعفای دولت در پی انتخابات روز گذشته شد.

کریسنتسون در این مورد به شبکه تلویزیونی سوئدی SVT گفت: «ائتلاف (آتی) بزرگتر از سرخ - سبز خواهد بود. دولت باید استعفا کند ضمن اینکه من به «استفان لوون» نخست‌وزیر احترام می‌گذارم. اما او در این شرایط باید از سمت خود کناره‌گیری کند.»

لوون هم خواستار مذاکره برای تشکیل دولت ائتلافی شده است وی در پاسخ به پرسش خبرنگار SVT گفت: «هیچکدام از احزاب (سبز -سرخ) اکثریت را کسب نکردند. البته رای‌دهندگان نظر خودشان را اعلام کردند و اکنون ما به عنوان احزاب باید منتظر نتیجه نهایی باشیم و با روی آوردن به مذاکره راه را برای تشکیل دولت هموار کنیم.» وی همچنین تاکید کرد که نتایج انتخابات (فعلا) قطعی نیستند.

لوون یک روز پیش از برگزاری انتخابات سراسری در این کشور در زمینه خطر قدرت‌گرفتن افراط گرایان و فاشیسم هشدار داده بود. وی گفت که رای به حزب دموکرات سوئد (SD) خطرناک و اقدامی غیرسازنده است و چنین اقدامی مثل این است که بخواهند با الکل آتش را خاموش کنند.

کمیسیون انتخابات سوئد اعلام کرد که پس از شمارش آرای 80 درصد از آرا در انتخابات سراسری مشخص شد که ائتلاف حاکم سرخ- سبز توانسته است 40.6 درصد از آرا را کسب کند و ائتلاف مخالف هم موفق شد که 40.2 درصد رای کسب کند. به این ترتیب هیچکدام از طرفین نتوانستند آرای لازم برای تشکیل دولت را به دست آورند.

تحلیلگران میگویند که ترکیب جدید پارلمان سوئد تشکیل دولت آتی این کشور را با سختی مواجه خواهد کرد.

با این حال «جیمی آکسون» رهبر حزب دموکرات سوئد که گرایش‌های ضد مهاجرت دارد و عضو هیچ ائتلافی نیست هم در زمینه مشارکت برای مذاکره در راستای تشکیل دولت با ائتلاف مخالفان اعلام آمادگی کرده است.

در این انتخابات، اعضای پارلمان «ریکسداگ» که عالی‌ترین مجلس قانونگذاری سوئد است، انتخاب می‌شوند.همچنین زمینه تعیین نخست‌وزیر سوئد هم فراهم خواهد شد.انتخابات دیروز نخستین رأی‌گیری بعد از بحران مهاجرت به اروپا در سال 2015 محسوب می‌شود. دولت سوئد اجازه ورود 163000 مهاجر به کشور را صادر کرده است.

نتایج انتخابات پارلمانی سوئد یکی از عوامل بالقوه‌ای است که می‌تواند بر انتخابات سال آینده پارلمان اروپا نیز اثر بگذارد.این موضوع با توجه به قدرت‌گرفتن راست‌گرایان در اروپا اهمیتی دوچندان می‌یابد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها