کد خبر: 288618
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۱۴:۲۱:۰۵
| |

کاهش تعداد دیپلمات‌های آمریکا در افغانستان از ماه آینده آغاز می‌شود

وزیر خارجه آمریکا در حال سرعت دادن به برنامه خروج دیپلمات‌های این کشور از افغانستان از اوایل ماه آینده است.

کاهش تعداد دیپلمات‌های آمریکا در افغانستان از ماه آینده آغاز می‌شود
کد خبر: 288618
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۱۴:۲۱:۰۵

اعتمادآنلاین| چنین طرحی احتمالاً به نگرانی‌ها در خصوص تضعیف فرآیند صلح شکننده افغانستان دامن خواهد زد.

دستور «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا برای کاهش نیروی کار این سفارتخانه حدود یک سال زودتر از آنچه انتظار می‌رفت صادر شده و با توجه به پیشرفت ناچیز مذاکرات آمریکا با نمایندگان طالبان افغانستان یک تحول غیرمنتظره محسوب می‌شود.

طالبان این طرح کاهش چشمگیر کارمندان آمریکا در سفارتخانه این کشور در افغانستان را تأیید هرچه بیشتر تمایل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای کاهش نقش کشورش در افغانستان تلقی خواهد کرد و با اجرای چنین طرحی جسارت آنها بیشتر خواهد شد.

اندازه بسیار بزرگ سفارت آمریکا در کابل به نوعی گواه بر سرمایه‌گذاری انبوه آمریکا در افغانستان از زمانی که در سال 2001 به این کشور حمله کرد، تا حال است.

حدود 1500 تن جزو نیروی کار این سفارتخانه هستند و ساختمان به شدت محافظت شده آن چهار سال پیش هدف یک عملیات توسعه 800 میلیون دلاری قرار گرفت و اکنون شامل 700 تختخواب برای کارمندان است.

یک مقام آمریکایی گفت: این کاهش نیروها بخشی از برنامه آمریکا برای توزیع مجدد دیپلمات‌هایش در سطح جهان محسوب می‌شود و مورد نیاز راهبرد امنیت ملی جدید دولت ترامپ است که در آن تاکید بر مبارزه با تروریسم کمرنگ‌تر و دشمنی ابرقدرتی با روسیه و چین پررنگ‌تر می‌شود.

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا چند روز پیش قبل از اعلام رسمی، کمیته‌های کنگره را در جریان این طرح کاهش چشمگیر نیروی کار سفارتخانه آمریکا در کابل قرار داده‌اند.

این طرح احتمالاً باعث مناقشه در افغانستان خواهد شد و بر روابط آمریکا با دولت «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

«توماس لینچ» یک استاد دانشگاه دفاع ملی آمریکا و مشاور سابق رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: اشرف غنی چنین طرحی را یک گام دیگر در راستای خیانت به خود تلقی خواهد کرد.

مقام‌های آمریکایی و دستیاران کنگره این کشور گفتند: از نگرانی‌های عمده این طرح مربوط به سفارتخانه آمریکا در افغانستان، افزایش نارضایتی همپیمانان آمریکا در ناتو و مردم عادی افغانستان است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ایمیلی در پاسخ به درخواست اظهار نظر درباره طرح کاهش نیروی کار این سفارتخانه گفت: وزارت خارجه آمریکا مرتباً حضور ما در هیئت‌های کشورهای خارجی را بررسی می‌کند تا تغییرات مربوط به شرایط و اهداف سیاسی ما را بازتاب دهد.

او تاکید کرد: اولویت‌های ترامپ شامل پایان دادن به جنگ در افغانستان از طریق یک توافق صلح پایدار و تمرکز بر مبارزه با تروریسم است. واشنگتن حضوری قدرتمند در افغانستان را حفظ خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی و یک دستیار کنگره گفتند: مایک پمپئو زمانی که این دستور خود را مطرح کرده توجیهی برای آن نظیر کاهش هزینه‌ها ارائه نکرده است.

چهار منبع دیگر از جمله سه مقام آمریکایی تأیید کردند که این برنامه قرار است برای کاستن از نیمی از تعداد کارمندان آمریکا در این سفارتخانه اجرا شود و یکی از این مقام‌ها گفت که ممکن است این طرح را از جمله با خالی گذاشتن پست‌هایی که اکنون خالی هستند، اجرا کنند.

یک دستیار کنگره نیز گفت: این طرح از 31 مه آغاز می‌شود و آنها می‌خواهند تا ماه سپتامبر آن را به پایان برسانند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها