کد خبر: 278331
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۱ ۱۲:۳۴:۳۷
| |

دهقانی:

ایران آماده همکاری‌های بین‌المللی برای مین‌زدایی است

معاون حقوقی وزارت امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه به سهم خود آماده تسهیل هر چه بهتر تعاملات بین‌المللی، همکاری‌های مشترک و حمایت‌های بین‌المللی در حوزه «مین‌زدایی» است.

ایران آماده همکاری‌های بین‌المللی برای مین‌زدایی است
کد خبر: 278331
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۱ ۱۲:۳۴:۳۷

اعتمادآنلاین| «غلامحسین دهقانی» معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، امروز در همایش بین‌المللی مین‌زدایی بشردوستانه با بیان اینکه جنگ و خشونت از معضلات بشر از ابتدای تاریخ بوده است، گفت: تبعات منفی استفاده از تسلیحات مخرب در طول جنگ‌ها، تا سال‌ها بعد از پایان جنگ بر زندگی مردم تأثیرگذار است.

وی گفت: در بزرگترین سوره قرآن که بقره است، خداوند می‌فرماید من می‌خواهم خلیفه‌ای در زمین خلق کنم، فرشتگان می‌گویند چرا می‌خواهید کسانی را خلق کنید که همدیگر را می کشند و خون هم را می‌ریزند. ما تسبیح تو را می‌گوییم، اما خداوند می‌گوید من چیزی می دانم که شما نمی‌دانید.

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه نتیجه گیری کرد، کسانی هستند که فساد و خون ریزی می‌کنند و البته افرادی هم هستند که از سلامت و آسایش خود می‌گذرند تا رفاه و آسایش را برای دیگران فراهم آورند. بالاتر از آن، برخی جان خود را هم فدای امنیت و آرامش دیگران می‌کنند و خداوند به این افراد می‌بالد.

دهقانی با بیان اینکه امیدوارم مجموعه تلاش‌هایی که در طول سال‌ها صورت گرفته بتواند در کاهش آلام مردم بی‌گناه تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: اقدامات صورت‌گرفته توسط اندیشمندان و مصلحان اجتماعی در کشورهای مختلف برای جلوگیری از خون‌ریزی تدوین شده که تلاش برای کنترل آثار مخرب جنگ‌ها از جمله این اقدامات است.

وی تاکید کرد: ایران بر اساس آموزه‌های ملی، دینی و پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود در کلیه فعالیت‌هایش رفتارهای بشر دوستانه را اعمال کرده است.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه عملکرد نیروهای مسلح ما در دوران هشت سال دفاع مقدس نمونه‌ای از این اقدامات است، گفت: نحوه برخورد ما در جنگ شهرها، جنگ شیمیایی و رفتار با اسرا چیزی فراتر از قواعد بین‌المللی است و برگرفته از اعتقادات دینی ما بوده و است.

دهقانی گفت: اقدامات انسان دوستانه نیروهای مسلح کشورها از جمله در مین زدایی نمونه بارز مشارکت نظامی‌ها در فعالیت‌های بشر دوستانه است، بسیاری از این افراد و نظامی‌ها در کشورهای مختلف در فعالیت‌های مرتبط با مین زدایی جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: مین زدایی و رفع معضلات پس از جنگ، یک هدف مشترک و بین‌المللی است؛ جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان یکی از قربانیان اصلی مین، تلاش بسیاری را برای این موضوع انجام داده است.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه تصریح کرد: برنامه ملی ما در خصوص مین زدایی شامل پاک سازی مناطق آلوده، آموزش خطر مین به مردم در آن مناطق، حمایت از قربانیان مین و تعامل بین المللی برای مین‌زدایی است.

دهقانی با بیان اینکه مهمترین دستاورد ما در این خصوص برخورداری از دانش فنی در عرصه پاکسازی است که دانشی بومی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران تمایل دارد تجربیات ارزشمند خود را که با هزینه‌های سنگین مالی و جانی به دست آورده است با دیگر کشورها به اشتراک بگذارد.

وی، برگزاری این نشست در تهران را فرصت مناسبی برای افزایش تعاملات بین‌المللی و همکاری‌های مشترک در حوزه مین‌زدایی دانست و افزود: این موضوع می‌تواند آثار مثبتی برای غیرنظامیان در سراسر دنیا داشته باشد.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه ایران به سهم خود آماده تسهیل هر چه بهتر تعاملات بین‌المللی، همکاری‌های مشترک و حمایت‌های بین‌المللی در این حوزه را دارد و امیدواریم مجموعه تلاش‌ها و اقدامات صورت‌گرفته بتواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها