کد خبر: 258229
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۶ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

تلاش ناموفق آمریکا برای وادار کردن ترکیه به لغو خرید اس 400

آمریکا رسما به ترکیه فروش سیستم آمریکایی پاتریوت به ارزش 3/‌5 میلیارد دلار را پیشنهاد داد. تنها شرط این است که آنکارا خرید سیستم اس400 را از روسیه لغو کند اما یک روزنامه ترکیه‌ای نوشت، آنکارا این پیشنهاد را رد کرده است.

تلاش ناموفق آمریکا برای وادار کردن ترکیه به لغو خرید اس 400
کد خبر: 258229
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۶ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آنکارا پیشنهاد جدید واشنگتن درباره صرف نظر کردن از خرید سامانه‌های اس 400 روسیه در مقابل فروش سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت آمریکا را رد کرد.

روزنامه ینی شفق ترکیه نوشت: آخرین تلاش برای قانع کردن ترکیه به منظور نخریدن سامانه‌های موشکی اس 400 در جریان سفر اخیر هیئت آمریکایی به ترکیه انجام گرفته است.

به نوشته این روزنامه، مقامات ترکیه پیشنهاد واشنگتن را رد کردند زیرا شامل تخفیف در مبلغ مورد نظر که بالغ بر 3/5 میلیارد دلار است و نیز شامل انتقال تکنولوژی تولید این سامانه‌ها به ترکیه نمی‌شد.

این روزنامه می‌افزاید: سامانه‌های دفاع موشکی روسیه برای ترکیه سه برابر ارزان‌تر است.

ند روز گذشته هیئتی از آمریکا برای اعلام شرایط درباره خرید سیستم موشکی پاتریوت به ترکیه رفت و با مقامات وزارت دفاع و امور خارجه گفت‌وگو کرد. بر اساس پیشنهاد آنها سیستم موشکی پاتریوت تنها زمانیکه آنکارا توافق خرید سیستم اس400 را لغو کند، به ترکیه داده می‌شود.

در ماه دسامبر وزارت خارجه آمریکا فروش 80 موشک پاتریوت و 60 موشک دیگر به همراه سامانه‌های پرتاب‌گر، رادارها و دیگر تجهیزات را به ترکیه به عنوان متحد مهم این کشور تصویب کرد.

اما دولت ترکیه که در گذشته تلاش می‌کرد که سیستم پاتریوت را دریافت کند، به دلیل رد فروش پاتریوت به آنها در زمانی که ترک‌ها به آن نیاز داشتند، ناامید شده است.

در سال 2017 آنکارا قراردادی را با روسیه برای خرید اس 400 امضا کرد. قرار است نصب این سیستم در ترکیه در ماه اکتبر امسال انجام گیرد.

اما واشنگتن بر این باور است که چنین اقدامی از سوی ترکیه به عنوان متحد ناتو، تمام این بلوک را به خطر می‌اندازد. بر همین اساس کنگره آمریکا انتقال 100 جنگنده اف 35 به ترکیه را به تعویق انداخت.

اما ترکیه در برابر فشار آمریکا بی‌اعتناست. در همین راستا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که خرید اس400 "توافق انجام شده " است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها