کد خبر: 273974
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۸ ۱۳:۱۰:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از تکرار یک نشست

ملاقات ترامپ و اون بر مدار جنگ و صلح

هدف اعلام شده از این همه تکاپو و مسافرت‌های چند هزار کیلومتری اون و ترامپ، خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره است که قرار است در چارچوب ملاقات‌هایی که امروز و فردا 8 و 9 اسفند برگزار می‌شود مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

ملاقات ترامپ و اون بر مدار جنگ و صلح
کد خبر: 273974
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۸ ۱۳:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه بعد از آنکه هواپیمایش مجبور شد دوبار برای سوخت گیری به زمین بنشیند وارد هانوی شد. از سوی دیگر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی نیز بعد از گذراندن 2 روز و طی مسافتی در حدود 4800 کیلومتر روز گذشته خود را با قطار به مرز چین و ویتنام و از آنجا با خودرو به پایتخت ویتنام رساند تا نشستی را که ژوئن گذشته در سنگاپور برگزار کرده بودند بار دیگر تکرار یا در بهترین شرایط ادامه دهند.

هدف اعلام شده از این همه تکاپو و مسافرت‌های چند هزار کیلومتری اون و ترامپ، خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره است که قرار است در چارچوب ملاقات‌هایی که امروز و فردا 8 و 9 اسفند برگزار می‌شود مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

گرچه هریک از این دو رهبر پیش ازعزیمت به سوی ویتنام و حتی مدت‌ها قبل از آن از پیش‌شرط‌های خود برای مذاکره سخن گفتند اما بی‌تردید در نشست دوم آنها فشاری به مراتب مضاعف‌تر از ملاقات اول برای به نتیجه رساندن حداقل چند گام از توافق فیمابین بر دوش خود احساس خواهند کرد.

جاناتان سوان تحلیلگر امور آسیایی پایگاه آمریکایی «اکسیوس» در این رابطه نوشت: تقریبا نمی‌توان هیچ فردی را در ساختار دولت آمریکا پیدا کرد که بپذیرد می‌توان درنشست هانوی اختلافات عمیق با کره شمالی را حل‌وفصل کرد.

وقتی نشست هشت ماه پیش کیم و ترامپ در سنگاپور با وجود آن همه هیاهو بدون هیچ نتیجه ملموس عملی به پایان رسید، چه نوع موفقیتی را می‌توان از نشست بعدی آنها انتظار داشت.

با این حال برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند صرف آمادگی دو رهبر برای نشستن پشت میز مذاکره خود پیشرفتی قابل توجه و ملموس محسوب می‌شود و حداقل نشان می‌دهد که رهبر کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره فکر می‌کند و ترامپ نیز آمادگی دارد برای این کار او را تشویق کند.

این مسئله در توییت روز دوشنبه ترامپ نیز هویدا بود که در آن تاکید کرد اگر کره شمالی به طور کامل خلع سلاح هسته‌ای شود به‌سرعت به یکی از قدرت‌های اقتصادی تبدیل خواهد شد.

او در عین حال تهدید کرد در غیر این صورت شرایط برای آنها به همین شکل باقی خواهد ماند.

حال باید دید آیا رهبر کره شمالی خواهد پذیرفت بندهایی را که بر سر کلیات آن در سنگاپور با رهبر کاخ سفید به توافق رسیده بود مورد بحث و بررسی قرار دهد. نظر او در رابطه با توقف آزمایش های موشکی چه خواهد بود؟ کیم جونگ اون از چه منظری به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره و ایجاد بستر صلح در آن نگاه می‌کند؟ آیا ترامپ هم حاضر خواهد شد حجم و نوع مانورهای نظامی کشورش را با کره جنوبی که کره شمالی آن را اقدامی تحریک‌آمیز توصیف می‌کند، کاهش دهد؟

بسیاری از رسانه‌ها از نزدیک شدن دو رهبر به صلحی تاریخی سخن می‌گویند، صلحی که از سال 1953 مردم این منطقه انتظار آن را می‌کشند. هرچند هنوز هم گام‌های هر دوی آنها روی مداری برداشته می‌شود که یک طرف آن صلح و خلع سلاح و طرف دیگرش جنگ و تنش است و گرچه تلاش می‌کنند تا روی خود را به سوی صلح آن نگه دارند اما همچنان یک پایشان در جنگ و تنش باقی خواهد ماند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها