کد خبر: 305962
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۱ ۱۲:۴۷:۰۰
| |

گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله موشکی به منطقه سبز بغداد

یک‌شنبه شب،خبری تیتر اول رسانه‌های جهان شد؛ موشک پرتاب‌شده از منطقه‌ای در شرق بغداد در نزدیکی سفارت آمریکا در عراق فرود آمد.

گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله موشکی به منطقه سبز بغداد
کد خبر: 305962
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۱ ۱۲:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| قبل از وقوع این حادثه ترامپ گفته بود؛ اگر ایران می‌خواهد بجنگد، آن زمان، پایان رسمی ایران خواهد بود. هرگز دوباره آمریکا را تهدید نکنید.


ترامپ ساعاتی بعد از این حمله در گفت‌و‌گو با فاکس‌نیوز گفت: من به دنبال جنگ اقتصادی با ایران هستم.


بررسی ابعاد گوناگون حمله موشکی به منطقه سبز بغداد می‌تواند انگیزه‌های این اقدام را در چارچوب دو گزینه توجیه کند؛ این عملیات یا از سوی تروریست‌ها صورت گرفته که مجموعه شواهد نشان می‌دهد، دست‌پرورده آمریکا هستند یا اقدامی تلافی‌جویانه از سوی عراقی‌هاست که برگرفته از خشم مردمی از رفتارهای مداخله‌جویانه آمریکا و حمایت این کشوراز تروریست‌هاست.


به یقین اقدام آمریکا برای خروج کارکنان سفارت این کشور از بغداد قبل از انجام این حملات، نشانگر اقدامی از پیش طراحی‌شده برای ایجاد فضای وحشت و توجیه دخالت‌آمریکا درعراق است.


آمریکا در تلاش است با تشدید فضای امنیتی در عراق ضمن استمرارحضور، دخالت و باج خواهی ازاین کشور به زعم خود به روابط مستحکم ایران و عراق لطمه وارد کند؛ غافل از اینکه روابط ایران و عراق روابطی ریشه‌ای است و جوسازی‌های دروغین آمریکا نمی تواند خللی در آن ایجاد نماید.


حضور و نقش‌آفرینی فعال و موثر ایران کنار عراقی‌ها برای دفع مهم‌ترین تهدید امنیت ملی این کشور یعنی تروریسم تکفیری به جهانیان اثبات کرد که ایران اسلامی مهم ترین حافظ امنیت عراق بوده و حاضر است در این مسیر متحمل هزینه‌های سنگین شود.


بر این اساس برخی ادعاها در خصوص نقش داشتن ایران در این حمله موشکی اساسا واهی و فاقد وجاهت منطقی است.


بدیهی است ایران مقتدر اگر به دنبال پاسخگویی به تهدیدات باشد، بدون هیچ اِبایی آن را اعلام و با قدرت و دقت به آن مبادرت خواهد کرد؛ چنانکه نظیر آن را در واکنش به حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی با عملیات موشکی و هدف قرار دادن پایگاه تروریست‌ها در دیرالزور نشان داد.


اگرچه رویکرد ایران تاکنون اجتناب از خشونت‌گرایی و حفظ ثبات و امنیت در منطقه بوده است، لیکن تا زمانی که آمریکا با زبان تهدید سخن می‌گوید، واکنش ایران نیز اقدام مقابل خواهد بود.

منبع: نورنیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها