کد خبر: 342443
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ۱۵:۰۱:۳۸
| |

«تونس» در آستانه ورود به یک دوره سیاسی جدید

نتایج دومین انتخابات ریاست‌جمهوری تونس پس از انقلاب 2011، اعلام شد؛ انتخاباتی که همه را بهت‌زده کرد و برخی از آن‌ به عنوان «زلزله سیاسی» و برخی دیگر «سونامی انتخابات» یاد کردند.

«تونس» در آستانه ورود به یک دوره سیاسی جدید
کد خبر: 342443
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ۱۵:۰۱:۳۸

اعتمادآنلاین| کمیته عالی مستقل انتخابات تونس روز سه‌شنبه (دیروز) اعلام کرد که «قیس سعیّد» نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری در این انتخابات با کسب 18.4 درصد آراء و «نبیل القروی» از حزب «قلب تونس» با کسب 15.6 درصد آراء به دور دوم انتخابات راه یافتند.

همچنین «عبدالفتاح مورو» نامزد حزب اسلام‌گرای النهضه نیز با کسب 12.8 درصد آراء در مرتبه سوم، «عبدالکریم الزبیدی» با کسب 10.7 درصد آراء در مرتبه چهارم و «یوسف الشاهد» با کسب 7.4 درصد آراء در ردیف پنجم قرار گرفت.

این انتخابات شاهد شکست نامزدهای شناخته شده در عرصه سیاسی از جمله «المنصف المرزوقی» رئیس‌جمهور سابق تونس، «حمادی الجبالی» نخست‌وزیر سابق، «محمد عبو» رهبر جریان دموکراتیک و «حمه الهمامی» نامزد چپ‌گرای تونس و در مقابل کسب آراء بیشتر توسط «احمد الصافی سعید»، «لطفی المرایحی» و «سعید الدین مخلوف» بود.

انقلاب مشروع

قیس سعیّد 61 ساله که موفق شده بیشترین آراء انتخابات را از آن خود کند، در نخستین واکنش به نتایج انتخابات، گفت که رأی‌دهندگان «انقلاب مشروع» در چارچوب قانون اساسی را رقم زدند که حاوی پیام روشن و جدیدی است و آن اینکه «ملت خواهان چیز جدیدی است».

او در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه افزود همانند دیگر نامزدهای انتخاباتی اقدام به تبلیغات انتخاباتی کلاسیک نکرده بلکه سعی کرده ابزارهای قانونی برای تحقق آرزوها و خواسته‌های جوانان را تشریح کند.

سعید پیشتر گفته بود که برای تحقق خواسته‌های انقلاب و وفاداری به شهدای تونس تلاش خواهد کرد.

او همچنین تأکید کرد که سعی می‌کند دولت قانون اصل و اساس اداره امور کشور باشد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، سعید در حالی بیشترین آراء را کسب کرده است که تا پیش از برگزاری انتخابات نام او به عنوان رقیب جدی در رقابت‌های انتخاباتی در مقابل نامزدهایی چون عبدالفتاح مورو، یوسف الشاهد و عبدالکریم الزبیدی مطرح نبود. سعید همچنین گفته است که قصد ایجاد هیچ گونه ائتلافی با هیچ حزبی را ندارد.

او گفت: «ائتلاف با احزاب سیاسی و یا با یک حزب وجود ندارد.»

ضرورت توجه به اوضاع اجتماعی و مسئله فقر

قرار گرفتن «نبیل القروی» در مرتبه دوم انتخابات، بیانگر ضرورت توجه به اوضاع اجتماعی و مسئله فقر در تونس است.

این در حالی است که القروی در تاریخ 23 آگوست به اتهام پولشویی و فرار مالیاتی بازداشت شده و در زندان بسر می‌برود.

القروی در سال‌های اخیر به دلیل انجام فعالیت‌های خیریه، طرفداران زیادی در میان قشر فقیر پیدا کرده است.

«محمد الهادی الجبالی» فعال سیاسی در این باره می‌گوید که «مردم تونس القروی را منجی اجتماعی می‌دانند.»

مورو: مسئولان تونس پیام‌های انتخابات را درک کنند

بنابر گزارش خبرگزاری تونس، عبدالفتاح مورو نامزد حزب اسلام‌گرای النهضه با اذعان به شکست در انتخابات گفت که نتایج درخشانی در این رقابت انتخاباتی کسب کرد و از رأی‌دهندگان تشکر می‌کند.

او افزود که همه سیاستمداران و احزاب بایستی به پیام‌های شهروندان در این انتخابات توجه کرده و آن را درک کنند.

طبق گزارش وبگاه «عربی 21»، «راشد الغنوشی» رئیس جنبش النهضه تونس نیز تأکید کرد این جنبش در دور بعدی انتخابات از نامزد منتسب به جریان انقلاب حمایت خواهد کرد.

او اشاره کرد شورای مشورتی حزب النهضه درباره مرحله انتخابات تصمیم‌گیری خواهد کرد و البته این حزب در دور بعدی بی‌طرف نخواهد بود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها