کد خبر: 306823
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ۱۱:۲۰:۰۰
| |

اسرار پهپادهای 300 دلاری انصارالله

ارتش و نیروهای مردمی یمن طی یک هفته گذشته تقریباً هر روز مواضع سعودی‌ها را با پهپاد مورد هدف قرار دادند. این اقدام پرسش‌هایی در مورد این سلاح و نحوه به‌کارگیری آن توسط انصار الله مطرح می‌کند.

اسرار پهپادهای 300 دلاری انصارالله
کد خبر: 306823
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ۱۱:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ارتش و نیروهای مردمی یمن طی یک هفته گذشته تقریباً هر روز مواضع سعودی‌ها را با پهپاد مورد هدف قرار دادند. این اقدام پرسش‌هایی در مورد این سلاح و نحوه به‌کارگیری آن توسط انصارالله مطرح می‌کند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، اینکه ظرف 72 ساعت یک منطقه حساس همچون فرودگاه نجران چندبار مورد هدف پهپادها قرار گیرد یک پیروزی بزرگ برای مهاجم و شکستی بزرگ‌تر برای طرفی که مورد حمله قرار گرفته محسوب می‌شود.

این در حالی است که طی چند روز گذشته انتشار تصاویر ویدئویی این حملات، از جمله حمله جولای گذشته به فرودگاه ابوظبی، نیز به بخشی از این جنگ تبدیل شد.

شبکه تلویزیونی المسیره، وابسته به انصارالله یمن، در این‌باره اعلام کرد: هواپیمایی که فرودگاه ابوظبی را مورد حمله قرار داد «صماد3» نام دارد، در حالی که پهپاد مهاجم در نجران «k2» لقب گرفته است.

کارشناسان نظامی که در رسانه‌های مختلف عربی و بین‌المللی حضور پیدا کرده‌اند بر این باورند که پهپادهای انصارالله از نوع پیشرفته نبوده، از این رو احتمالاً از ارتفاعات مرزی با عربستان یا از فراز یک خودرو نزدیک اهداف مورد نظر در داخل یمن به هوا پرتاب و از همان‌جا نیز هدایت می‌شوند.

به باور آنها این یک ضعف محسوب نمی‌شود، زیرا پهپادهای آمریکایی فعال در آسمان یمن که از داخل پنتاگون هدایت می‌شوند نیز از مناطق نزدیک به یمن مانند جیبوتی یا عرشه ناوهای آمریکایی، که در مقابل سواحل یمن لنگر انداخته‌اند، پرواز می‌کنند.

به اعتقاد همین کارشناسان، ساده بودن این اجسام باعث می‌شود احتمال ساخت یا حداقل مونتاژ آن در داخل یمن افزایش پیدا کند، در حالی که احتمالاً برای بالا بردن برد پروازی میزان مواد منفجره حمل‌شده آن نیز کم می‌شود.

با این وجود برخی از این پهپادها هم که برای ماموریت‌های تهاجمی خاصی ساخته می‌شوند توانمندی حمل صد کیلوگرم مواد منفجره را دارند.

تا مدت‌ها ائتلاف سعودی حاضر به پذیرش واقعیت مسلح شدن انصارالله به پهپاد نبود، اما وقتی در پاییز گذشته یکی از این پهپادها جایگاه مراسم نظامی متحدان عربستان را در استان عند یمن مورد هدف قرار داد، این مساله دیگر قابل کتمان نبود.

حال این اجسام پرنده که به گفته کارشناسان نظامی از ساختاری بسیار ساده برخوردارند و به تعبیر عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه الکترونی الرای الیوم، هزینه ساخت هر یک از آنها فقط 300 دلار است، سامانه پدافندی عربستان را به چالش کشیده و با جولان دادن در آسمان این کشور به اهداف دلخواه خود حمله می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها