کد خبر: 253769
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۲ ۲۱:۰۵:۰۰
| |

استراتژیست‌های آمریکایی تحلیل می‌کنند:

چرا آمریکا از سوریه خارج می‌شود؟

تصمیم ترامپ برای خروج کامل نظامیان آمریکا از سوریه درحالی بیان می‌شود که مشاوران نزدیک به رئیس جمهوری ایالات متحده، خصوصاً جیمز ماتیس، وزیر دفاع مستعفی ترامپ و جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت درباره اهمیت جهانی حضور آمریکا در سوریه، و جلوگیری از بسط نفوذ ایران و خصوصاً روسیه در این کشور و همچنین خاورمیانه صحبت کرده بودند.

چرا آمریکا از سوریه خارج می‌شود؟
کد خبر: 253769
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۲ ۲۱:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| دونالد ترامپ، پنجشنبه گذشته اعلام کرد نظامیان آمریکا تا 100 روز آینده به طور کامل از سوریه خارج خواهند شد.

این تصمیم درحالی بیان می‌شود که افراد و مشاوران نزدیک به رئیس جمهور، خصوصاً جیمز ماتیس، وزیر دفاع مستعفی ترامپ و جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت درباره اهمیت جهانی حضور آمریکا در سوریه، و جلوگیری از بسط نفوذ ایران و خصوصاً روسیه در این کشور و همچنین خاورمیانه صحبت کرده بودند.

اما دلیل این تصمیم ظاهراً ناگهانی ترامپ چیست؟ عده‌ای علت آن را فرافکنی ترامپ به خاطر تحقیقات پرونده دخالت روسیه در انتخابات می‌دانند، عده‌ای هم آن را تلاش رئیس‌جمهور برای کاهش مخارج برون مرزی، و تداوم سیاست اول آمریکا عنوان کردند.

اندیشکده مطالعات استراتژیک امریکن اینترپرایز، وابسته به جمهوری‌خواهان، در تحلیلی به قلم گیزل دانلی، متخصص مسائل امنیتی و نظامی به رغم انتقاد از تصمیم‌های مخرب ترامپ نوشت که خروج آمریکا از سوریه، اگرچه شبیه تصمیم اشتباه اوباما برای خروج از عراق بوده، اما به اندازه آن، موفقیت‌های بلندمدت نظامی و استراتژیک آمریکا را ضایع نخواهد کرد.

مارک کانسیَن، مشاور ارشد و متخصص سیاست‌های نظامی و دفاعی مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل (CSIS) هم درباره تصمیم‌های اخیر ترامپ، یعنی خروج از سوریه و کاهش نظامیان در افغانستان و آفریقا گفت که در نهایت ما شاهد اجرایی شدن «استراتژی ترامپ» یعنی بودجه بالای دفاعی و درگیری‌های منطقه‌ای پایین خواهیم بود.

کانسین همچنین گفت: اگر همین سیاست ترامپ به اروپا و آسیا هم تسری پیدا کند، در نهایت مبانی استراتژی دفاع ملی و استراتژی امنیت ملی ایالات متحده که رقابتی بلندمدت را با روسیه و چین پیش‌بینی کرده، از بین خواهد رفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها