کد خبر: 253349
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ ۱۴:۱۰:۰۰
| |

شادی طالبان از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان

طرح ترامپ برای خروج مرحله‌ای بخشی از نیروهای آمریکایی از افغانستان با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است. دولت افغانستان می‌گوید نگران خروج نظامیان آمریکا نیست و گروه طالبان بیش از همه از این روند استقبال می‌کند.

شادی طالبان از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان
کد خبر: 253349
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ ۱۴:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| احتمالا نیمی از 14 هزار نظامی آمریکایی افغانستان را ترک می‌کنند. دونالد ترامپ بارها از حضور نیروهای آمریکایی در کشورهای منطقه انتقاد کرده و گفته است زمان آن فرارسیده به حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان که طی 17 سال گذشته منجر به کشته شدن 2400 سرباز آین کشور شده، پایان داده شود.

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره طرح کاخ سفید برای خروج بخشی از نظامیان آمریکایی از افغانستان، دولت این کشور می‌کوشد آرامش را حفظ کند.

سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید خروج نیروهای آمریکایی تاثیر سوئی بر امنیت این کشور نخواهد داشت زیرا در چهار سال و نیم گذشته کنترل کامل اوضاع در دست نیروهای افغان بوده است.

بنابر این گزارش، سیاستمداران افغان برخلاف مقامات مسئول چشم‌انداز خروج نیروهای آمریکایی را نگران‌کننده ارزیابی می‌کنند. کنشکا ترکستانی، عضو حزب جنبش ملی افغانستان می‌گوید: «ما در شرایط خطیری قرار داریم و خروج این نیروها به هیچ وجه به ما کمکی نخواهد کرد.»

سیاستمدار دیگری می‌گوید اگر گزارش‌ها در مورد خروج نیروهای آمریکا صحت داشته باشد هر گونه اعتماد به واشنگتن از بین خواهد رفت.

خوشحالی طالبان

طالبان، در مقابل از این تحولات استقبال می‌کند. یکی از فرماندهان ارشد این گروه که در منطقه‌ای در شمال غربی پاکستان حضور دارد به خبرگزاری فرانسه گفته که شبه‌نظامیان طالبان انتظار نداشتند این اقدام آمریکا به این زودی کلید بخورد اما فوق‌العاده خوشحال و منتظر خبرهای خوب دیگر هستند.

مذاکرات نمایندگان طالبان و آمریکا در ابوظبی

در روزهای گذشته و در آستانه این تحولات، ملاقات و مذاکراتی میان نمایندگان گروه طالبان و دولت آمریکا در در ابوظبی، مرکز امارات متحده عربی برگزار شد. طالبان می‌گوید خروج نیروهای خارجی از افغانستان بخشی از این مذاکرات بوده است.

اورزلا فون در لاین، وزیر دفاع آلمان هفته گذشته در جریان سفر به افغانستان تلاش‌های متعهدانه سربازان آمریکایی در این کشور را ستود و تاکید کرد بدیهی است که نیروهای نظامی و امنیتی افغان همچنان به پشتیبانی نیاز دارند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها