کد خبر: 280871
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

ایپک اسرائیل چیزی فراتر از حمایت

بنیامین نتانیاهو بدون آنکه فرصت کند به دیدار دوستان خود در نشست سالانه ایپک برود و در آنجا سخنرانی سالانه معمول خود را انجام دهد، سفرش را به آمریکا نیمه تمام گذاشت و به فلسطین اشغالی بازگشت.

ایپک اسرائیل چیزی فراتر از حمایت
کد خبر: 280871
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- بنیامین نتانیاهو بدون آنکه فرصت کند به دیدار دوستان خود در نشست سالانه ایپک برود و در آنجا سخنرانی سالانه معمول خود را انجام دهد، سفرش را به آمریکا نیمه تمام گذاشت و به فلسطین اشغالی بازگشت.

به گزارش اعتمادآنلاین، لابی اسرائیلی در ایالات متحده که به کمیته روابط عمومی آمریکایی- اسرائیلی (ایپک) هم مشهور است از روز یکشنبه کار خود را در واشنگتن آغاز کرد. گرچه قرار بود مهم‌ترین شخصیت سخنران در این نشست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باشد، اما او به دلایلی که گفته می‌شود شروع دوباره درگیری بین اسرائیل و غزه یکی از مهم‌ترین آنهاست سفر خود را نیمه‌کاره گذاشت و در راه بازگشت به فلسطین اشغالی تاکید کرد مستقیما از فرودگاه به ساختمان وزارت جنگ می‌رود.

این کار او باعث شد تا بنی گانتس رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل و رقیب فعلی او در انتخابات پیش رو، یکه‌تاز حضور در این نشست باشد. در کنار گانتس می‌توان به شخصیت‌هایی همچون مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که در سفر اخیر خود به منطقه و اسرائیل برای تل‌آویو سنگ تمام گذاشت، نانسی پلوسی رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا و شمار دیگری از شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا اشاره کرد.

ایپک یا «American Israel Public Affairs Committee‏» در سال 1959 تاسیس شد و در حال ورود به هفتمین دهه از حیات خویش است. گزارش‌های موجود از آن حکایت دارند که حداقل 18 هزار نفر عضو آن در هر یک از نشست‌های سالانه آن حضور یافته و هر یک از آن‌ها حداقل 600 دلار برای مشارکت در این نشست به جز هزینه‌های رفت و برگشت و اقامت در واشنگتن پرداخت می‌کند.

بر اساس گزارش‌های موجود ایپک به عنوان یکی از تاثیرگذارترین لابی‌های موجود در آمریکا دارای 50 نفر عضو هیأت مدیره است که همگی آنها جزو شخصیت‌های تاثیرگذار در آمریکا محسوب می‌شوند. در این چارچوب و با وجود اختلافات سنتی حاکم بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان هر دو دسته در ساختار آن عضویت فعالی دارند. این لابی یکی از متمول‌ترین لابی‌ها و موسسات غیردولتی در آمریکا محسوب می‌شود که تعداد اعضای آن ده‌ها هزار نفر و دارایی آن‌ها صدها میلیون دلار اعلام شده است.

این سازمان به دلیل نفوذ گسترده‌ای که در کنگره و ساختار دولتی آمریکا پیدا کرده موفق شد بالاترین کمک‌های بلاعوض نظامی و غیر نظامی تاریخ آمریکا را به اسرائیل اختصاص داده و در عین حال توانست در مواضع مختلفی از جمله انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس اشغالی و به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از خاک رژیم صهیونیستی نقش‌آفرینی کند.

از نکات قابل توجه در این نشست علاوه بر غیبت نتانیاهو این بود که هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا در نشست امسال حاضر نشدند تا دونالد ترامپ با امضای قانون به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان بدون حضور در این نشست تمامی امتیازات آن را به نفع خود جمع‌آوری کند.

اکثر نامزدهای حزب دموکرات علت عدم حضور خود در این نشست را جدول متراکم برنامه‌هایشان اعلام کردند. این در حالی است که توماس فریدمن نویسنده یهودی روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی ابراز علاقه بسیار زیاد آمریکا به اسرائیل و در اصل رفتارهای ایپک را سومین خطر بزرگ تهدیدکننده اسرائیل توصیف کرد. به اعتقاد این نویسنده آمریکایی با وجود آنکه عاموس یادلین، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران و تبدیل شدن اسرائیل به یک دولت دو قومیتی را مهم‌ترین خطر تهدیدکننده آن ذکر کرده اما علت سومی هم می‌تواند اسرائیل را به سوی زوال ببرد.

به اعتقاد فریدمن این خطر از داخل آمریکا نشأت گرفته و نه تنها از سوی ترامپ و قانونگذاران آمریکایی بلکه از داخل لابی ایپک است. به اعتقاد این تحلیلگر ادامه رویکرد ترامپ در مباح دانستن هر اقدامی برای اسرائیل که در رسانه‌ها به عنوان یک تحول راهبردی توصیف می‌شود، چیزی فراتر از تلاش‌های او برای دریافت کمک‌های بیشتر در انتخابات آتی است، زیرا ترامپ امیدوار است با این مواضع خود آنها را مجاب کند از دموکرات‌ها در دور آتی انتخابات حمایت نکنند.

حال در سایه این هشدار کارشناس یهودی و رسیدن خبرهایی در رابطه با آغاز زمینه‌سازی ترامپ برای محقق کردن آرزوی نتانیاهو جهت الحاق شهرک‌های مهاجرپذیر کرانه باختری به اسرائیل که به معنای فروپاشی تشکیلات خودگردان است، این پرسش مطرح می‌شود که آیا باید در انتظار ضربه خوردن پایه‌های اسرائیل به دست دوستانش باشیم؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها