کد خبر: 274148
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۸ ۱۱:۱۱:۵۱
| |

دادگاه لاهه:

انگلستان به حاکمیت بر جزیره «چاگوس» پایان دهد

دیوان بین‌المللی دادگستری سازمان ملل متحد، ضمن غیرقانونی خواندن حاکمیت انگلیس بر جزایر «چاگوس» واقع در اقیانوس هند، اعلام کرد که انگلیس باید هر چه سریع‌تر به اشغال این جزایر پایان دهد.

انگلستان به حاکمیت بر جزیره «چاگوس» پایان دهد
کد خبر: 274148
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۸ ۱۱:۱۱:۵۱

اعتمادآنلاین| بر اساس اعلام دادگاه لاهه، جدایی جزایر چاگوس از موریس که پیش از این مستعمره انگلیس بود، به صورت قانونی و با خواست و اراده مردم انجام نشده است.


انگستان پیشتر گفته بود که زمانی که از این جزایر برای اهداف دفاعی خود استفاده نکند، جزایر چاگوس را به موریس بازخواهد گرداند.


دفتر وزارت امور خارجه انگلیس با اشاره به این موضوع گفته که امکانات دفاعی موجود در قلمروی انگلیس که در اقیانوس هند واقع شده است، از مردم بریتانیا و سراسر جهان مقابل تهدیدات تروریستی، جرایم سازمان یافته و دزدی های دریایی محافظت خواهد کرد.


قاضی «عبدالقاوی احمد یوسف»، حاکمیت انگلیس بر جزایر چاگوس را که در فاصله 500 کیلومتری مالدیو واقع شده است، عملی غیرقانونی خوانده و افزوده است، انگلیس متعهد به پایان دادن حاکمیت خود بر این جزایر شده بود.


به نوشته گاردین نزدیک به نیم‌قرن است که انگلستان حاکمیت و کنترل جزایر چاگوس واقع در اقیانوس هند را بر عهده گرفته و نیمی از ساکنان جزیره چاگوس را به منظور ساختن پایگاه نظامی آمریکا از این جزیره اخراج کرده است.


موریس تا سال 1968 میلادی مستعمره انگستان بود و پس از اعلام استقلال، انگلیس بدون توجه به قانون و خواست ساکنین این مناطق، مجمع‌‌الجزایر چاگوس را از موریس جدا کرد و تحت تصرف خود درآورد و حاضر به بازگرداندن آن به دولت موریس نشد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها