کد خبر: 272897
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ۱۳:۴۹:۳۳
| |

برگزاری نخستین نشست اروپا و اعراب در سطح عالی‌رتبه

در اتفافی بی‌سابقه «رهبران اروپایی و عرب در حالی روز یکشنبه نخستین نشست خود را در شرم الشیخ، مصر برگزار می‌کنند که این نشست، به عنوان فرصتی برای تقویت همکاری در سراسر منطقه آشفته و دچار مشکل دیده می‌شود.»

برگزاری نخستین نشست اروپا و اعراب در سطح عالی‌رتبه
کد خبر: 272897
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ۱۳:۴۹:۳۳

اعتمادآنلاین| خبرگزاری فرانسه در گزارشی می‌آورد: عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر که میزبانی این نشست دو روزه را در منطقه شرم الشیخ واقع در دریای سرخ عهده‌دار است، می‌گوید، این نشست به بررسی موضوعاتی چون امنیت، تجارت، توسعه و مهاجرت می‌پردازد.

جنگ‌ها و درگیری‌ها در مناطقی چون سوریه و لیبی در دستور کار نشست روز یکشنبه‌ هستند. حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب نیز اظهار کرد: این اجلاس، رویدادی نادر برای بررسی مسائل مورد اهمیت دو طرف است و فرصتی برای توافق دو طرف بر سر مسائل مشترک به حساب می‌آید.

اما تحلیلگران درباره سطح پیشرفت این نشست تردید دارند چون اروپا سر مهاجرت دچار اختلاف نظر است و کشورهای عربی هم هنوز گرفتار رخدادهای انقلاب‌های بهار عربی هستند.

برای نخستین بار رهبران اروپایی در سپتامبر 2018، در اتریش و در بحبوحه توافق بر سر راه‌هایی به منظور توقف مهاجرت غیرقانونی که به شدت این بلوک 28 کشوری را دچار اختلاف نظر کرده است، مساله برگزاری نشست در شرم الشیخ را عنوان کردند.

اما بررسی مهاجرت تنها بخشی از استراتژی گسترده اروپا برای تشکیل یک ائتلاف جدید با همسایگان جنوبی آن است.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده که نشست در مصر با حضور بیش از 40 تن از رهبران کشورها چیزی بیش از مساله مهاجرت است.

موگرینی روز دوشنبه در بروکسل به خبرنگاران گفته بود: ما در نشست شرم الشیخ گفت‌وگوهایی باز و صریح داریم که فقط مربوط به مهاجرت نمی‌شود. اول از همه ما درباره همکاری اقتصادی بین کشورهای منطقه و اروپا صحبت می‌کنیم. درست است که این یک منطقه مشکل دار است اما پر از فرصت هم هست.

وی در ادامه صحبت‌های روز دوشنبه خود گفته بود: همیشه برای من عجیب بوده که اتحادیه اروپا با آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا نشست‌هایی داشته اما با جهان عربی که همسایه نخست ماست، نشستی نداشته است.

یکی از مقام‌های اتحادیه عرب می‌گوید: مساله اسرائیل- فلسطین نیز در دستور کار نشست قرار دارد.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

اما در کنار رئیس جمهوری مصر، سعد حریری، نخست وزیر لبنان از اتحادیه 22 عضوی عرب مستقر در قاهره در این نشست حضور دارد. انتظار می‌رود رؤسای جمهوری تونس و عراق نیز در این نشست حضور داشته باشند درحالیکه رسانه‌های سعودی نیز گزارش داده‌اند سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان نیز به شرم الشیخ سفر می‌کند.

در همین حال، یکی از مقام‌های اتحادیه اروپا نیز هشدار داده که ناکامی اروپا در از میان برداشتن اختلافات در حوزه مهاجرت، سایر گفت‌وگوها در این نشست را در معرض خطر قرار می‌دهد.

او که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: چگونه به بررسی موضوعی می‌پردازید اگر نتوانید حتی به آن اشاره هم کنید!

وی ادامه می‌دهد، کشورهای اتحادیه اروپا چون مجارستان از اشاره به مهاجرت امتناع می‌کنند چون آنها مخالف پناهجویان و مهاجران به ویژه از کشورهای مسلمان هستند.

اتحادیه اروپا با ترکیه و دولت تحت حمایت سازمان ملل در لیبی در طرابلس به توافقاتی بر اساس کمک در ازای همکاری دست یافته و این مساله باعث شده تا موج مهاجران از یک اوج در 2015 به شدت کاهش داشته باشد.

اما این مقام مسؤول نیز گفت که همکاری گسترده‌تر با اتحادیه عرب شامل لیبی، بدون آنکه اتحادیه اروپا بتواند صدای واحدی در این باره داشته باشد، محدود می‌شود.

مارک پیرینی، سفیر سابق اتحادیه اروپا در تونس و لیبی و تحلیلگر اندیشکده کارنگی اروپا می‌گوید، این نشست برای ایجاد یک گفت‌وگو بین دو طرفی که با چالش‌های خودشان روبرو هستند، درگیر است. این نشست در حالی برگزار می‌شود که کشورهای عربی هنوز تأثیرات انقلاب‌هایی را که در 2011 آغاز شد، احساس می‌کنند. وحدت اتحادیه عرب دچار مشکل است.

یکی از منابع اتحادیه اروپا نیز گفته که نخستین نشست اتحادیه اروپا- عرب از آن جهت بسیار مهم است که آمریکا دیگر به این منطقه کاری ندارد و چین و روسیه هم وارد آن شده‌اند و این مساله در راستای منافع ما نیست.

یکی از منابع اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا رهبران این اتحادیه برای یافتن راه‌هایی به منظور از میان برداشتن موانع بر سر راه بریگزیت احتمالاً گردهم می‌آیند، گفت: در شرم الشیخ هیچ توافقی نخواهد بود این نشستی بین اتحادیه اروپا و کشورهای عربی است.

بروکسل به صورت متحد علیه درخواست‌های ترزا می در باز کردن مجدد توافق نوامبر 2018 درباره بریگزیت مخالف است تا می بتواند با این کار، به تصویب آن در پارلمان انگلیس کمک کند.

اگرچه، این مساله احتمالاً در نشست رو در روی تاسک با ترزا می در شرم الشیخ مطرح می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها