کد خبر: 293597
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۱۰:۳۴:۳۰
| |

انتخابات ریاست‌جمهوری لیتوانی به دور دوم کشیده شد

انتخابات ریاست جمهوری لیتوانی در حالی به دور دوم کشیده شد که در دور نخست این انتخابات، هیچ‌یک از 9 کاندیدا نتوانستند بیش از 50 درصد آرا را از آن خود کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری لیتوانی به دور دوم کشیده شد
کد خبر: 293597
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۱۰:۳۴:۳۰

اعتمادآنلاین| با شمارش 1631 حوزه رأی‌گیری از 1972 مورد در لیتوانی که امروز (دوشنبه) صورت گرفت، نتایج ارائه‌شده از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات نشان می‌دهد که «گیتاناس نوسدا»، بانکدار سابق که سیاستمدار شده، موفق شد تا با 31/2 درصد آرا از 9 کاندیدای دیگر پیشی بگیرد.

«اینگیریدا سیمونیت»، قانونگذار و وزیر مالی سابق لیتوانی نیز با 27.2 درصد آرا در مقام دوم قرار گرفته است.

«سولیوس اسکورنلیس»، نخست وزیر لیتوانی نیز با 22.2 درصد آرا در مقام سوم قرار می‌گیرد؛ او به خبرنگاران در جریان شمارش آرا گفته بود که اگر این انتخابات به دور دوم کشیده شود، در ژوئیه استعفا می‌کند.

آرای دیگر کاندیداها یک رقمی است.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری لیتوانی 26 مه سال جاری میلادی برگزار می‌شود و دقیقاً روزی است که مردم لیتوانی برای انتخاب نمایندگان پارلمان اروپا نیز رأی می‌دهند.

میزان حضور مردم لیتوانی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور 56 درصد اعلام شده است.

«دالیا گریبائوسکایته»، رئیس جمهوری کنونی لیتوانی از 2009 و برای دو دوره پنج ساله در رأس امور است. او طبق قانون مجاز به شرکت مجدد در این انتخابات نیست.

او از منتقدان سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است و فعالیتش در سمت رئیس جمهوری را روی توقف فساد و بهبود وضعیت اقتصادی کشور متمرکز کرده بود.

کنار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مردم لیتوانی در تأیید متمم قانون اساسی این کشور نیز رأی دادند که بر اساس آن، به صدها هزار شهروند لیتوانی ساکن خارج از کشور شهروندی دو تابعیتی داده می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها