کد خبر: 318921
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ ۰۹:۴۴:۰۰
| |

بایدن از اظهارات خود درباره جدایی نژاد سفید و سیاه عذرخواهی کرد

«جو بایدن» نامزد دموکرات پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا، به‌منظور آرام کردن جنجال‌های چند هفته گذشته که کمپین انتخاباتی او را تحت‌الشعاع قرار داده است، از ادعای سابقه همکاری با برخی سناتورهای طرفدار جدایی نژاد سفید و سیاه در دهه 70 میلادی عذرخواهی کرد.

بایدن از اظهارات خود درباره جدایی نژاد سفید و سیاه عذرخواهی کرد
کد خبر: 318921
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ ۰۹:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| جو بایدن که در دولت «باراک اوباما» نخستین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا در پست معاون رئیس‌جمهور خدمت می کرد، به دلیل اظهاراتش در 18 ژوئن (28 خرداد) که انتقادهایی را از سوی رقبای دموکراتش برانگیخت، مجبور به عذرخواهی شد.

این اظهارات بایدن و متعاقب آن انتقادهای نامزدهای دموکرات تنش سر مسائل نژادی و تفاوت نسل ها را برملا کرد.

نامزد 76 ساله انتخابات آینده آمریکا روز گذشته (شنبه) طی سخنانی در جنوب کارولینا گفت: اشتباه کردم که چند هفته پیش با طرح مسائلی این برداشت را ایجاد کردم که از افرادی که بارها با آنها مخالفت کرده ام، قدردانی می کنم.

بایدن با ابراز تاسف از این اظهارات گفت از اینکه باعث سوءتفاهم شده ام عذرخواهی می‌کنم.

این نامزد دموکرات پیشتر در جمع رهبران سیاسی آمریکا گفته بود نمی‌تواند در کشوری که به شکل فزاینده‌ای دو قطبی شده، کار کند.

بایدن اشاره کرد که با وجود مخالفت با طرفداران جدایی نژاد سفید و سیاه، در اولین دوره ورودش به سنا با دو نفر از سناتورهای سفیدپوست جدایی طلب همکاری کرده بود.

«جیمز ایستلند» از ایالت می‌سی‌سی‌پی و «هرمان تلماج» از ایالت جورجیا دو سناتوری بودند که بایدن از آنها نام برد.

«کوری بروکر» سناتور نامزد رقیب بایدن که خود نیز سیاه‌پوست است، یک روز پس از این اظهارات، از اینکه بایدن عذرخواهی نکرده ابراز تعجب کرد.

بایدن که خود سفیدپوست است، سپس گفت که او «نژادپرست نیست» و از خبرنگاران پرسید برای چه چیزی باید عذرخواهی کند.

رویترز نوشت: رای‌دهندگان سیاه پوست نقش اساسی را در انتخابات اولیه دموکرات‌ها دارند و نامزدهای دموکرات بدون حمایت آنها نمی توانند در این انتخابات توفیقی کسب کنند. حمایت قوی از «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها میان رای دهندگان سیاه پوست نقش کلیدی را در کمک به نامزدی او از حزب دموکرات در سال 2016 داشت.

بایدن در سخنرانی اخیر خود در ایالت کارولینای جنوبی به انتقادهای هریس درباره مواضعش در گذشته پاسخ داد.

ایالت کارولینای جنوبی اولین ایالت در انتخابات اولیه است که بخش اعظم آن یعنی 60 درصد رای دهندگانش را سیاه پوستان تشکیل می دهند.

بایدن گفت: آمریکایِ سال 2019 مکان بسیار متفاوتی نسبت به آمریکایِ دهه 70 است و این چیز بدی نیست. شاهد تغییرات قابل توجهی در این کشور بوده ام و تلاش کرده ام که چنین تغییراتی رخ دهد. بله من هم تغییر کرده ام.

با وجود حمایت اولیه رای دهندگان سیاه پوست از بایدن، حمایت از او ظاهراً به دلیل انتقادها درباره مواضع وی در دهه 70 در خصوص جدا کردن دانش آموزان اقلیت در استفاده از اتوبوس و تفکیک نژادی در مدارس بسیار رنگ باخت.

بایدن در اظهارات خود در ایالت کارولینای جنوبی تاکید کرد که بین سالهای 2009 و 2017 (8 سال) به عنوان معاون اوباما خدمت کرده و از منتقدانش به دلیل تلاش برای نادیده گرفتن این دوران انتقاد کرد.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها